Teen

Vuxen bredband film

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

kvinnor stora naturliga bröst
bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

bredband film vuxen

Både att titta på rörlig bild och lyssna på innehåll på internet blir allt vanligare. Bland unga personer under 25 år använder praktiskt taget alla Youtube, en stor majoritet av dem dagligen. Även bland tv-kanalernas playtjänster och Netflix ökar tittandet. När det gäller lyssnandet på innehåll växer såväl radio som poddradio och musik. En stor del av de som lyssnar på musik på internet gör det via Spotify.

Färre personer än tidigare använder fildelningstjänster ofta, även om användandet mer sällan håller i sig. Fler betalar också för prenumererade tjänster för såväl musik som film än tidigare. När det kommer till läsandet är det få personer som prenumererar på en dagstidning digitalt, papperstidningen är fortfarande en vanligare prenumeration. Fler och fler internetanvändare använder nätet för att titta på rörlig bild i alla dess olika former.

Filmtittandet på internet har ökat kraftigt på senare år. Det har ökat från att ha legat kring 50 procent åren — till över 80 procent Framförallt har det dagliga tittandet mer än fördubblats på tre år, från 9 procent till 27 procent Ökningen skulle kunna ha att göra med att fler och fler hushåll har fått fast bredband med högre kapacitet såväl som att mobilnäten har blivit utbyggda med en nästan rikstäckande 4G-teknik.

Filmtittande är vanligt i alla åldrar men det dagliga tittandet förekommer främst i de yngre åldrarna. I åldrarna 12—25 år är det över 60 procent som dagligen tittar på film via internet. Utvecklingskurvan för internetanvändarnas tittande på tv-kanalernas play-tjänster liknar i stort sett den för tittandet på film. Dagligt tittande på tv-kanalernas playtjänster är inte vanligt i någon åldersgrupp, vilket är intressant då tittande på tv i en traditionell tv-apparat är något som två tredjedelar av befolkningen gör dagligen.

Det är vanligast att titta på playtjänster i åldrarna 26—45 år där ungefär hälften tittar varje vecka och uppemot 85 procent tittar någon gång. I frågorna till undersökningen Svenskarna och internet finns några tjänster med som är namngivna. En av dem är Netflix.

Nästan hälften, 46 procent, av internetanvändarna tittar på Netflix. Det gör att det totalt sett är nästan en tredjedel av internetanvändarna som varje veckar tittar på Netflix. Tittandet på Netflix har ökat på två år, från 28 procent till 46 procent Det dagliga tittandet har nästan fördubblats, från 7 procent till 13 procent. Att titta på Netflix är störst bland unga, de i åldern 16—35 år. Youtube har länge varit en populär tjänst.

Över 80 procent av internetanvändarna tittar någon gång och antalet ökar. Det ligger nära till hands att säga att de unga bor på Youtube eftersom alla under 25 använder det och en stor del gör det dagligen. Det är 86 procent av åringarna som dagligen använder Youtube och ytterligare 13 procent som inte tittar dagligen men varje vecka.

Även i de äldre åldersgrupperna är användningen hög. Nästan två tredjedelar av de i åldern 66—75 år och en dryg tredjedel av de över 75 år använder Youtube. Det allra vanligaste bland de som använder Youtube är att titta på underhållningsfilm, vilket tre av fyra uppger att de gör. Tre av tio prenumererar på en kanal. Det är även vanligt att titta på filmer som hör till en specifik hobby. Det är vanligast att man tittar på instruktionsfilmer i 26—45 årsåldern och det är vanligast att titta på kursmaterial ju yngre man är.

Att prenumerera på en Youtubekanal är något som hör de unga till. Få Youtubeanvändare över 55 år prenumererar på någon kanal. Att skapa egna filmer och lägga upp är inte särskilt vanligt i någon ålder.

Som mest är det 12 procent som gör det och det är bland 12—15 åringarna. Men med tanke på att de tittar så mycket på Youtube så känns det som en liten andel.

Det är högst andel över 70 procent som lyssnar någon gång på radiostation på internet bland de som är år. Det är en fjärdedel av internetanvändarna som regelbundet lyssnar på poddradio fördelat på 6 procent som gör det dagligen, 11 procent lyssnar någon gång i veckan och 9 procent lyssnar någon gång i månaden.

I åldrarna upp till 25 år är det mer vanligt att lyssna på poddradio än att lyssna på radiostationer på internet. Även bland de som använder internet så är det mest vanligt att lyssna på radio i en radioapparat inte via internet.

I alla åldersgrupper är det fortfarande vanligare att lyssna på radio via radioapparat inte via internet än att göra det över internet. Det är fler och fler som upptäcker at de kan använda internet för att lyssna på musik. Nu lyssnar 84 procent av internetanvändarna på musik på internet någon gång och 39 procent gör det varje dag. Det innebär att nästan hälften av de som lyssnar på musik på internet gör det dagligen.

I åldersgruppen 16—25 år lyssnar alla på musik på internet och 82 procent som gör det varje dag. Lyssnandet sjunker sedan med stigande ålder, framförallt det dagliga lyssnandet. I åldersgruppen nyblivna pensionärer 66—75 år är det 61 procent som lyssnar på musik och 9 procent som gör det dagligen. En stor del av de som lyssnar på musik på internet använder Spotify. Åldersfördelningen för de som lyssnar på musik liknar fördelningen hos de som lyssnar på Spotify, men det är en något lägre andel som lyssnar på Spotify, särskilt i de äldre åldersgrupperna.

