Teen

Rolig pps sex

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

kvinnor stora naturliga bröst
pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

pps sex rolig

Hem Rekrytering Företag. Lägg till CV. Öppna utbildningar. Hitta hit. Om reLeans webplatser. Lean Leadership. Supplier Management Toolbox. Historiska citat. Nyheter Vi söker just nu duktiga produktionschefer och lean experter till flera företag i Sverige med omgående tillsättning.

Lägg till din profil i vår databas nu så kontaktar vi dig om du matchar något av våra uppdrag. Vi har nu satt datum för höstens öppna utbildningar i problemlösning och leverantörsutveckling. Läs mer om utbildningarna här. Vi säker lean specialister med erfarenhet av lean-transformationer.

Lägg till ditt CV på under våra rekyteringssidor så återkommer vi. Kolla in våra senaste white papers i problem lösning och time management. Ny modul på reLean TV: Lean logistik. Kolla direkt på vår  youtube-kanal. Läs äldre nyheter här. Från och med Januari har vi en öppen utbildning i Praktisk problemlösning. Boka din plats nu! Vi brukar dela upp problemlösningen i 7 steg ni kan se dem i bilden ovanför. Ibland kan man även lägga till ett steg 0 där vi förbereder problemlösningen.

Låt oss kika lite närmare på hur vi tar oss igenom de olika stegen när vi löser ett problem. Det första steget när vi väl börjat vår problemlösning är att definiera vad problemet egentligen är. Vi kan inte göra någonting förrän vi vet detta. Ibland kallas det för gap analysis , vilket inte är helt fel, för det handlar om att hitta ett kvantifierbart gap. Ett kvantifierbart gap kräver i sin tur att det behöver finnas en standard eller mål.

Annars har vi inget att jämföra mot. Har vi ingen standard är det första åtgärden från problemlösningen att införa en standard. Många gånger räcker det i sådant fall för att lösa problemet. Vi behöver samla in så mycket information vi kan om problemet i detta steg. Så mycket data det bara går. Desto bättre data desto enklare att kvantifiera problemet. När vi listat ut vad problemet är behöver vi ibland sätta in någon form av containment för att stoppa problemet från att påverka våra kunder.

Behöver vi det kommer ett av våra mål med problemlösningen vara att ta bort containment igen innan vi är klara. Alldeles för många gånger stannar problemlösningen här med effekt att företag har lager på lager av manuella inspektioner för att inte "läcka" igenom problem istället för att faktiskt lösa dem..

För oss statistiknördar är detta det roligaste steget i problemlösningen. Vi börjar med att leta reda på point of cause - där problemet skapas och händer. Här får vi ställa oss och applicera frågekanonen 5W2H where, when, what, who, which, how och how much. För er som trodde 5W hade med 5 varför analyser att göra så kommer det lite längre ner.

När vi bryter ner problemet frågar vi inga varför. Typiska frågeställningar här är vilket skift? Hur mycket för sen? Ibland använder i till och med mer avancerade verktyg ni kan läsa om den i DMAIC processen för statistisk analys, men vi tycker man kommer långt med excel och frågebatteriet ovan. Vi gör inte förrän nu, för det är först nu vi vet vad problemet verkligen är. Glöm inte att ett mål måste vara att ta bort containment. Det vanligaste verktyget för att definiera direkta orsaker är ishikawa -diagrammet.

Vi använder det för att tänka igenom möjliga orsaker. Ibland gör vi det som en brainstorming övning på plats där problemet händer ibland ber vi någon eller några i gruppen sätta sig och göra ett förslag som vi sedan diskuterar i gruppen. Det viktiga i detta steg är att inte utesluta möjliga orsaker. När vi är nöjda med vår holistiska approach börjar i strukturerar att verifiera varje möjlig direkt orsak med fakta.

En direkt orsak är som en volymknapp för oss som inte är förtjusta i hög musik. Vi kan påverka problemet, men inte helt stänga av det. Det är ofta här vi bommar och hoppar till vad vi tror är den rätta lösningen direkt. Om och om igen. Och problemet försvinner inte. När vi har hittat våra direkta orsaker baserat på fakta går vi vidare till nästa steg.

Här använder vi oss av 5 varför analysen. Ni kan läsa mer om den här , samt ta del av några enklare mallar. Var smarta när ni gör er 5 varför analys och skapa inte hela trädet först utan verifiera fakta i varje steg och stäng inaktuella vägar direkt.

