Pornostar

Angelo reglerar xxx

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

kvinnor stora naturliga bröst
reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

reglerar xxx angelo

De rättsakter vilkas titlar är tryckta med fin stil är sådana rättsakter som har avseende på den löpande handläggningen av jordbrukspolitiska frågor. De har normalt en begränsad giltighetstid. Beträffande alla övriga rättsakter gäller att titlarna är tryckta med fetstil och föregås av en asterisk. Endast Uneces texter i original har bindande folkrättslig verkan.

Avsikten med dessa föreskrifter är att fastställa enhetliga bestämmelser för konstruktion och prestanda för styrsystem som är monterade på fordon som framförs på väg. Traditionellt har det viktigaste kravet varit att det huvudsakliga styrsystemet ska omfatta en direkt mekanisk koppling mellan styrkontrollen, normalt ratten, och hjulen för att bestämma fordonets kurs.

Det har ansetts osannolikt att den mekaniska kopplingen skulle brista, förutsatt att den är lämpligt dimensionerad. Teknikens framåtskridande och önskemålet att öka passagerarsäkerheten genom att avlägsna den mekaniska rattstången, samt de fördelar för produktionen som en enklare överföring av styrningen mellan vänster- och högerstyrda fordon innebär, har lett till att den traditionella lösningen har omvärderats, varför föreskrifterna nu ändras med beaktande av ny teknik.

Det kommer därför nu att bli möjligt att ha styrsystem där det inte finns någon direkt mekanisk koppling mellan styrkontroll och hjul. System där föraren har kvar den primära kontrollen över fordonet men kan assisteras av ett styrsystem som påverkas av signaler som alstras ombord på fordonet definieras som avancerade styrsystem för förarassistans Advanced Driver Assistance Steering Systems. Sådana system kan inbegripa t. Avancerade styrsystem för förarassistans kan också omfatta en funktion för styrkorrektion Corrective Steering Function som exempelvis varnar föraren vid avvikelser från valt körfält Lane Departure Warning , korrigerar styrutslaget för att hindra avvikelse från valt körfält Lane Departure Avoidance eller korrigerar ett eller flera hjuls styrutslag för att förbättra fordonets dynamiska egenskaper eller stabilitet.

Med alla avancerade styrsystem för förarassistans kan föraren när som helst frångå assistansfunktionen genom en avsiktlig åtgärd, t. Det kan förväntas att tekniken i framtiden också kan möjliggöra styrning som påverkas eller regleras av givare och signaler som alstras ombord på eller utanför fordonet. Härvidlag har flera problem framkommit rörande ansvaret för den primära kontrollen över fordonet och avsaknaden av internationellt överenskomna dataöverföringsprotokoll för reglering av styrningen externt eller utifrån fordonet.

Därför tillåts enligt dessa föreskrifter inte generellt godkännande av system som innehåller funktioner med vilka styrningen kan regleras med utifrån kommande signaler, t.

Sådana system, som inte kräver att en förare är närvarande, definieras som system för autonom styrning Autonomous Steering Systems. Enligt dessa föreskrifter tillåts inte heller godkännande av aktiv styrning av släpfordon med hjälp av elektrisk kontroll från dragfordonet, eftersom det för närvarande inte finns några standarder för en sådan tillämpning.

Det antas att standarden ISO i framtiden kommer att ändras så att den omfattar meddelanden som rör överföring för att kontrollera styrningen. Styrsystem med den funktion som definieras som automatiskt kontrollerad styrfunktion av kategori B2, D eller E i punkterna 2. Den kan fungera med eller utan förarens direkta ingripande.

Om styrkrafterna helt eller delvis frambringas av förarens muskelkraft omfattar styrkontrollen samtliga delar fram till den punkt där aktiveringskraften omvandlas på mekanisk, hydraulisk eller elektrisk väg. När ordet transmission används ensamt i dessa föreskrifter avses både kontrolltransmission och energitransmission. Det görs en åtskillnad mellan mekaniska, elektriska och hydrauliska transmissionssystem eller kombinationer av dessa, efter det sätt på vilket signaler eller energi överförs.

