Other

Marilyn monroe baddräkt

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

kvinnor stora naturliga bröst
monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

monroe baddräkt marilyn

Publicerat av thefeatheredsnake. Några spridda tankar om badkläder och vad de säger och inte, som denna gång kretsar kring kvinnors utstyrsel på beachen, vilken också mer påtagligt än männen har en tendens att ströva ut på andra arenor, både i yttevärlden och i tankens…. Förra inlägget på temat badutstyrsel tog avstamp i det manliga badmodet, som följdes tillbaka till början av talet.

Följer man den kvinnliga baddräktens historia från samma tid ser man många överenstämmelser, men också en del skillnader. I början av seklet ca. Skillnaden låg inte så mycket i vad som täcktes utan i hur — kvinnornas kläder var något mer löst sittande, en återspegling av att man utgick från klänningar. Den första utvecklingen av den kvinnliga baddräkten kom således att bli att den gradvis blev mer åtsittande.

Precis som i fallet med mäns baddräkt kom den kvinnliga baddräkten således att utvecklas för att tillåta större rörlighet och tynga ner bäraren mindre. Precis som i fallet med mäns var skälen främst funktionella — kvinnor vill inte hindras mer när de badar än män. Baddräkterna blev förutom kortare också mer åtsittande, och gradvis skalades detaljer som hindrade och tyngde bäraren ner eller försvann helt — ärmarna var det första som rök, redan före , och därefter kom kjollängden att reduceras.

Liksom i mäns fall fanns också en påverkan från den ökade betydelsen och spridningen av idrottande. Kvinnor och elitidrott var dock ett mycket mer omaka par i början av talet, och för kvinnor stod fokus stod mer på idrott som rekreation eller motion — inte som prestationer.

En inverkan från kvinnliga underkläder finns där hos vissa modeller, som ser klart kroppsformande ut — då som nu är baddräkten också ett instrument för att slå fast eller framhäva en önskad eller ideal kroppsform. Åren runt kan man se att att mäns och kvinnors baddräkter, i alla fall de mest orienterade för idrottsligt bruk, liknade varandra väldigt mycket. Nya material och en syn på vad som var OK att visa överlappade mycket nära under en kort period.

Flera faktorer kom dock att bidra till att denna likhet i utstyrsel för båda könen inte kom att vara. Till att börja med  hade det blotta faktum att kvinnor drog på sig speciella och små kläder, genom vilka man tydligt kunde utskilja deras kropps konturer och sporta, röra på sig och allmänt leva ut sin kroppslighet, en helt annan sprängkraft i kulturen därtill har inte så mycket förändrats som vi tror.

Aspekter som sexualitet och sensualism får således ett starkare tryck på det som kvinnor har på sig. Till det kom att den kvinnliga frigörelse som tog sina första riktiga steg i början av talet fick ett konkret uttryck just ifråga om badkläder. Dessa var de mest avslöjande kläderna som bars publikt, och ställde alltså frågor om kontroll över och uppvisande av den egna kroppen, i fokus.

Samtidigt kom utvecklingen av kommers och medier att skapa nya kulturella förutsättnngar för vad baddräkten vad för något — modé, uppvisandet av kroppen, betydelsen av masskomunikation i form av filmer, TV och kommersiell annonsering gjorde att baddräkten, och speciellt de baddräkter som satt på kvinnor, fick andra betydelser än vad som påverkades av den direkta badhandlingen.

Den kvinnliga baddräkten kom, bl. Esther Williams  ovan visar på denna skärningspunkt på talet. Såsom den viktigaste av av tidens skönhetsikoner på gränsen mellan ett sportsligt sunt hon var en framstående simmerska   men också kurvigt och tydligt kvinnligt här i motsättning till muskulöst manligt eller flickigt smalt estetiskt ideal, illustrerar hon de två vägarna som baddräkten kom att ta: den hela kontra den tudelade baddräkten.

Jämfört med män har den hela kvinnliga baddräkten en viktigare funktion som slimmande och sammanhållande plagg. Den kvinnliga anatomin, med dess runda former som så att säga, sticker ut, aktualiserar behovet av ett plagg som trycker ihop och minskar vattenmotståndet.

Det här ger starkare skäl för kvinnor att hålla fast vid den mer kompletta baddräkten. Detta är också skälen som ledde till vad vi idag skulle kalla den klassiska hela baddräkten. Det var ett helt och sammanhållet kroppstäckande men vid ingången till efterkrigstiden kort och tämligen tight plagg. Den var kanska kroppsnära, men ändå ofta ganska veckad i tyget och inte nödvändigtvis åtsmitande. Men oavsett det, lämnade den ben och armar i stort sett helt fria, liksom också en stor del av ryggen, och kunde ha djupare eller kortare urringning.

