Pornostar

Små 18 tummar

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

kvinnor stora naturliga bröst
tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

tummar små 18

Vad händer med din bils uppträdande när du går upp i tumstorlek på fälgarna och därmed även byter däckdimension? Att utseendet förändras är en sak, men vad händer mer? Vi har gjort liknande tester tidigare, men sett i perspektiv inser vi att utvecklingen går allt snabbare — och långsammare på samma gång.

Exakt vad det där innebär ska vi återkomma till, men redan nu kan vi säga att vår Volvo Vtestbil kommer att visa sidor av sig själv som är både riktigt bra och snudd på usla.

Bara genom att byta hjul. Vi kör rakt igenom Pirelli-produkter i testet och deras utbud är snarlikt alla andra större tillverkares. Ju större dimension du väljer, desto större är risken eller möjligheten beroende på hur man ser på saken att du får ett mer sportigt inställt däck. Mer grepp, mer respons men också mer ljud och sämre stötkomfort.

Bränsleeffektiviteten påverkas också. Men våra Pirelli-däck visar också på ett flertal andra intressanta detaljer som du kan råka ut för. Vårt tumsdäck heter P7 Cinturato , samma däck som placerade sig på fjärde plats i årets stora sommardäcktest. Dessutom har vi tydligt valt däck som inte är anpassade till Volvo V60 — alla däcken är så kallade eftermarknadsdäck. Det vill säga, ingen biltillverkare har varit inne och skruvat på Pirellis inställningar för att få däcken att prestera optimalt för en specifik bilmodell.

Det är annars ganska vanligt i dag, särskilt på större dimensioner. Det här innebär att vissa uddadimensioner får stå tillbaka utvecklingsmässigt, äldre modeller får leva vidare, helt enkelt för att det är en för dålig investering att hålla samma uppdateringstakt på hela modell- och dimensionsprogrammet. Vi börjar med den delen av testet som egentligen kommer att påverka din upplevelse av bilens beteende mest — komfort och stabilitet. Låt oss säga så här — om dina däck gör att bilen inte går rakt på vägen så kommer du att uppleva det varje gång du kör.

Om däcken gör bilen stötig kommer du att uppleva det varje gång, om däck gör bilen bullrig kommer du att Jag tror ni har förstått poängen. Vi söker ett beteende hos däcken som gör att bilen går rakt på vägen. Riktningsstabilitet är superviktigt för att ge bilen det eftersträvansvärda lugnet. Vidare så söker vi bra stötdämpning över små och större ojämnheter, låg ljudnivå och hur tydlig styrrespons bilen får.

Det sistnämnda måste kunna kombineras med bra riktningsstabilitet och med linjäritet, alltså att däcket håller sitt spår genom en kurva med fast rattvinkel. Låter det krångligt? Tänk så här — du ska inte behöva justera med ratten mitt i en kurva om inte kurvans radie förändras.

Dessvärre ofta och inte sällan hänger det samman med dålig riktningsstabilitet. Alla fyra dimensioner klarar att leverera bra riktningsstabilitet.

Det ger bilen ett avslappnat beteende. Samtidigt märker vi absolut bäst styrrespons, styrkänsla och hur mycket bilen tillåts kommunicera tillbaka till föraren genom ratten med tummarna.

De där däcken är lite i en klass för sig själva, de gör Volvo Vbilen väldigt trevlig att köra. Dessvärre håller det inte hela vägen för tummarna. Mer grepp, tydligare respons och total kontroll ger inte sällan mer ljud och sämre stötkomfort. Den sistnämnda punkten skiljer faktiskt inte alls särskilt mycket mellan de fyra testdäcken, klart mindre än väntat och långt ifrån en avgörande punkt. Ljudnivån däremot, där skiljer det desto mer. Inte för att det är bäst rakt igenom utan för att det saknar riktigt tydliga brister.

