Pornostar

Bayonetta erotiska bilder

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

kvinnor stora naturliga bröst
erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

erotiska bilder bayonetta

Bayonetta var en av spelvärldens få hjältinnor som klev in med dunder och brak och tog mig och många andra gamers med storm. Hon blev nästintill en symbol för kvinnlig frigörelse och klargjorde att all makt låg i hennes egna händer. Ända fram till några timmar sedan.

Ända fram till Nintendos sexismvindar envist svepte in med en klass 1-varning och blåste bort bilden av Bayonetta som en självsäker hjältinna. Nu får jag se min dröm om en tuff kvinnlig spelförebild krackelera bit för bit. Det fanns inga tvivel om vem som styrde över Bayonettas sexualitet. Det stod klart att allt skedde på hennes egna villkor i första spelet. Hon har alltid skjutit pricksäkert, klätt sig i sitt böljande hår och utövat sina magiska krafter som plöjt ner monsteränglar.

Samma koncept gäller fortfarande i Bayonetta 2 som nyligen släpptes — men något gick fel i marknadsföringen. Nintendo of America fick nämligen en snilleblixt och tänkte att Bayonettas främsta publik är, hör och häpna — manliga spelare! Vad är inte då mer passande än att låta modellen Pamela Horton cosplaya som Bayonetta, iklä sig den tighta dräkten och posera utmanande i Playboy — för att sedan låta läsarna rösta på den mest tilltalande bilden på tidningens Facebooksida.

Jag hymlar inte med att Bayonettas kropp är oproportionelig, översexualiserad och att hon är förhållandevis naken i vissa sekvenser. Kameravinkeln har en tendens att vilja exponera utvalda kroppsdelar och den manliga blicken är relativt närvarande. Men det är viktigt att poängtera att som kvinnlig gamer har jag sällan känt mig kränkt och endast behövt ta fram skämskudden vid enstaka tillfällen.

Bayonetta skapades onekligen av män, men det behöver inte automatiskt betyda att hon objektifieras i spelet. Så länge hon inte har en manlig karaktär att förhålla sig till som skulle kunna äventyra hennes maktposition — så väljer jag att se det som att hon har full kontroll. Bayonetta  har dessutom humoristiska inslag och snuddar ibland vid parodi. Spelarens syfte är att ha roligt i rollen som actionbrud och det tydliggörs att hennes sexualitet inte är till för att behaga en man.

Hon låter sig aldrig bli klappad på huvudet och hennes krafter ifrågasätts inte det minsta. I samma ögonblick som Nintendo lät sig kopplas ihop med Playboy, så fråntog de Bayonettas makt över sin egen kropp. Tidningens porträttering satte henne i en obekväm situation eftersom den har ett tydligt syfte att egga upp manliga läsare.

Jag känner mig smått bedragen som har fått min spelhjältinna förminskad. Bayonetta har brutits ner till något extremt basalt — en sexig kvinnokropp. Tidigare utstrålade hon sexighet på ett oerhört självmedvetet sätt och använde sin sensuella sida som ett vapen för att nå dit hon ville. Flertalet kvinnliga artister i musikindustrin Beyoncé och Lady Gaga väljer att vara lättklädda för att på så sätt stärka kvinnor — inte för att göra männen upphetsade.

Bayonetta fyllde samma funktion innan cosplaybilderna ville påvisa något annat. När Nintendo och Playboy ingår i ett smygsamarbete så väljer de att indirekt bortprioritera kvinnliga gamers. Deras bedömning är att vi inte är betydelsefulla nog och inte har tillräckligt stort inflytande på försäljningssiffrorna.

De visar att Bayonetta 2 är skapad för en mansdominerad spelvärld och stänger alla potentiella ingångar till en mer välkomnande kultur för kvinnor. Spelet gav girlpower ett självklart ansikte på butikshyllorna och stod för något nytt. Nintendo har sannerligen gjort en tabbe när de motvilligt drar ner Bayonetta i smutsen, och de har ännu inte insett att spåren blir svåra att borsta bort.

Anledningen till varför jag inte har varit superaktiv på bloggen den senaste tiden är dels för att jag har skrivit i andra medier. Jag har helt och hållet glömt bort att annonsera allt så här kommer en massa länkar…. I P3 Spel har jag blivit krönikör, vilket är lite av en dröm eftersom att jag har varit ett stort fan av programmet sen en lång tid tillbaka. I min debutkrönika pratar jag om min uppväxt med spel och varför jag precis som många andra tjejer slutade spela i tonåren, här  kan man lyssna på den ca 50 minuter in i programmet.

I min andra krönika pratade jag om rosa fluff och makeovers vs. Vi är fyra krönikörer och man hör mig i programmet varje månad! Man kan numera hitta mig i Aftonbladet Spela , där jag också har börjat skriva krönikor! Jag har skrivit om att Pewdiepie häller bensin på elden istället för att stoppa spelsexismen, läs här.

Krönikan blev har tiotusentals delningar och blev den femte mest lästa på Aftonbladet. Med detta kom förstås med en enorm mängd hat och det är något jag inte riktigt orkar ta upp, inte för att jag är ledsen utan för att jag bara är extremt trött.