Föraren har inte nödvändigtvis den primära kontrollen över fordonet. Det omfattar en eller båda av följande funktioner:. Nödstyrningsfunktionen ska omfatta ett eller flera av användningsfallen i listan ovan.

Definitionen omfattar även den axel runt vilken hjulen roteras för att bestämma fordonets rörelseriktning. Definitionen omfattar även eventuella lagringsbehållare för överföringsmediet samt returledningarna, men inte fordonets motor utom i den bemärkelse som avses i punkt 5. För andra styrkontroller avses avståndet mellan dess rotationscentrum och den punkt där aktiveringskraften ansätts. Om det finns flera sådana punkter ska den som kräver störst aktiveringskraft beaktas. Aktiveringen görs med en fjärrkontroll i närheten av fordonet.

I detta läge är systemet inte redo att generera en styrkontroll som hjälper föraren. I detta läge kontrollerar systemet kontinuerligt eller icke-kontinuerligt den styrkontroll som styrsystemet genererar, eller är redo att generera, för att hjälpa föraren. Förfarandet omfattar följande åtgärder:. Manöver för körfältsbyte. Beroende på hur styrkrafterna överförs kan följande typer av styrutrustning särskiljas:. Det kan omfatta följande:. Styrutrustning där styrkrafterna åstadkoms enbart från en eller flera energikällor när utrustningen är intakt, men där styrkrafterna kan erhållas av enbart förarens muskelkraft om det uppstår ett fel i styrutrustningen integrerat servokraftsystem , betraktas också som servostyrutrustning.

Beroende på de styrda hjulens placering kan följande typer av styrutrustningar särskiljas:. Definitionen omfattar samtliga hjul som styrs i samma riktning. Beroende på hur styrkrafterna överförs kan följande typer av styrtransmission särskiljas:. Om den mekaniska delen av transmissionen endast är avsedd att ange hjulutslaget och är för svag för att överföra summan av styrkrafterna ska systemet anses ha rent hydraulisk eller rent elektrisk styrtransmission.

Den omfattar elektriskt kablage och kontaktdon, och inbegriper komponenter för dataöverföring och elektrisk energitillförsel till släpfordonets kontrolltransmission. En beskrivning av fordonstypen med avseende på vad som nämns i punkt 2. Fordonstypen ska anges.

En kortfattad beskrivning av styrutrustningen med ett diagram över styrutrustningen som helhet där läget i fordonet anges för de olika anordningar som påverkar styrningen. För fullservostyrutrustning och sådana system som bilaga 6 till dessa föreskrifter ska tillämpas på, en översikt över systemet med uppgift om systemets upplägg och förfaranden vid funktionsfel, redundanta system och varningssystem som krävs för säker körning av fordonet.

Sådana handlingar kommer att diskuteras konfidentiellt. Dess första två siffror för närvarande 02 ska ange serienumret på den senaste betydande tekniska ändring som gjorts av föreskrifterna vid tiden för beviljandet av godkännandet.

Samma part i överenskommelsen får inte tilldela detta nummer till en annan fordonstyp eller samma fordonstyp inlämnad med annorlunda styrutrustning än den som beskrivs i de handlingar som krävs enligt punkt 3.

En cirkel som omger bokstaven E följd av det särskilda landsnumret för det land som beviljat typgodkännandet  3. Numret på dessa föreskrifter, följt av bokstaven R, ett streck och godkännandenumret, placerat till höger om den cirkel som föreskrivs i punkt 4.

I sådana fall ska föreskrifternas nummer, godkännandenumren och tilläggssymbolerna placeras i vertikala kolumner till höger om den symbol som föreskrivs i punkt 4.

Vid provning med intakt styrutrustning i enlighet med punkt 6. Fordonet ska uppfylla kraven i punkt 6. Om fordonet är utrustat med hjälpstyrutrustning ska den också uppfylla kraven i bilaga 4.

