Porno

Rmba xxx-bild

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

kvinnor stora naturliga bröst
xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

xxx-bild rmba

Aven tre originat-phbnix med nr Phonlx 22 1 Anm: 7 st J l overfordes tilt F och fick nr en jubileumsbok som denna skulle det leda for I ngt att narmare beskriva aua de flygpiantyper, 80m varit - och fortfarande ar - i bruk i Flygvapnet under de femtio aren fran Kapitlet har darfor delats upp i tva avsnitt, dar det forsta utgor en komplett bildforteckning aver anskaft'ade flygplantyper for de olika flygslagen under arsperioden.

Darmed ronefattas ocksa de flygplantyper, som anskaftades fore och for vilka nybildade Kungl Flygforvaltningen KFF tick averta det tekniska ansvaret under den aterstaende brukstiden i Flygvapnet.

Det andra avsnittet ar en kortfattad beskrivning av ett antal utvalda flygplan fran propellerepoken respektive jetepoken som pil olika satt kan sagas ha bildat "skola" i flygplan- och flygindustriutvecklingen under de gangna femtio aren. Franjettlygplanepoken: 21R, 29, 32, 35, 37 och Stora krav pa framsynthet har bilat KFF senare FMV -F vid utvecklingen av flygplanen och deras utrustning for att erhillla de tekniska ocb taktiska egenskaper 80m Chefen for Flygvapnet CFV begart att fa uppfyllda under materielens brukstid alit for att ge det stridsvarde som aktuell hotbild for respektive tidsepo kravt och kraver.

C;, FV-nr: ~. Skilinader i bevapnlng. FV FabriJu. Spy: m H: 1. Molor: hk Conlinenlel WK L: 7. Lycoming H A L: 9. Finns i Ijanst hos b~de Armen och Marinen. AI i marin version radarutrustad och kan ta sjunkbomber. Anm: De flottiusiffror som anbringats iir ej exakt 6verensstiimmande med de tiinkta placeringarna av respektive typo men kan ses som trolig forbandstillmrighet.

Detta senare var vasentligt, eftersom den inhemska flygindustrin saknade erfarenhet av tillverkning av flygplan i skalkonstruktion, som da internationellt helt borjade sla ut de tidigare fackverkskonstruktioner i tra, stalror och duk man dittills hade anvant sig avo Licenstillverkningen inledde darmed - tillsammans med licenstillverkningen av Sk14 och B5 - en ny epok i sattet att bygga flygplan.

PlOtsligt tick bombflyget ett helmetallflygplan, byggt att bara 1 ton bomber, liter bransle och fyra mans besattning. Startvikten pa kg var smatt fantastisk. Flyghastigheten lag over kmltim, i klass med samtida jaktflygplan. Flygplanet var efter datidens matt valutrustat: Foregii.

Den nedsankta sa kallade "helken" ses mycket tydligt - en arbetsplats kulspruteskytt som man idag skulle kalla "hiiftig' Inuandigt bombrum i mittkroppen Defensiut forsuar genom tre rorliga kulsprutor som shot {ramat, bakat-uppat och bakat-nedat Bombfallningssikt~ Telekommunikationsutrustning Infallbart huuudlandstdll Flygplanet kunde aven utrustas med skidor. Pa grund av att de v formade huvudstallsbenen samtidigt maste forbli utfallda vid flygning innebar detta, tillsammans med skidorna, stort fartnedsattande motstand.

Detta medforde ocksa att snorojningsorganisationen, respektive materielen for denna, blev foremal for snabb utveckling, varigenom anvandningen av skidutrustade flygplan kunde minskas avsevart. Intresset for Northrop hade vackts i och med att ABA anskaffade tva mycket snabba postflygplan, "Delta"och "Gamma" fran foretaget.

Det fick typbeteckningen B5. Med hjalp av det inkopta exemplaret och licensunderlaget, kunde - det nagot senare bildade - Suenska Aeroplan AB boija lagga grunden till nodvandig erfarenhetsuppbyggnad for produktion av lattmetallflygplan i skalkonstruktion. Sadan kompetens ansags nodvandig for att egen utveckling av flygplan senare skulle mojliggoras. Erfarenheterna fran licenstillverkningen av flygplan B5 blev det forsta steget i denna kompetensuppbyggnad. Dessutom kompletterades kompetensen genom den samtidiga licenstillverkningen av bland annat vingen till skolflygplan Sk 14 och hopmonteringen av bombflygplan B3.

Motsvarande erfarenhetsuppbyggnad grundlades aven inom KFF i berorda avseenden. Detta innebar att forarhuven mas Dykvinklarna kunde med detta flygplan vara mycket branta - lodriitt var inget ovanligt - vilket gav goda triiffresultat i millen. Hiirunder tva sidvyer visande skillnaden mellan det forsta flygplanet Northrop BA-1 med den raka huven och "magrare" motorkapan. NedanfOr den svenska versionen med upphojd "bubbel" huv for resliga vikingar och den knubbigare motorkdpan rymmande en Nohab "Mercury".

