Teen

Kända sångare nakna

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

kvinnor stora naturliga bröst
sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

sångare nakna kända

Thomas Alan "Tom" Waits , född 7 december i Pomona i Kalifornien , är en amerikansk musiker , sångare , kompositör , textförfattare och skådespelare. Waits är känd för sin raspiga, hesa röst, användandet av ovanliga instrument och kompositioner som inte följer modet. Man har sagt att hans röst låter som om den "dränkts i ett fat bourbon, lämnats hängande i ett rökhus några månader och därefter blivit överkörd av en bil.

Med sin unika röst, sin blandning av blues , jazz och vaudeville samt experimentella inslag som gränsar till industrial [ 2 ] har Waits byggt upp en egen distinkt musikalisk personlighet. Detta har även gjort att hans musik är svår att kategorisera. Textmässigt karakteriseras Waits sånger av atmosfäriska porträtt av bisarra, kärnfulla karaktärer och platser även om han också visat intresse för traditionella ballader. Han har ett kultfölje bland fansen, och har influerat flera låtskrivare trots att hans musik sällan spelas på radio eller MTV.

Många av hans låtar är mer kända för allmänheten som coverversioner inspelade av mer kända artister, till exempel "Jersey Girl" som framförts av Bruce Springsteen , "Downtown Train" med Rod Stewart och "Ol' '55" framförd av Eagles. I en intervju från hävdade Bob Seger att Waits musik varit en inspiration för honom.

Även om Waits album mött blandad kommersiell framgång i USA har de ibland sålt guld i andra länder. Han har varit nominerad för flera stora musikpriser och bland annat vunnit två Grammisar. Waits har dessutom skrivit musik till filmer och musikaler och varit Oscarsnominerad för soundtracket One from the Heart till Francis Ford Coppolas film Älskling, jag hatar dig! Tom Waits är gift med Kathleen Brennan sedan den 10 augusti De bor tillsammans med sina tre barn i Sonoma County , Kalifornien.

Waits har skotsk och irländsk härkomst på pappans sida, samt norsk på moderns. Tom flyttade senare samma år med modern till National City nära den mexikanska gränsen. Kort därefter, 21 år gammal, flyttade han till Echo Park i Los Angeles och skrev kontrakt med skivbolagsägaren och managern Herb Cohen. Waits skrev kontrakt med Asylum Records [ 8 ] och efter några mindre lyckade inspelningssessioner släpptes debutalbumet Closing Time Trots att albumet, som producerades av före detta Lovin' Spoonful -medlemmen Jerry Yester , fick ett varmt mottagande fick inte Waits någon större uppmärksamhet förrän några av albumets låtar släpptes i cover-versioner av mer kända artister.

Senare under släppte Tim Buckley albumet Sefronia som innehöll en cover av "Martha" som fanns med på Closing Time. Detta var den första covern på Waits musik av någon känd artist. Han började turnera som förband åt artister som Charlie Rich , Martha and the Vandellas och Frank Zappa och fick snart ett kultfölje bland fansen. Waits fick även fortsatt positiva reaktioner på sina skivsläpp. The Heart of Saturday Night från , som innehöll låten "Looking For the Heart of Saturday Night", avslöjade Waits bakgrund med nattklubbsframträdanden med till hälften nynnade och till hälften berättade ballader, ofta ackompanjerade av ett jazzband.

Skivan exemplifierar det här stadiet av hans karriär med långa monologer mellan låtarna som var vanliga under hans uppträdanden. Skivan introducerade även fansen till hans nyfunna överdrivna buttra sång som kom att dominera flera av hans kommande album. Under den här tiden började Waits dricka mer och mer alkohol, och livet som turnerande artist började ta ut sin rätt på honom. När han ser tillbaka på tiden berättar Waits:.

Som en reaktion på detta spelade Waits in albumet Small Change På albumet framstår Waits texter mycket mer cyniska och pessimistiska och många låtar som till exempel "The Piano Has Been Drinking" och "Bad Liver and a Broken Heart" innehåller en öppen och ärlig beskrivning av alkoholism och cementerar samtidigt ryktet om hårt leverne som Waits hade i många fans ögon. Med albumet försäkrade Waits att han "försökte lösa vissa saker när det kommer till den sentimentala cocktail- och alkoholimage jag hade.

Det är inget som är roligt med en alkoholist [ Det slutade med att jag intalade mig själv att sluta med den där skiten.

Albumet blev Waits första som slog sig in på Billboards Top Albums , något han inte lyckades med igen förrän med Mule Variations. Den ekonomiska och publika framgången gjorde också att Waits kunde anställa ett band som följde med honom på spelningar tidigare hade han mest turnerat själv.