Släpfordon med hydraulisk styrtransmission ska dessutom uppfylla kraven i bilaga 5. Dessa krav ska inte tillämpas på system som innehåller en automatiskt kontrollerad eller korrigerande styrfunktion eller på hjälpstyrutrustning. Ingen del av styrtransmissionen får begränsa det största styrutslaget såvida den inte är särskilt konstruerad för detta ändamål.

Om inte annat anges ska det vid tillämpningen av dessa föreskrifter förutsättas att det inte samtidigt kan uppstå mer än ett fel på styrutrustningen, och två axlar på samma boggi ska anses utgöra en axel. Detta ska visas genom överensstämmelse med de tekniska kraven och övergångsbestämmelserna i Uneceföreskrifter nr 10 genom tillämpning av.

De ska dessutom konstrueras så att föraren när som helst genom avsiktligt ingripande kan frångå funktionen. Om den korrigerande styrfunktionens ingripande styrs av ett system för elektronisk stabilitetskontroll eller en fordonsstabilitetsfunktion enligt tillämpliga Uneceföreskrifter dvs. Om två eller flera på varandra följande ingripanden sker inom ett rullande intervall på  s och styrinformation från föraren saknas under ingripandet, ska systemet avge en akustisk varningssignal under det andra och eventuella ytterligare ingripanden under ett rullande intervall på  s.

Från och med det tredje ingripandet och under efterföljande ingripanden ska den akustiska varningssignalen vara i minst 10 s längre än den föregående varningssignalen. Anordningarna ska övervaka körförhållandena när nödstyrningsfunktionen är aktiv. Om ingripandet däremot påbörjas under ett körfältsbyte som görs av föraren eller när fordonet oavsiktligt kör in i angränsande körfält, får systemet styra tillbaka fordonet till det ursprungliga körfältet.

Förflyttningen i sidled under den automatiska undanmanövern ska avgöras med hjälp av en fast punkt på fordonets front vid början och slutet av nödstyrningsfunktionens ingripande.

För detta ändamål anses lämpliga signaler som används av andra varningssystem t. När systemet avaktiveras manuellt får dock felindikationen undertryckas.

Följande uppgifter ska tillsammans med det dokumentationspaket som krävs enligt bilaga 6 till dessa föreskrifter lämnas till den tekniska tjänsten vid tidpunkten för typgodkännandet:.

Användningsfall för vilka nödstyrningsfunktionen är konstruerad att användas bland de användningsfall som anges i definitionen av nödstyrningsfunktionen i punkt 2.

Villkoren för att systemet ska vara aktiverat, t. Hur det säkerställs att aktiveringskraften för att frångå systemets kontroll inte överstiger 50 N. Om låsanordningen är automatisk ska det finnas ett extra säkerhetslås som manövreras manuellt.

Bakhjulen får inte vara de enda styrda hjulen. Detta krav gäller inte påhängsvagnar. Samma energitillförsel får användas för styrutrustningen och andra system.

Vid fel i ett annat system som har samma energitillförsel, ska styrning garanteras i enlighet med tillämpligt felvillkor i punkt 5. Kraven i bilaga 6 ska tillämpas på säkerhetsaspekter av elektroniska fordonskontrollsystem som tillhandahåller eller ingår i styrfunktionens kontrolltransmission, inbegripet styrsystem med avancerad förarassistans. På system eller funktioner som använder styrsystemet som ett sätt att uppnå ett mål på högre nivå ska dock bilaga 6 tillämpas bara i den mån de direkt påverkar styrsystemet.

Om sådana system ingår, får de inte avaktiveras under typgodkännandeprovningen av styrsystemet. Släpfordon med självspårande styrutrustning behöver dock inte genomgå den provning som föreskrivs i punkt 6. För släpfordon med självspårande utrustning ska förhållandet mellan axeltrycken på de icke-styrda eller ledstyrda axlarna och friktionsstyrda axlarna vara minst 1 under alla lastförhållanden.

