Teen

Petra damm porr

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

kvinnor stora naturliga bröst
damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

damm porr petra

Slagorden från 30 demonstranter ekar över Trafalgar Square. På plakaten kan man läsa: »Sverige — mer porr, mer självmord, mer alkoholism och mer gonorré för varje år«.

I demonstrationsvimlet syns bland andra den fagre och nyfrälste »Living Doll«-sångaren Cliff Richards. Det är hösten och en radikal svensk skandalfilm har just haft biopremiär i England.

Den svenska biocensurens chef såg filmen Kärlekens språk två gånger och tvingades därefter ta tre dagars semester. Filmen är ett säreget samarbete mellan den kommersielle tuttbuskisregissören Torgny Wickman och radikala sexualupplysare som Maj-Briht Bergström Walan. Filmen, som marknadsfördes som en »avancerad sexualfilm« kombinerar långa expertsamtal med korta livescener som illustrerar homoerotiska fantasier, den kvinnliga orgasmens olika faser och olika relationsproblem.

Filmen som engelsmännen demonstrerade mot innehöll visserligen sex, men det handlade knappast om någon porrfilm. Däremot samtalar de kvinnliga experterna i Karlekens sprak om porr som frigörande för sexualiteten.

Under talet hade den optimismen dominerat i unga liberala och kulturradikala kretsar. Pornografin var fortfarande olaglig men från radikalt håll attackerade man den moralistiska lagen om »sårande av tukt och sederlighet«.

Författaren Bengt Anderberg torgförde sin kvalitetsporr i antologierna Karlek 1 och Karlek 2, som tillsammans sålde i exemplar i mitten av talet. Den unge advokaten Leif Silbersky agerade — framgångsrikt — försvarare i ett antal mål mot porrtidningar i slutet av årtiondet. I debattboken Sara tukt och sedlighet skrev han: »Sverige har, med vissa undantag, en dålig pornografi. Den är avancerad men rå.

Omväxlande men känslolös. De som behöver pornografi förtjänar en bättre. Porrdebatten på talet var genusblind, konstaterar Lena Lennerhed i sin doktorsavhandling Frihet att njuta.

Porr definierades i könsneutrala termer som »naket«, utan analys av maktordningar. Könsrollsdebatten löpte parallellt men utan beröringspunkter med porrdebatten. Den kortlivade tidningen Expedition 66, som gjorde en poäng av att vika ut män för att skapa porr för kvinnor, utgjorde ett undantag. Han var kritisk mot sedlighetslagarna, men också mot den »småborgerligt konventionella« porren. Han var inte liberal utan revolutionär.

Bortom den breda »medhårsporren« anade Bjurman en »revoltpornografi «, någonting anarkistiskt, uppviglande och samhällsfi entligt. En av de unga liberaler som drömde om en frigörande pornografi , var Hans Nestius, som senare skulle komma att bli RFSU:s ordförande. I antologin Sex — en politisk historia, om ett sexualpolitiskt århundrade, berättar han för Ira Mallik:. Vi trodde att om sedlighetslagen avskaffades, skulle det komma en massa ärliga, frimodiga och häft iga sexualskildringar.

Vi vände oss emot de töntiga och dubbelmoraliska skildringarna i dåtidens så kallade boulevardblad. När så porren släpptes fri blev Nestius och många idealister med honom besvikna över resultatet av deras kamp.

Striktare lagar på andra sidan Atlanten gjorde att amerikanska team reste till Sverige för att spela in filmer. Den svenske porrkungen Berth Milton Sr hade börjat bygga upp sitt Private-imperium redan under förbudsåren. Den kommersiella porrindustri som nu under en period, fick sitt centrum i Sverige och Danmark, drevs knappast i syfte att frigöra den mänskliga sexualiteten på lika villkor.

Här fanns möjlighet att tjäna pengar — på kvinnokroppar. Den stereotypa och ofta förnedrande mainstreamporren var född, vhs och massmarknad stor för dörren. Det blev ingen explosion av härliga bilder, utan den våg av porr som sköljde fram var porr av män för män, där kvinnan betjänade mannen på hans villkor. Och ren våldsporr. Då började vi svänga och försökte »ro tillbaka«. Leve den erotiska bilden! Långt ner i halsen från , var den moderna hårdporrindustrins första breda succé.

Filmen kom att bli en symbol i porrmotståndet efter att stjärnan, Linda Lovelace, vittnat om hur hon misshandlats av sin make och tvingats till att medverka i filmen under hot. Porrfrågan blev snart central för den radikalfeministiska grenen av kvinnorörelsen. I radikalfeministisk ideologi betraktas sexuellt utnyttjande som patriarkatets spjutspets i kriget mot kvinnorna.

I argumentationen är ett påstående centralt: »Porr är teori, våldtäkt är praktik«. Insikten om att många förövare i fruktansvärda våldtäktsfall använt sig av de mest förnedrande av porrens genrer, ledde till ett bergfast — men väldigt osäkert — antagande: Pornografi orsakar våldtäkter. I Sverige sammanföll kriget mot porren tidsmässigt med en ökad samhällelig medvetenhet om övergrepp mot barn och en påföljande pedofildebatt. En lag stiftades mot barnporr och en annan mot våldsporr Men i den radikalfeministiska diskursen var övergrepp mot barn, våldtäkter, homo- eller hetero- pornografi eller utvik bara olika punkter på samma skala.

I kampen fick nyanserna ge vika. Nu var det tid för krig. Ett vitt damm från söndersmulade gipsskivor sprider sig i den kyliga kvällsluft en. De svarta säckarna med byggskrot fyllde snart trappen ner till strippklubben Tabu vid Odenplan i Stockholm. Det var natten efter ROKS antiporrkonferens i Stockholm i november och demonstrationståget hade nått slutmålet. På vägen dit hade man passerat via T-centralen för att lägga blommor och tända ljus där en kvinna våldtagits en vecka tidigare.