Han gav backup-bandet namnet The Nocturnal Emissions. Albumen Foreign Affairs och Blue Valentine fortsatte på ungefär samma musikaliska spår men innehöll mer artistisk finess och utforskade jazz och blues. Låten "Blue Valentines" innehåller ett ensamt arrangemang av en elektrisk gitarr spelad av Ray Crawford ackompanjerad av Waits sång.

Det var runt den här tiden som Waits hade ett förhållande med sångerskan Rickie Lee Jones och hon finns med på albumomslagen till båda dessa album. År gjorde Waits sin första skådespelarinsats tillsammans med Sylvester Stallone i filmen Paradise Alley. Waits spelade pianisten Mumbles och bidrog med två specialskrivna låtar " Meet Me in Paradise Alley" och "Annie's Back in Town" till filmens soundtrack.

Heartattack and Vine släpptes och blev Waits sista album på Asylum. Skivan visade upp både en balladisk sida med låten "Jersey Girl" till exempel och en lite mer skrovlig rhythm and blues. Även om detta inte var helt nytt var det ovanligt för Waits och var en försmak på hur hans musik skulle komma att förändras de följande åren.

Samma år påbörjade han ett återkommande samarbete med filmskaparen Francis Ford Coppola som ville att Waits skulle skriva musiken till hans film One from the Heart. Nu ville han arbeta tillsammans med henne igen till Coppolas film men hon var upptagen av annat. I augusti gifte sig Waits med Kathleen Brennan som han hade träffat under inspelningen av One from the Heart. Brennan anges ofta som medförfattare till många låtar på Waits senare album och Waits nämner också ofta henne som en viktig influens i sitt arbete.

Hon introducerade honom för Captain Beefhearts musik och även om de delade skivbolag på talet säger Waits att "jag blev mer bekant med honom när jag gifte mig". Med skivan markerade Waits en raikal förändring i sin musikalitet och skivan satte fart på hans rykte som musikalisk ensamvarg. Skivan innehåller mer musikaliska experiment än tidigare med variationer i val av instrument till exempel användandet av säckpipa på "Town with No Cheer" och marimba på "Shore Leave" och sång till exempel den berättade monologen i "Frank's Wild Years" och skällandet i "16 Shells from a Thirty Ought Six" och mycket mindre av de traditionella piano -och-stråkar-ballader med vilka Waits tidigare balanserat sina skivor.

Vid sidan av Captain Beefheart och en del av Dr. Johns tidiga skivor fanns det få liknande verk i populärmusiken som Swordfishtrombones eller Waits lika udda efterföljande album Rain Dogs och Franks Wild Years Tidigare hade Waits spelat antingen piano eller gitarr men han började tröttna på dessa instrument. Man måste vara försiktig när man inte längre spelar med huvudet utan med fingrarna som besöker lyckliga platser.

Man måste bryta dem från deras vanor annars utforskar du inte. Man spelar bara det som är tryggt och behagligt. Jag lär mig bryta de vanorna genom att spela instrument som jag absolut inte vet någonting om, till exempel fagott. Musikinstrumentval och orkestreringar på dessa och kommande album innehöll ofta ganska vitt spridda element. Tillsammans med en ny instrumental approach ändrade Waits sin sångstil för att låta mindre som en crooner från talet.

Istället övade han upp flera sångtekniker: En allvarlig röst som påminde om Howlin' Wolf , en brummande vilt skällande, och en tillbakadragen närmast skrikande falsettröst som Waits skämtsamt talar om som sin " Prince -röst".

Tom Moon beskriver Waits röst som ett "bredspektrat överfallsvapen. Hans låtskrivande ändrade sig också och blev mer abstrakt och omfattade ett flertal stilar som normalt ignoreras inom popmusiken.

Till exempel gammal blues, cabaret , rumba , teatrala infallsvinklar influerade av Kurt Weill , tango , tidig countrymusik , europeisk folkmusik tillsammans med de Tin Pan Alley -lika låtar som influerade hans tidiga verk.

Han spelade även in några berättade monologer influerade av Ken Nordines "word jazz"-skivor från talet. Waits hade tillsammans med Kathleen Brennan skrivit pjäsen som regisserades av Gary Sinise. Waits fortsatte utveckla sin skådespelarförmåga med flera biroller och en huvudroll i Jim Jarmusch film Down By Law Filmens soundtrack innehöll även två av Waits låtar från Rain Dogs. Albumet Franks Wild Years släpptes och byggde på studioinspelningar av Waits musikal med samma namn.