På och talet gick även de mindre dräkterna  ner över höfterna ända till lårens början. Den hela baddräkten utvecklades både längs funktionella men också estetiska linjer. Den fortsatte att bli tajtare, mer strömlinjeformad med mindre veck och avsaknad av sömmar. Materialen blev mer avancerade och passformen mer anatomiskt följsam. Detta borgade för ökad simvänlighet men bringade den också närmare kropssformen. Där den förut var rak över höften kom de alltmer att följa  höftbenets linje uppåt och lämna benen friare.

Som framgår av fallet med Esther Williams grep underhållnings -och mediaindustrin tidigt in i utvecklingen av och populariseringen av hur baddräkter bars och hur de kunde accepteras se ut. Vem som drog på sig baddräkt sade också något om skönhetsideal och tidsanda. När väl baddräkten blivit kroppsnära kunde den användas för att slå fast och vidmakthålla en viss idealiserad eller åtråvärd kroppsform, som synes av t. Baddräkter är förstås såsom ett produkt också utsatta för kommersiella modenycker, ofta med tonvikt på plaggets estetiska funktion, oaktat plaggets funktionella syfte.

Således har under årtiondena baddräkter med  olika skärningar och diverse detaljer tagits fram, och det fanns alltid ett otal varianter att välja mellan, från superslimmade och avskalade till mer extravagant skurna och försedda med diverse kittlande eller intressanta inslag, eller i material som till exempel talets stickade baddräkt till vänster. Den hela baddräkten har dock aldrig helt tappat kontakten med sitt ursprung, och dess funktionalitet har ständigt återkommit som ett central del i dess utformning.

Den dominerar således fortfarande bland kvinnor som tar sitt simmande på allvar eller har professionella eller praktiska skäl att föredra ett mer funktionellt plagg, antingen de är livräddare, dykare, seriösa motionärer eller elitidrottare. En toppmodern baddräkt håller effektivt ihop kroppen samtidigt som den knappt väger någonting. Den hejdar inte benens rörlighet alls, och knappt heller överkroppens, då dess stödjepunkter reducerats och flyttats allt längre ner kring ett central område kring bålens mitt, med ett par tvärlöpande remmar som håller den nära ryggen..

En intressant utveckling av den hela baddräkten rör de dräkter som används för den extremaste formen av idrottsliga prestationer — dvs tävlingssimning. De där dräkterna blev lustigt nog för bra, och restriktioner i hur högteknologiskt materialet i dräkterna fick vara infördes, och de mer heltäckande förbjöds efter ett beslut av internationella simförbundet På ett sätt är denna starka fokus på funktionalitet en orsak till att den hela baddräkten trots sin praktiska överlägsenhet tappat i popularitet.

Den som drar på sig en modern baddräkt undeordnar sig i någon mening ett visst syfte som inte bara handlar om vad som direkt faller i ögonen, den har fortfarande en relation till rörelse, kroppslig aktivitet och kompetens. Men som historien om varför man bär vissa kläder ofta visat, är det tyvärr inte vad som vore mest praktiskt som vinner.

Man kan finna  skäl att klä sig som talar till andra behov, som behovet av att markera en viss attityd, eller att helt enkelt visa upp sig. Det finns många bloggar och sidor på temat baddräktens utveckling.

Ett axplock av de som kommit till nytta för detta inlägg är:. Publicerat i Den 5:e Augusti hade det gått 50 år sedan Marilyn Monroes död. För mig som för många andra hade Marilyn en speciell plats i hjärtat. En försenad hyllning till en verklig ikon som förkroppsligar kvinnlighet och skönhet.

Men det var HON som drog min blick till sig. Affischen hängde i en numera nedlagd leksaksaffär i Gamla Stan, och var i naturlig storlek. Så jag såg Upp. På något… anmärkningsvärt. Något som överskred gränserna, och bröt sig ut från livets fåror som de dittills tett sig. Något som fick det att klicka på ett väldigt speciellt sätt i mig. Och jag förstod, med ens, när jag såg henne le där och följde hennes konturers färd… att det här med tjejer, damer, ja kvinnor alltså, det var inte dumt.

Det var kanske det Finaste som fanns. Att se Marilyn är att vara förälskad i henne, jag kunde inte hålla med mer. Sedermera har jag sett de flesta av hennes filmer sedan barndomen. Långt ifrån den glamörösa Marilyn får man här se en desperat kvinna, som gör uppror, skriker ut mot den råhet som mansvärlden uppvisar runt henne. Där han menar att Marilyn riktade sig till alla de som, dragna av hennes skönhet, icke desto mindre kunde se bortom den på en oskuld och allvar som låg under ytan.