Segerreceptet stavas högst lägstanivå. När det gäller vattenplaning så är resultaten i tre av fallen näst intill identiska, vilket är snudd på otroligt. Vilket är noll och ingenting i verkligheten. Anledningen är att Pirelli-däcket i denna dimension som var tillgängligt på marknaden när testet kördes som inte är specialanpassat för en specifik biltillverkare börjar bli till åren kommet.

Prestandanivån var bra när det introducerades, men utvecklingen har gått framåt — vilket de mindre märkesbröderna tydligt visar. Skillnaden är långt ifrån stor, men den är märkbar. För att få tag i det senaste vid däckbyte så gäller samma sak som alltid — den som vet mest lyckas bäst. Här visar det sig direkt att de större däcken presterar bättre, men kurvan uppåt i prestation är inte linjär och det är inte störst som är bäst. Men låt oss börja från början med tummarna, som presterar riktigt bra.

Inte alls illa. Uppträdandet är snällt, allt som händer är lätt att hantera och styrresponsen är klart godkänd utan att bli direkt. Det sladdar lite om baken, men inte så mycket och det är lätt att hantera från förarplats.

Mycket mer grepp, betydligt mer exakt uppträdande och det är plötsligt ännu lättare att placera bilen i banan. När vi går upp på 19 tum så går vi samtidigt tillbaka till P7-modellen. Uppträdandet är snarlikt det med 18 tum, men bilen sladdar mer och är inte lika enkel att hantera. Bakvagnsgreppet släpper snabbare vilket gör bilen mer svårkörd. Detta beror på den lägre profilen, däckets flexibilitet vad gäller grepputveckling blir försämrad när däcksidan blir lägre.

Teknikens Världs älgtest är en extrem form av undanmanöver. Det gör det enklare att märka skillnaderna mellan däcken. När vi kliver upp på största dimensionen så kvarstår beteendet från tummarna. Återigen ser vi extremt små skillnader och samtidigt ser vi att tumsdäcket fortsätter att prestera bäst.

På torrt underlag märker vi i stort sett inga nämnvärda skillnader, i vår värld är det inte så mycket att prata om den halvmeter som det skiljer mellan bästa och sämsta. Vi ska även nämna att alla resultaten ni ser här är snittvärden av en rad repetitioner, så skillnaderna är säkerställda. Men likväl, en halvmeter är ingenting att tala om. På vått underlag växer skillnaderna en aning, men det är fortfarande inte några större differenser.

Här kan vi återknyta till det resonemang som fördes vid vattenplaning, att tumsdäcket är av ett äldre snitt. Historiskt har vi ofta sett den största tumstorleken som bäst bromsande, men när skillnaderna är så här små så krävs det inte så mycket för att halka längst bak i tabellen. För sanningen är att dessa skillnader är av mindre karaktär. På torrt underlag snudd på försumbara, på vått lite större utan att för den delen bli dåliga.

Men tummarna är bäst på båda underlag — en tydlig trend. Historiskt sett har våtgrepp varit bättre på däck med högre profil, vilket skulle innebära att tummarna skulle klara sig bäst här.

Antingen har det varit grepp, eller inte. När vi testar de fyra Pirelli-däcken så ser vi att så inte längre är fallet. Uppträdandet runt våtbanan är, jämfört med andra däck i samma dimension, mycket bra med harmoniskt uppträdande och rejäla greppreserver. Men jämfört med de större dimensionerna så börjar det halka efter.

Att det skiljer en sekund i varvtid runt den korta banan är riktigt mycket, men det är framför allt tumsdäckets förmåga att bygga grepp samtidigt som det behåller eller förbättrar alla andra egenskaper som gör det så bra. Styrresponsen blir bättre, greppet ökar och däckets förmåga att göra bilen lättkörd trots högre hastigheter är den största fördelen. Det är kort och gott bättre på allt. Med tumshjulen monterade så uppträder Volvo Vbilen fortsatt bra, men vi placerar prestandan mitt emellan 17 och 18 tum.