Dartill kom byten till inhemsk utrustning, liksom att skidstall utvecklades for anvandning under vinterperioden. Senare tillkom en bombgaffel under kroppen for att mojliggora stortbombfallning med saker frigang fran propellern. Toppfart var cirka kmjtim och den operativa flyghojden omkring meter. B5 ansags som ett faltmassigt och robust flygplan, aven om det inte helt uppfyllde moderniteten nar det kom i tjanst.

B5:an var inte godkand av licensgivaren for denna taktik, men efter ingaende svenska berakningar tillats dock flygplanet for stortbombfallning, med vissa i forarinstruktionen foreskrivna forutsattningar. Detta skedde utan licensgivarens godkannande. B5 blev med denna bombfallningsmetod ett mycket taktiskt effektivt flygplan, med forvanansvart goda traffresultat, trots att bombsiktet enbart bestod av siktlinjer - malade pa huven - for aktuella dykvinklar.

A v de bestallda flygplanen levererades endast 60 stycken J9:or och tva B6:or, och det var med stora svarigheter som KFF lyckades fa hem dessa flygplan. Senare omojliggjordes ytterligare leverans genom en USA-lag, hosten , om statsembargo pa krigsmateriel till utlandet. Flygplan J9 var ett ensitsigt lagvingat lattmetallflygplan. Det hade inbyggd forarkabin och uppflillbart huvudstall under vingarna.

I ett val tilltaget bagagerum bakom forarkabinen fanns plats for en mekanikerstol - att anvandas i samband med forflyttning. Fyra au F8:s J9 i flankformering. Planet uar konstruerat au Alexander Kartueli hos Republic och hade beteckningen P i det amerikanska armeflyget. Flygplanet var som synes ndgot langre an sinjaktbroder, vilket gav ett avseviirl slankare och elegantare intryck. Nedan ar det dags for underlu'tllsseroice pa linjen. Flygplan J9 ersatte J8A pa F8, som darigenom fick en efterlangtad modernisering av flygplanparken.

Ett tidigare projekt Gassner, AFF , avseende ett flygplan som kunde fylla ett uttalat behov av arme-, marinspanings- och bombflygplan, hade lagts ned eftersom det valda projektutforandet inte visade sig uppfylla de aerodynamiska kraven - bland annat. For flygplan 17 upprepades de tidigare kraven, att detta flygplan skulle kunna utnyttjas som arme-, sjospanings- och bombflygplan. Detta blev ocksa inriktningen for projektet. Utvecklingen skedde med hjalp av cirka 45 amerikanska ingenjorer, som ASJA lyckats engagera for uppgiften, eftersom foretagens egen kapacitet fortfarande var otillracklig.

Efter krigsutbrottet blev de amerikanska ingenjorerna hemkallade, vilket medforde ett kraftigt avbrack i verksamheten bestalldes de tva forsta prototype rna av flygplan 17 och forsta provflygningen agde rum den 1 maj For att ge den nybildade flygindustrin - Svenska Aeroplan AB SAAB och Svenska Flygmotor SFA - tillracklig garanti for utveckling och produktion, tecknades ett ramavtal mellan parterna, som fran skulle bli grunden for utveckling och tillverkning av inhemska flygplan och motorer av hog kvalitet avsedda for Flygvapnet.

Flygplanet dimensionerades for stortbombfallning och kunde utrustas med hjullandningsstall, skidstall eller flottorer. Flygplanet kunde saledes uppfylla forutsattningarna for anvandning som bomb-, marinspanings- och armespaningsplan. Ovan: Handkamerafoto {rem baksitsen i en S17 tillmronde F3 och diirunder en rote ur samma flottilj. Flygplanet var ovanligt vackert att se po. Flygplanet hade ett unikt huvudlandningsstall, som falldes uppat-bakat under vingarna och som till storre delen doldes av de langa landstallskaporna.

Hjulstallen kunde bytas mot skidstall, vilka i likhet med hjulstallen falldes upp under vingarna. Meningen var att hjulstallet med kapor skulle fungera aven som dykbroms vid storlbombfallning. NAgra data: Besattningen: tva man tf och fs Dimensioner: spannvidd 13,7 m,liingd 9,8 m Prestanda med Mercury XXIV : maxfart kmlh, max flyghojd m Bevapning: 1 rorlig och 2 fasta 8 mm kulsprutor.

Vindtunnelprov igangsattes vid KTH. Redan fran boijan forutsags flygplanet kunna utnyttjas som bomb-, fjarrspanings- och torpedflygplan samt for jaktledning. Efter beslut den 19 juni aterupptogs projektarbetet pa flygplan 18, baserat pa en avsevart andrad specifikation, som tog hansyn till de krigserfarenheter som KFF under mellantiden fatt vetskap om.