På platsen lämnade man en skylt: »Här våldtogs en kvinna — ingen gjorde något. Stoppa pornografin — våldets praktik och teori«. Den amerikanska juridikprofessorn Cathrine MacKinnon, som tillsammans med ideologen Andrea Dworkin var en av konferensens huvudtalare, hade några timmar tidigare uppmanat svenska politiker att visa solidaritet med »kvinnan som våldtogs i tunnelbanan medan ett hundratal människor tittade på, precis som de tittar på pornografi «.

Kvinnorna var skitförbannade, de hade ju just lyssnat på Andrea Dworkin, hon var ju en mäktig agitator berättar Ebon Kram, arrangör av konferensen och före detta ordförande för ROKS Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige. Kriget mot porren i Sverige kulminerade kanske den novemberhelgen , då den radikalfeministiska rörelsens två skarpaste ideologer besökte Stockholm.

Tillsammans med MacKinnon talade också den än mer agitatoriska kompanjonen Dworkin. Pornografin bröstar sig gärna med specialartiklar om samlag med döda kvinnor. Det framställs som den yttersta njutningen. Det bästa sex man kan ha, enligt pornografi producenterna. Det här är vad som finns på marknaden. MacKinnon och Dworkin var också i Sverige för att lobba för ett lagförslag som skulle förbjuda all pornografi.

Dworkin konstaterar nämligen att porr inte bara är teori, utan också praktik: »Pornografins grundläggande scenario är våldtäkten«. ROKS arrangerade i samband med novemberkonferensen ett inofficiellt möte mellan amerikanskorna och ett antal riksdagskvinnor från båda blocken, bland andra deltog socialdemokraten Margot Wallström.

Förslaget om hur MacKinnons porrförbud skulle kunna appliceras i en svensk kontext, kom dock inte längre än så. Men kriget mot porren fortsatte. Folkaktionen mot pornografi hade bildats ur kretsarna kring den socialistiska Kvinnofronten och ROKS.

Finansieringen kom delvis från RFSU som vid den här tiden drev samma kategoriskt porrkritiska linje. Folkaktionen arrangerade diabildsvisningar och organiserade kvinnor på gräsrotsnivå i som mest 40 lokalföreningar i hela landet. Folkaktionen somnade in , porren hade vid det laget exploderat på Internet och det fanns inte så många porrbutiker kvar att blockera.

Det handlade om en inomfeministisk, främst akademisk debatt kring förslaget om ett porrförbud och om olika förhållningssätt till kvinnlig sexualitet, förtryck, njutning och lust. Mot radikalfeministernas »antiporr« stod sexradikaler, som gärna kallade sig »pro-sex«. De hämtade argument från queerteori och poststrukturalism och menade att porrmotståndarna spelade den kristna högern i händerna. Om det någonsin fanns ett svenskt sex wars, stod kanske det sista slaget mot porren, precis efter millennieskiftet.

Alexa Wolfs dokumentär Shocking Truth om exporrskådisen »Smulan«, kritiserade ursinnigt kabelkanalernas nattliga utbud. Standardargumentet om »frigiditet« drabbade som vanligt den kvinnliga porrkritikern. Alexa Wolf minns en galen och sned debatt:. Folk får såklart göra vad dom vill. Det finns ju sajter där folk kan vara vanliga, tjocka eller fula och titta på varandra. Men så fort man gör det kommersiellt, blir det en annan sak.

Då handlar det om propagandabilder. Jag vill driva teser om mediekritik, inte om sexualitet. Sedan mitten av talet har vi både fått se en mainstreaming i och med sillikonpumpade Slitz-utvik, och hårdporrens flytt in bakom neddragna gardiner via kabelkanaler och internet. Debatten har svängt tvärt i liberal riktning. Efter vändpunkten kring millennieskiftet har det svartvita radikalfeministiska perspektivet fått ge vika, ofta med resultatet att maktperspektivet i debatten spolats ut tillsammans med porrkritiken.

Ex-prostituerade Louise Eeks Spelat liv, en skildring av övergrepp i en cynisk bransch, har sköljts över med en hel genre om lyckliga call-girls som berättar. Petra Östergrens Porr, horor och feminister har visserligen blivit omdebatterad, men fokus har snarare handlat om prostitutionsfrågan, än om porrkramandet. Mattias Anderssons Porr — en bastsaljande historia är en ambitiös journalistisk undersökning som avslutas med en slentrianattack riktad mot sexualfientliga »medelålders vita medelklasskvinnor« på universiteten och illa dolt feministförakt.

Nina Lekander är en av de sexradikala feministiska debattörer som med maktperspektivet i behåll, drivit den linjen.

Redan under det tidiga talet i samband med en av de första feministfestivalerna på anarkistiska Kapsylen i Stockholm, kom Lekander i polemik med radikalfeministerna från ROKS. Kan man både vara feminist och gilla en del porr? Den gången, var svaret långt ifrån självklart. Feministisk porr vore det samma som feministiskt kvinnoförtryck:. Det är ett begrepp som män har hittat på för att kunna slänga åt en kvinna några kronor och sedan begå ett övergrepp.

Nästa kund lägger fram det senaste numret av flatporr-zinet »Slit« och en halvgammal Bang. I hyllorna på den queerfeministiska bokhandeln Hallongrottan, trängs tecknad porr på svenska, med feministiska klassiker. Det är ingen tillfällighet att nätverket Postporn, arrangerat en temakväll just på bokhandeln Hallongrottan i Stockholm.

3 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google