I DN Kultur pratade jag däremot lite om debatten om jämställdhet i spelvärlden och hatet som uppstått kring krönikan. Notera det ironiska med att jag skrev detta  inlägg  innan krönikan publicerades… Hursomhelst så är det grymt roligt att kunna nå ut till så många människor och prata om viktiga ämnen.

Så det så. Uppdatering: Artikel i Metro om krönikan. Att vara en tjej som skriver om spel kan jämföras med att försöka överleva i zombieapokalyptisk spelvärld. Man vet aldrig om det väntar en hel hord av slemmiga och köttsugna näthatare runt hörnet. Det är som att jag vandrar runt i en fuktig bunker, så väl förberedd som man kan vara.

Jag har plockat upp en massa nödvändig loot och laddat om ammunitionen i mitt automatvapen. De klickande ljuden från näthatarna hörs på avstånd. Jag inser att faran är nära. Om jag bara råkar slå i något och gör ljud ifrån mig så kommer de att rusa mot mig. Det spelar ingen roll om jag har samlat energi sen tidigare och lagt upp en plan.

Det är aldrig en garanti för överlevnad. På ett relativt långt avstånd kan jag sätta ett snyggt headshot eller kasta brinnande molotov cocktails. Men om en envis näthatare kommer alltför nära och försöker bita mig så är det betydligt tuffare att slå ner honom. Än så länge har få näthatare nått mig. Jag sitter här, fast i min bunker, med oändligt många vapen som skydd. Mitt med-kit finns där för att läka mig om jag har tagit för stor skada av fighten.

Men varför är jag ens i den här sunkiga bunkern från början? Varför vill jag ta mig in i en bransch där galna zombienäthatare vill riva sönder min hud och infektera mig med deras virus? Det kanske bara är lättare att kliva ut, möta solljuset och välja att inte skriva om spel? Och vad för spelvärld är det jag rekryterar dem till? Kanske skulle hon snarare göra tjejerna en tjänst genom att avråda dem från att plugga spelutveckling. På så sätt skyddas de från hatet som kommer som ett brev på posten när de släpps ut i arbetslivet.

För det är ingen rikshemlighet att kombinationen kvinna plus spel är lika med livsfarlig. Kvinnliga speldesigners och journalister lever ständigt i farozonen. Vi är tyvärr inte här på samma villkor som männen. Både hemma i Sverige och ute i resten av världen utstår kvinnor i spelbranschen en hel del skit. Ibland bokstavligen. Skribenten Fenjima Manrique fick bajs smetat på sin ytterdörr. Hon är en kvinna som skriver om spel. Feministgamern Anita Sarkeesian blev mordhotad och tvingades fly sitt hem.

Skräckexempel på kvinnor som råkat illa ut i branschen är pinsamt många och skulle ta flera dagar att plöja igenom. Det sista jag vill ha är någon slags försköning av spelbranschens verklighet. Ingen obehaglig information ska undanhållas och jag vill veta vad som väntar mig. Det är viktigt att vi för ett obekvämt samtal och att kvinnor delar med sig av sina upplevelser i branschen. Det är många som ger upp och slutar på grund av att näthatarna bryter ner en men det är också många som orkar kämpa vidare.

För mig känns det självklart att inte låta näthatarna få övertaget. Spel är min största kärlek och inget jag tänker ge bort bara så där. Spelgemenskapen är inte längre en pojkklubb och det är väl egentligen skönt för alla inblandade? Låt tjejerna ta över lite. Det måste vara jobbigt för alla män att vara de enda som spelar, skapar och skriver om spel hela tiden.

Se oss som en hjälp, inte ett hot. Vi kommer med ett nytt perspektiv som kan vara värt att ta in. Den lättaste utvägen skulle vara att lämna, för haters gonna hate och så vidare. Men glädjen som spelen ger mig är större än näthatet.

Det enda jag kan göra är att fortsätta spela och skriva. Och packa min väska med lite extra ammunition när jag tar mina första steg ut i spelbranschen. Hur ofta hör vi bara kvinnliga röster i ett spel? Svaret är… aldrig! Det är också en upplevelse som saknas i både filmer och tv-serier. Det enda undantaget är indiespelet Gone Home , vars berättelse utgår från tre unga kvinnor. Cara Ellison skriver om sin resa från kvinnohatare till kvinnoälskare — och hur det här lilla spelet är den ultimata hyllningen till systerskapet.

Ellisons text fick mig att inse att Gone Home antagligen är det mest feministiska jag någonsin har spelat. Gone Home är ett interaktivt förstapersons-äventyr som handlar om hur Katie återvänder hem efter en tid utomlands. Huset står tomt, familjen är borta och det är ett stort åskväder som pågår.

Spelaren läser personliga lappar och skämtsamma vykort som Katies syster Sam har lämnat efter sig. Plötsligt sugs vi in i Sams värld som består av punkiga tjejband, nagellack, uppsatser om menstruationscykeln och framförallt en kärlekshistoria.

7 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google