Teen

Naken navajo jpg

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

kvinnor stora naturliga bröst
navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

navajo jpg naken

Nude Descending a Trappa, nr 2 franska: Nucendant un escalier n ° 2 är en målning från av Marcel Duchamp. Verket betraktas allmänt som en modernistisk klassiker och har blivit ett av de mest kända i sin tid. Innan den första presentationen på Salon des Indépendants i Paris förkastades den av kubisterna som för futuristisk.

Verket, en oljemålning på duk med mått cm × 89,2 cm 57,9 i × 35,1 tum i porträtt, visar till synes en figur som visar en abstrakt rörelse i dess ockrar och bruna. Figurens urskiljbara "kroppsdelar" består av kapslade, koniska och cylindriska abstrakta element, sammansatta på ett sådant sätt att det föreslår rytm och förmedlar rörelsens rörelse i figuren i sig själv. Mörka konturer begränsar kroppens konturer medan de fungerar som rörelselinjer som betonar den rörliga figurens dynamik, medan de prickade bågarnas betonade bågar verkar föreslå en drivande bäckenrörelse.

Rörelsen verkar vara roterad moturs från det övre vänstra till det nedre högra hörnet, där gradienten av den till synes frysta sekvensen motsvarande nedre höger till övre vänster mörk blir mer transparent , vars blekning är uppenbarligen avsedd att simulera avsnittet "äldre". Vid bildens kanter indikeras stegen i mörkare färger. Mitt i bilden är ett amalgam av ljus och mörker, som blir mer pikad närmar sig kanterna. Den övergripande varma, monokroma ljusa paletten varierar från gul ockra till mörka, nästan svarta toner.

Färgerna är genomskinliga. Frågan om figuren representerar en mänsklig kropp förblir obesvarad; figuren ger inga ledtrådar om dess ålder, individualitet eller karaktär, medan könet "nu" är manligt. Målningen kombinerar element från både kubistiska och futuristiska rörelser. I kompositionen avbildar Duchamp rörelse genom på varandra följande överlagrade bilder, liknande stroboskopisk fotografering. Duchamp erkände också påverkan av stop-motion fotografi av Étienne-Jules Marey , särskilt Muybridge 's Woman Walking Downstairs från hans bildserie, publicerad som den mänskliga gestalten i rörelse.

Duchamp överlämnade arbetet för att dyka upp med kubisterna på den e utställningen av Société des Artistes Indépendants, Paris, 25 mars till 16 maj Det dök upp under numret i katalogen, med titeln helt enkelt Nucendant l'escalier , inte Nu-ättling un escalier n ° 2.

Denna katalog avslöjade titeln på målningen för allmänheten för första gången, även om själva målningen skulle vara frånvarande från utställningen.

Duchamps bröder, Jacques Villon och Raymond Duchamp-Villon , skickade av hängande kommittén, bad honom att frivilligt dra tillbaka målningen eller måla över titeln och byta namn på det till något annat. Enligt Duchamp fann kubister som Albert Gleizes att hans naken inte var helt i linje med vad de redan hade undersökt [tracée]. Den hängande kommittén gjorde invändningar mot verket, betonade Duchamp på grund av att det hade "för mycket av en litterär titel", och att "man inte målar en naken som faller ner en trappa, det är löjligt Man trodde också att den fallande nakenen kom för nära inflytelserna från italiensk futurism.

Även om Sektion d'Or- kubisterna tolererade och till och med åtnjöt utländska konstnärers närvaro t. Constantin Brâncuși , František Kupka , Alexander Archipenko , Amedeo Modigliani och Joseph Csaky , höll de franska kubisterna dörren ordentligt stängd för utländska trender. Under februari hölls en stor futuristutställning i Paris vid Galerie Bernheim-Jeune. Duchamp förnekade senare det futuristiska inflytandet och hävdade att avståndet mellan Paris och Italien var för stort för att någon hållbar påverkan skulle inträffa.