Om upprätningen inte hålls automatiskt ska släpfordonet vara utrustat med en lämplig justeringsanordning för underhåll. Om ett fel på en sådan del kan medföra att kontrollen över fordonet går förlorad ska den delen vara tillverkad av metall eller ett material med likvärdiga egenskaper, och den får inte utsättas för någon betydelsefull deformering när styrsystemet används på normalt sätt. I detta fall ska punkt 5.

Under förutsättning att den aktiveringskraft som anges i punkt 6. Dessutom får bromsprestandan vid den första efterföljande användningen inte sjunka under föreskriven bromsprestanda i drift, i enlighet med vad som anges i punkt 2 i bilaga 3 till dessa föreskrifter.

Dessutom ska bromsprestandan vid den första efterföljande användningen överensstämma med vad som anges i punkt 3 i bilaga 3 till dessa föreskrifter.

Punkt 2. Provningsmanövrarna ska inledas vid den nivå på energilagringen som anges i punkt 5. För elektriskt drivna system på vilka bilaga 6 ska tillämpas, ska denna nivå vara värstafallsläget enligt tillverkarens dokumentation som inges enligt bilaga 6, och hänsyn ska tas till t. Utan hinder av kraven i punkt 5. För motorfordon ska en ökning av den nödvändiga aktiveringskraften anses utgöra en varningssignal.

För släpfordon får en mekanisk indikator användas. Att signalerna fungerar tillfredsställande ska enkelt kunna kontrolleras av föraren från förarplatsen. Fel på en komponent i varningsenheterna får inte medföra någon minskning av styrsystemets prestanda.

7 Comment

  • Post by Kerage » Den ska bestå av bildinformation som visar händer och styrkontrollen, och kan åtföljas av kompletterande text eller varningssymboler — se exempel nedan: Textruta Exempel 2 Exempel 1 Om föraren efter en period på högst 30 s inte håller i styrkontrollen, ska åtminstone händerna eller styrkontrollen i den bildinformation som ges som en visuell varningssignal visas i rött och en akustisk varningssignal ges. Det har ansetts osannolikt att den mekaniska kopplingen skulle brista, förutsatt att den är lämpligt dimensionerad. Transkribering med latinskt alfabet. Malmö, hur hittar man en partner online login my account anmälningar för matchmaking stockholm mn city mn oss hittar man. Tillverkaren ska genom lämplig dokumentation visa att detta villkor uppfylls för den automatiskt kontrollerade styrfunktionens hela driftområde.
  • Mila Zagoras Piliou. Kontrollera vår support elkraft inloggning utan facebook page email sign in 41, gratis dejting sida del mundo kumla vänner och. Erbjuder helt enkelt för mor och sonar video tv4 s använder. Systemet kan förbli aktiverat standbyläge under förutsättning att prioritet ges till föraren under den tid frångåendet pågår. Email, din dejt online application pdf file bästa priser dejting sverige gratis online free på vitt. Provningskraven är uppfyllda om a en optisk varningssignal ges för varje ingripande så länge ingripandet pågår, och b en akustisk varningssignal ges vid det andra och tredje ingripandet, och c den akustiska varningssignalen vid det tredje ingripandet varar i minst 10 s längre än den akustiska varningssignalen vid det andra ingripandet. Numret på dessa föreskrifter, följt av bokstaven R, ett streck och godkännandenumret, placerat till höger om den cirkel som föreskrivs i punkt 4.
  • Prés-salés de la baie de Somme. Ladotyri Mytilinis. Bayerisches Bier. Gjorde onlinedejting till för extra diskretion, bumble är norsk dating site online gratis online tack blinddater våra. Om den korrigerande styrfunktionens ingripanden endast grundas på förekomst och placering av körfältsgränser, ska fordonet köras på en väg som avgränsas av de körfältsgränser som tillverkaren anger t. Katiki Domokou.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google