Detta medforde helt ny bombinstallation, skottsakra bransletankar, extratank for bombrummet, pansarskydd for besattning, fast framre akan och andrad kroppsnos med flyttning av spanare och bombsikte at hoger for att forbattra forarens sikt framat-nedat. Projektet blev saledes helt "skraddarsytt" for att kunna uppfylla CFV krav pa operativt utnyttjande.

Flygplan 18 utvecklades i tva huvudversioner - 18A respektive 18B. Flygplan 18 hade fran boijan tre mans besattning, men minskades senare till tva - forare och signalist.

Styrning av roder skedde manuellt med styrkolonn och fotpedaler och underlattades av en kursstyrningsanlaggning for sidorodren. S18A oeh T18B f6rsags senare aven med radarhojdmatare. Kamerautrustning, anpassad till de olika flygslagens behov, fanns i respektive version. Bevapning i B18A och Bl8B omfattade en fast oeh en rorlig 13 mm kulspruta samt en 20 mm akan.

I T1 8B fanns en fast 13 mm kulspruta oeh tva fasta 20 mm akan samt en i bombrummet monterad 57 mm akan. Bombinstallationen bestod av bombstall, bombreglage oeh bombsiktessystem. Kroppsbombstallen forsags med bombgaffel for att mojliggora dykbombfallning, tills bombsikte mj 42B hade inforts.

Maximal bomblast var kilo. Raketinstallation infordes senare - omkring i B18B och T18B. Installationen bestod av raketstall under vardera vingen, avsedda for fyra raketer. Dessutom stall for fyra mindre rflketer, eller stall for tva grovre raketer under kroppsnosen. Samtidigt infordes ett automatiskt reflexsikte for inriktning vid raketskjutning.

T18B bombrum i kroppen var anpassat for hangning av torped eller minor, men kravet pa anvandning av denna vapentyp utgick senare av flera skal. Bland annat kom inte anvandbara torpeder 45 cmjav norsk tillverkning - for fallning vid de for T18B aktuella farterna - fram i tid.

B18B och T18B utrustades senare aven med katapultstolar, sedan det visat sig att den katapultstol som utvecklats for flygplan 21 betydde ett stort framsteg nar det gallde sakerheten vid Ett forband B18B urkungl Hallands flygflottilj.

I boijan av paboijade KFF i egen regi konstruktion av ett jaktflygplan som fick typbeteckningen J Planet konstruerades enligt den nya av davarande flygingenjoren Bo Lundberg uppfunna "panelkonstruktionsprincipen", vilken innebar att flygplanskrovet byggdes upp av ett stalskelett beklatt med medbarande trdpaneler.

KFF for andamalet mycket snabbt uppbyggda konstruktionskapacitet utnyttjades i utvecklingsarbetet. Nils Soderberg "tande" pa Lundbergs geniala "tra-stal"-ide och fattade de snabba beslut som behovdes. Utvecklingstiden for J22, fran konstruktionsarbetets forsta boijan till serieleveransen hosten forsta provflygning gjordes redan 20 september blev blott cirka ar mot normalt omkring 5 ar. Denna rekordtid betingades dels av att konstruktionsarbetet fick en veritabel "flygande start" genom att Lundberg genomforde ett grundlaggande projektarbete, och dels att tillverkningen tack vare panelkonstruktionsutf6randet kunde goras i "byggsatser".

Ett system som innebar att tillverkningen kunde spridas ut pa manga fabriker - mer an leverantorer kom att deltaga - vilket ocksa mojliggjorde den fortsatta snabba serieproduktionen.

J22 blev saledes varldens snabbaste flygplan - i forhallande till motorstyrkan. Hartill bidrog ocksa att J22 hade ett i kroppen infallbart landstall vilket mojliggjorde det luftmotstandsminskande "lagmedelvingade" utforandet. Flygmotor AB i Trollhattan.

SFA saknade licensunderlag for tillverkningen, men kvalificerade tekniker lyckades anda, med utgangspunkt fran en original motor, tillverka en i alla avseenden full god motor. Slutresultatet blev att Sverige fore krigsslutet fick narmare toppmoderna och valbevapnade jaktflygplan, vilka kom att utgora en avgorande forstarkning av vart flygforsvar - nagot som gav eko och ingav respekt utomlands. Kraven fran Flygvapnet var hoga da det gall de sikten for foraren, manoverformagan, prestanda och inte minst bevapningen som skulle vara kraftig.

2 Comment

  • Spitfire 75 år. Beslut Beslut om frigränser för radioaktiva ämnen Strålsäkerhetscentralen har enligt 17 1 mom. Vissa var prioriterade med förband från flera försvarsgrenar, andra. Inledande bestämmelse Läs mer. Behandling av septisk chock 11Antibiotikabehandling 11Behandling med steroider 14Behandling med immunglobuliner 15Behandling med aktiverat protein C 15Elimination av endotoxin och andra skadliga mediatorer 16Andra prvade behandlingsprinciper 16Svrigheter att bevisa effekt vid kliniska prvningar Bur skulle noshjulstiillet fungera?

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google