I åldersgrupperna upp till 35 år är det uppåt 90 procent som lyssnar på Spotify medan det i åldrarna över 56 år är mindre än hälften, såväl av internetanvändarna som av de som lyssnar på musik över internet. Vi frågar även om de brukar se på film och tv via piratstreaming, som till exempel Swefilmer och nämner att frågan inte avser Netflix eller liknande betaltjänster. Ser man på utvecklingen av de som uppger att de någon gång använt fildelningstjänster låg andelen på ungefär 23 procent under ett flertal år, men visade sedan en sjunkande trend som sedan ökat igen till nivån runt 23 procent.

Nedgången i fildelning kunde möjligen förklaras med att svenskarna övergått till att titta på film via piratstreaming.

Det var 27 procent som gjorde det och det är en nedgång jämfört med då det var 29 procent. Även om användandet av fildelningstjänser ökat bland personer som använder dem någon gång så är det färre som använder tjänsterna minst varje månad.

Den andelen har sjunkit till 9 procent år Även de som tittar på piratstreaming minst varje månad har minskat, från 14 procent till 10 procent Fildelning är mest förekommande bland unga och framförallt bland unga män. Det kan jämföras med hälften så många, 30 procent av kvinnorna i samma ålder, har använt dem. Även användningen av piratstreaming är mest förekommande bland de unga.

I övriga åldrar är det männen som i högre grad tittar än kvinnorna. Det är fler och fler som betalar för att få tillgång till musik och film via internet. Det är nu hälften av alla internetanvändare som prenumererar och betalar för en musiktjänst. Det är en ökning sedan då det var 44 procent.

Det är 46 procent av alla internetanvändare som betalar för att se på en filmtjänst. Detta oavsett om de tittat på film eller ej. Frågar man enbart de som tittar på film så är det 53 procent som betalar för att se på film på internet. När det gäller att betala för att lyssna på musik på internet så är det främst yngre som gör det. När det gäller att betala för film ser kopplingen till ålder annorlunda ut.

Där är det omkring 60 procent som betalar i alla åldersgrupper upp till 45 år. I åldersgruppen år är det omkring hälften som betalar för musik och lika många som betalar för film. I åldersgrupperna över 56 år är det mer vanligt att betala för film än att betala för musik. Föga förvånande är det större andel som betalar för musik och film ju högre årsinkomst hushållet har. Det kan jämföras med gruppen med hushållsinkomster mellan   och   kr per år där det är drygt 25 procent som betalar för film respektive musik.

Men när det gäller att använda fildelningstjänster och piratstreaming är det ingen större skillnad i andel som gör det i förhållande till hushållsinkomst. Över hälften av internetanvändarna läser ibland bloggar men bara 8 procent gör det dagligen. Nästan var tredje använder internet för att lyssna eller läsa e-böcker men enbart en av tjugo gör det dagligen. Andelen som läser tidning på internet har varit ganska konstant under de senaste tio åren.

Här har det skett en uppgång under det senaste året. Det är framför allt i åldrarna över 55 år som tidningsläsandet på internet ökat. Men det är i åldrarna 36—55 år som det dagliga läsandet är störst med över hälften som varje dag läser en digital version av en dagstidning.

Det dagliga läsandet minskar bland de yngre 16—35 åringar som inte tycks vara så intresserade. Det är samma nivå som föregående år. De allra flesta som prenumererar på en dagstidning prenumererar på papperstidningen.

Det är 50 procent av befolkningen som prenumererar på papperstidning, 27 procent uppger att de enbart har papperstidning medan 23 procent uppger att de har både papperstidning och digital version. Det är ingen skillnad mellan könen, det är 30 procent av såväl män som kvinnor som konsumerar e-böcker. Det är vanligast att läsa eller lyssna på e-böcker i 26—45 års ålder där uppåt 40 procent någon gång gör det. Det dagliga läsandet eller lyssnandet är däremot vanligare i åldrarna 56—65 år där 7 procent är dagliga användare.

Läsande och lyssnande av digitala böcker har tidigare varit separata frågor, men i år har vi slagit ihop dem till en och samma fråga. Att skriva blogg är lika vanligt bland män och kvinnor. De vuxna deltagarna i undersökningen, 16 år och äldre, har även fått svara på hur ofta de tittar på tv på en tv-apparat, lyssnar på radio via radioapparat och läser böcker och dagstidningar i pappersformat.

Oavsett om man använder internet eller ej så tittar de flesta på tv, lyssnar på radio eller tidningen på så kallat traditionellt vis, alltså via tv-apparat, radioapparat eller papperstidning. Ser man däremot på den dagliga användningen av traditionella medier på traditionellt vis så är det betydligt vanligare att de som inte använder internet tittar, lyssnar och läser på traditionellt vis. Två tredjedelar av internetanvändarna tittar på tv på tv-apparat varje dag men så mycket som 92 procent av de som inte använder internet tittar på tv på tv-apparat dagligen.

Den största skillnaden i daglig användning ser man i läsandet av dagstidning i pappersformat.

5 Comment

  • Mer kunskap helt enkelt! När började internet heta internet? Som mest är det 12 procent som gör det och det är bland 12—15 åringarna. Ett animerat äventyr med den besynnerliga familjen Addams. Stäng artikel: Så funkar det — tekniken som bygger internet. Till din hjälp har du massvis av bra information. Mötesplatser Internetdagarna Goto
  • Det är inte många som kan besvara de frågorna, vare sig unga eller vuxna. Men när det gäller att använda fildelningstjänster och piratstreaming är det ingen större skillnad i andel som gör det i förhållande till hushållsinkomst. Rapporten kommer i december I vårt nyhetsbrev får du reda på allt nytt om rapporten Svenskarna och internet som släpps i december, samt information om Internetstiftelsens andra satsningar. I åldersgruppen år är det omkring hälften som betalar för musik och lika många som betalar för film. Även bland de som använder internet så är det mest vanligt att lyssna på radio i en radioapparat inte via internet.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google