I en intervju med museikuratoren Katherine Kuh talade Marcel Duchamp om hans Nude Descending a Trappa och dess förhållande till Futurism och fotografiska rörelser av Muybridge och Marey:. Det faktum att jag hade sett kronfotografier av fäktare i aktion och häst galopperade det vi idag kallar stroboskopisk fotografering gav mig idén till Naken. Det betyder inte att jag kopierade dessa fotografier. Futuristerna var också intresserade av något samma idé, även om jag aldrig var en futurist.

Och naturligtvis utvecklades rörelsen med sina filmtekniker också. Hela idén om rörelse, av hastighet, var i luften. Mitt mål var en statisk föreställning av rörelse, en statisk sammansättning av indikationer på olika positioner som tagits av en form i rörelse - utan försök att ge filmeffekter genom målning.

Minskningen av ett huvud i rörelse till en bar linje tycktes försvarbar. Jag sa ingenting till mina bröder. Men jag gick omedelbart till showen och tog mitt målning hem i en taxi.

Det var verkligen en vändpunkt i mitt liv, jag kan försäkra er. Jag såg att jag inte skulle vara mycket intresserad av grupper efter det. Trots kontroversen - oavsett om det sågs på den tiden eller inte - visades verket med sin ursprungliga titel på Salon de la Section d'Or , Galerie de la Boétie, oktober , och med samma grupp konstnärer som utställs på Indépendants.

Hans arbete dök också upp i illustrationerna till Du "Cubisme" , och han deltog i La Maison Cubiste kubisthuset , organiserat av designern André Mare för Salon d'Automne från några månader efter indépendanterna.

Det har hävdats av andra att Duchamp aldrig förlåtit sina bröder och tidigare kollegor för att ha censurerat hans arbete.

Duchamp överlämnade därefter målningen till Armory Show i New York, där amerikaner, vana vid naturalistisk konst, skandaliserades. Målningen, som ställdes ut i det kubistiska rummet, överlämnades med titeln Nucendant un escalier , listades i katalogen nr med den franska titeln. Ett vykort tryckt för tillfället visade målningen för första gången med den engelska översättningen Nude Descending a Trappa.

Julian Street , en konstkritiker för The New York Times skrev att verket liknade "en explosion i en singelfabrik", och tecknad filmiserare satiriserade verket. Det skapade dussintals parodier under åren som följde. Ett verk med titeln Mat som faller en trappuppställning ställdes ut på en utställning som parodierade de mest upprörande verken på Armory, som körs samtidigt med showen på The Lighthouse School for the Blind. I American Art News erbjöds priser till alla som kunde hitta naken.

Efter att ha deltagit i Armory Show och sett Marcel Duchamps naken, skrev president Theodore Roosevelt med sin egen, också giltiga översättning : "Ta bilden som av någon anledning kallas 'En naken man går ner trapporna'. Det finns i mitt badrum en riktigt bra Navajo-matta som, vid valfri tolkning av den kubistiska teorin, är en mycket mer tillfredsställande och dekorativ bild. Nu, om det av någon otänkbar anledning passade någon att kalla detta matta en bild av, säger: Dressed Man Going Up a Ladder ", namnet skulle passa in i fakta såväl som i fallet med den kubistiska bilden av" Naked Man Going Down Trappa ".

Från terminologiens synvinkel skulle varje namn ha någon meriter som hör till en ganska billig ansträngning efter effekt; och med tanke på dekorativt värde, uppriktighet och konstnärlig förtjänst är Navajo-mattan oändligt före bilden. Torrey, som hängde den i sitt hem i Berkeley. År , efter att ha beställt en kopia i full storlek av verket, sålde Torrey originalet till Louise och Walter Conrad Arensberg.

Där visas den som en del av den permanenta samlingen tillsammans med preliminära studier och en senare kopia av Duchamp. Source Authors Original. Previous article Next article. Cookie-policy       To contact us: mail to admin qwerty. Olja på duk. Philadelphia Museum of Art , Philadelphia. Duchamp och Ready-Mades , Smarthistory.

2 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google