Det märks att greppet inte är fullt lika bra som hos tummarna och respons i form av styrreaktioner är inte heller fullt lika bra. Men det säkra beteendet som helt saknar sladdtendenser kvarstår.

Harmoniskt uppträdande. Bakvagnen håller sig fortfarande i schack, vi slipper sladdtendenser, men styrrespons och den fina harmonin kombinerat med rå prestanda som märktes tydligt hos tummarna — det saknas hos tummarna. Ett helt okej resultat och när vi nu testar de olika storlekarna så ser vi ett förväntat resultat. Förbrukningen går upp med storleken, tumshjulen får bilen att rulla tyngst vilket också var väntat. Men om ni kollar resultaten i faktatabellen för bränsleförbrukning syns det tydligt att tummarna rullar i stort sett exakt lika tungt som tummarna, vilket är intressant.

Här måste vi understryka att just och tummarna är olika storlekar av samma däckmodell — Pirelli P7 Cinturato. Det är intressant att se hur lika de presterar, trots storleksskillnaden. Samtidigt ser vi tydligt att tumshjulen, som i grund och botten är av en betydligt mer sportinriktad däckmodell, gör bilen törstigare. Och, inte helt oväntat, blir bilen minst bränsleeffektiv med tumshjulen. Skillnaderna kan tyckas vara försumbara, men de motsvarar en skillnad i drivmedelskostnad på ungefär 1 kronor över en livslängd på 3 mil.

De större dimensionerna är lite tyngre som rena däck se faktatabell för däckvikter , men det är som kompletta hjul vi ser en större skillnad. Med Volvos originalfälgar går hjulvikten upp från 20,9 kg till 25,2 kg när vi går från 17 till 20 tum. Genom att koppla in oss på bilens datasystem kan vi mäta den verkliga bränsleförbrukningen och se hur långt vi kommer på en viss mängd bränsle. Mätningen utfördes på torr barmark i en kontrollerad miljö och enligt ett satt mönster.

Vi använder referensdäck flitigt, liksom markörer längs sträckan för att kurvradier och dylikt ska bli så lika som möjligt vid varje deltest.

Resultaten spretar en hel del och det är tydligt — det finns ingen rak väg framåt. Styrresponsen är klockren och stabilitet samt linjäritet lämnar ingenting i övrigt att önska — bilen har tagit stora kliv framåt i körglädje och blivit vilsam på samma gång.

Men komforten har blivit sämre, ljudnivån är högre och förmågan att filtrera bort vägens ojämnheter ytterst medioker. Här märker vi tydligt att tummarna, som är av samma modell som tummarna, gör Volvo Vbilen klart bättre.

Både tystare och mer stötdämpad. Men viktigast av allt är att du som konsument måste göra ett aktivt val med väl genomförd undersökning av däckutbudet innan köp. Din målsättning, förutom att du kanske vill ha just utseendet som en större fälg ger med ett tumshjul, bör vara bättre prestanda i form av mer grepp och mer skärpa och sedan får komforten hamna lite där den hamnar.

Vår upplevelse blev en lätt besvikelse då greppnivån inte riktigt nådde dit vi hade hoppats på, men det blir samtidigt ett tydligt bevis på att branschen och produkterna är i ständig utveckling.

7 Comment

  • På vått kastas resultaten om, 16 blir bäst om än bara marginellt bättre än 18 och 17 är sämst. Ljudnivån blir aningen högre ännu en gång och alla ojämnheter märks och hörs mer inne i bilen. Ditt däckval är extremt viktigt, du ska leva med det länge. Dessutom har vi tydligt valt däck som inte är anpassade till Volvo V60 — alla däcken är så kallade eftermarknadsdäck. Mätningen utfördes på torr barmark i en kontrollerad miljö och enligt ett satt mönster. För sanningen är att dessa skillnader är av mindre karaktär.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google