År skrev och spelade Waits tillsammans med sin fru i Big Time , en surrealistisk konsertfilm och soundtrack. Pjäsen sattes upp på Los Angeles Theater Center i februari och fick ett blandat mottagande, även om Waits prestation uppmärksammades av ett antal recensenter.

Däribland John C. Mahoney som beskrev Waits prestation som "fascinerande". Burroughs och hade premiär i Hamburg på Thalia Theatre den 31 mars Pjäsen var baserad på den tyska folkloren Friskytten , Wilson ansvarade för designen och regisserandet, Burroughs skrev manus och Waits var ansvarig för musik och text som var starkt influerad av Bertolt Brecht och Kurt Weill.

Samma år samarbetade Waits med fotografen Sylvia Plachy ; till hennes bok Sylvia Plachy's Unguided Tour följde det med en kort Waits-skiva som var till för att ackompanjera fotografierna och texterna i boken. Waits sjöng rollen som Tomy the Cat i låten med samma namn som fanns med på Primus album Sailing the Seas of Cheese Detta var det första av flera samarbeten mellan Waits och gruppen och exponerade Waits för en helt ny målgrupp inom alternative rock.

Primus sångare, låtskrivare och basist Les Claypool skulle komma att medverka på flera Waits-album i framtiden. Waits komponerade och dirigerade musiken till Jim Jarmusch film Night on Earth och musiken släpptes som album året efter. Bone Machine , Waits första studioalbum på fem år, släpptes Skivan kännetecknas av en stor del slagverk och gitarr med lite piano och saxofon och markerar ännu en förändring i Waits sound.

Kritikern Steve Huey kallar det "kanske Tom Waits mest sammanhängande album [ Den 19 december hade Alice premiär på Thalia Theatre i Hamburg. Alice var Waits andra teatrala samarbete med Robert Wilson.

Paul Schmidt anpassade Lewis Carrolls verk Speciellt Alice i Underlandet och Alice i Spegellandet tillsammans med låtar av Waits och Kathleen Brennan som skärningspunkt med texten istället för som en expansion av handlingen som var fallet i konventionella musikaler. Låtarna spelades senare in av Waits och släpptes som studioalbum tio år senare med namnet Alice. Albumet The Black Rider från innehöll studioversioner av låtarna Waits skrivit tre år tidigare för pjäsen med samma namn.

Undantaget var "Chase the Clouds Away" och "In the Morning" som var med i pjäsen men inte på albumet. William S. Burroughs gästspelade med sång på låten "T'Aint No Sin. Epitaphs president Andy Kaulkin sade att han var "överväldigad att Tom ens övervägde att arbeta med oss. Vi är stora fans. De har bra smak och en massa entusiasm, dessutom är det trevliga människor. Och så gav de mig en splitter ny Cadillac såklart. Mule Variations , som var Waits första skivsläpp på hans nya skivbolag, släpptes Billboard beskrev albumets musik som "avlägsnar sig bluesen, den sneda gospelmusiken och den upproriska "art stompen" och börjar likna en storslagen skulptur från skrotupplaget.

Mule Variations vann en Grammy men för att poängtera hur svårt det är att kategorisera Waits musik kan nämnas att han var nominerad för både Bästa folkalbum som han vann och Bästa manliga sång inom rock för sången "Hold On" samtidigt — ingen av kategorierna var samma genre som han vann sin tidigare grammy. Albumet var också Waits bäst säljande album hittills i USA och låg på plats 30 som bäst på försäljningslistorna.

6 Comment

  • Hans klara och något nasala röst är en av de mest välkända i musikvärlden. Sveriges 9 bästa äventyrsbad och vattenland. Whitney Houston. Här är de nakna kändisarna i Kanye Wests nya video Tolv personer sover bredvid varandra i en säng, helt nakna. Juryn fann däremot Waits oskyldig, varpå han stämde polismyndigheten och erhöll 7  dollar i kompensation. Det slutade med att jag intalade mig själv att sluta med den där skiten. Waits komponerade och dirigerade musiken till Jim Jarmusch film Night on Earth och musiken släpptes som album året efter.
  • Sam Cooke var en av soulens pionjärer och kallas med rätta King of Soul. Hon studerade också journalistik på Poppius journalistskola [ 5 ]. Artist som har en spänd relation med Kanye. Waits sjöng rollen som Tomy the Cat i låten med samma namn som fanns med på Primus album Sailing the Seas of Cheese Sveriges 12 högsta berg.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google