Det finns alltid några fler varför att fråga på det. När vi har våra rotorsaker är det dags att utveckla någon form av lösning till dem.

Det finns alltid två lösningar till varje problem. En kortsiktig och en långsiktig lösning. Exempel på kortsiktiga lösningar är en jig eller poka yoke som gör att vi inte kan montera ihop 2 saker fel eller en designändring som gör två komponenter vi lätt plockar fel mellan till samma komponent. De kortsiktiga åtgärderna ser till att problemet inte fortsätter och vi kan ta bort vår containment utan risk till kund. Det långsiktiga åtgärderna, however, är de som ofta pekar tillbaka till våra sourcing, design och produktutvecklingsprocesser.

Eller till vår ledningsmetodik. Här behöver vi stärka våra processer och metoder så att vi inte tillåter att någon annan produkt eller del kan tillåtas få samma fel som i nyss har löst. Detta löser den riktiga rotorsaken som bygger upp företaget långsiktigt. Nu skapar vi tydliga planer och klubbar igenom ansvaret för att sedan snabbt implementera alla åtgärder.

Innan vi är klara är det några saker kvar att göra. För det första mäta och följa upp så att våra åtgärder faktiskt stoppar problemet. Vi brukar testa genom att ta bort åtgärden och se om problemet uppstår igen. Viktigt att vi kontrollerar genom att följa både process och KPI. Fungerar det så är  sista steget att fundera och standardisera. Först och främst, har alla standarder uppdaterats för att spegla våra förbättringar?

När det är gjort frågar vi oss om det finns någon liknande produkt eller process som kan dra nytta av vad vi lärt oss. Kan vi replikera lösningen? Det sista vi gör är att fira vår framgång i teamet och fundera på vilket problem vi ska angripa nu.

För att göra livet lite enklare har vi givetvis lagt till ett par mallar för detta. Ni hittar dem här nedan. Det finns två mallar, en enkel och en avancerad. Den enkla brukar återfinnas i alla bröst- eller bakfickor på Toyota för att snabb plocka fram och strukturera ett problem.

Den mer avancerade plockas fram då problemet kräver det. Kom gärna med feedback på hur ni tycker de funkar att använda. Vill ni lära er mer om problemlösning så håller vi flera olika utbildningar.

Både större utbildningar som gör dig till problemlösarspecialist som mindre moduler på specifika verktyg så som ishikawa , 5 varför , SMART roblemdefinition , intressentanalys , yokoten och infrastruktur för problemlösning. Vill du ha mer information om hur reLean kan hjälpa er att införa praktiskt problemlösning som verktyg? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa till. Glöm inte följa oss på  LinkedIn , så att ni får alla nya artiklar direkt! Listning på undersida 5 Varför 5 Why.

Practical Problem Solving. Mall problemlösning avancerad. Jonas Svanäng, 3 juli Mall problemlösning enkel.

Nyheter Vi söker just nu duktiga produktionschefer och lean experter till flera företag i Sverige med omgående tillsättning. Praktiskt problemlösning är kanske det enskilt viktigaste verktyget vi har till vårt förfogande.

8 Comment

  • Att tydligt visa hur kåt du blir av din partner, och hur mycket du vill ha hen, kommer göra vilket sex i världen så mycket bättre. Läs och låt dig inspireras Problem: Jag väger 5 kilo för mycket o-lean och min fru och således jag vill att de försvinner till sommaren. På så sätt kan du lära känna dig själv bättre, hur du kan få orgasm på detta sätt och var i underlivet just dina känsliga punkter sitter. När vardagen rullar på med jobb, aktiviteter och generellt pusslande kan det kännas som att det enda man orkar på kvällen att slänga sig i soffan och scrolla på sin telefon. Skapa förväntning inför kvällen genom att lämna lappar med sexiga meddelanden på morgonen innan du går till jobbet
  • En vibrator är kanske den bästa investeringen du kan göra för ditt sexliv. Det finns två mallar, en enkel och en avancerad. Testa ditt varför träd med att vänta på trädet och ställa frågan "därför" i andra riktningen. En kortsiktig och en långsiktig lösning. Glöm inte följa oss på  LinkedIn , så att ni får alla nya artiklar direkt! För att hetta upp sexlivet kan du testa att skicka en bild på dig själv till din partner.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google