Jag vet inte det, draget av önsketänkande i det synes mig starkt. Det var inte obetydligt att Marilyn var en vida djupare och mer sammansatt person än den glamorösa och sexiga ytan först gav sken av. Och att det fanns ett suggestivt och svårförklarat drag i hennes lockelse. Allt det, tillsammans med det tragiska ödet, bidrar till att skapa den mer komplexa bild av henne som gör att hon blir mytisk och mer betydelsebärande.

Men för mig är det viktigt att minnas det som verkligen sög mig in, alldenstund jag inte enbart fäste mig vid det. Hennes kraft sprang och sökte näring i skönhetens kraft, den som berör själen och låter ana hur ljuvligt gudalikt skapt en människa kan vara. Hon var på en gång fångad, och fängslande. Hennes karaktär och sårade oskuld, hennes beräknade användning av sina attribut, det faktum att det både öppnade dörrar och också begränsade henne, vilket tydligt framgår av hennes ansträngningar att inte enbart vara vacker bröt aldrig mot det grundläggande — att hon var skön.

Och varför skulle det? Att desperat kasta sig runt efter något annat som alibi för att attraheras av Marilyn har ett drag av hyckleri kring sig, i alla fall, gissar jag, för de flesta heterosexuella män. Det är helt onödigt. Man kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt.

Marilyn var en fascinerande skönhet, en skådespelarska att respektera och en komplex och intressant person. Hennes öde var en otrolig resa, djupt tragisk men fantastisk på samma gång. Så stark blev hennes av  drömfabriken Hollywoods projekterade åtråvärdhet att alla ville, och många fick, en bit av henne. Alltför lite blev kvar för henne själv. Snarare än att låtsas att det första ledet är en bisak bör man, menar jag, lyfta fram det med respekt, istället för att betrakta skönheten med den sexualneurotiska och kroppshatande tidigare, av religionen präglade synen på den yttre skönheten eller  den krassa instrumentella syn på skönhet som parad med en ohöljd krämarinställning, tyvärr tagit över i våra dagar.

Inte ens medeltida asketer hatar det levande människoköttet och blodet mer än de som håller sig med  sådana idéer. Kanske är det en banal eller hopplös naiv önskan, att vilja att skönheten och allt som är vackert och talar till våra mest grundläggande instinkter och behov, inklusive kroppens och åtråns och den rena sinnliga hänförelsens, skulle betraktas inte som ting att äga, som så många ville äga och bruka Marilyn och hennes skönhet.

Utan som vad det är är — den levande manifestationen av att människan kan  vara vacker till både ande, själ och kropp, och att det är ingen olyckshändelse eller motstridigt, att en ljuvligt attraktiv kvinna som Marilyn med sin anblick kan få en att ana kraften i det fysiska varat, i den existens som kan vara så skön, så eggande och så värd att betrakta och utforska.

Det är en mycket bra bok, även om den i undertecknads ögon fokuserar altför mycket på Marilyns status av offer. Trots allt var Marilyn också en djärv  och ibland tuff kvinna — hon slet sig från Filmbolagets kontraktsslaveri, hon bildade eget produktionsbolag, och hon fann sig inte i sina begränsningar utan ville, och vågade, expandera bortom dem. Hon hade modet att våra sårbar och inte nöja sig med vad hennes yttre behag kunde ge henne utan ansträngningn.

Hur många vackra människor kan säga detsamma? Lämna en kommentar. Välkommen till min blogg, vars tema är visuella uttryck och skapande, samt också sådant som inspirerar och ibland också upprör mig såsom politik, religions- och samhällsdebatt, etc.

Sätt gärna betyg med stjärnor "Rate This" vid inläggen. Eller gillar du något, tryck "Gilla" längst ner vid inläggets slut. Kommentarer mottas tacksamt: du som ger feedback hjälper mig veta vad som är av allmänt intresse och inspirerar också till nya inlägg och bilder.

6 Comment

  • Man kan hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Men för mig är det viktigt att minnas det som verkligen sög mig in, alldenstund jag inte enbart fäste mig vid det. En inverkan från kvinnliga underkläder finns där hos vissa modeller, som ser klart kroppsformande ut — då som nu är baddräkten också ett instrument för att slå fast eller framhäva en önskad eller ideal kroppsform. Så jag såg Upp. Nobelpriskandidaten Antonio Tabucchi betonar följaktligen, i sin larviga inledningstext om Marilyn Monroe som en skör och sällsynt fjäril, att ingen hade väl kunnat ana att denna yppiga skönhet besatt en sådan intelligens och känslig begåvning. Såsom den viktigaste av av tidens skönhetsikoner på gränsen mellan ett sportsligt sunt hon var en framstående simmerska   men också kurvigt och tydligt kvinnligt här i motsättning till muskulöst manligt eller flickigt smalt estetiskt ideal, illustrerar hon de två vägarna som baddräkten kom att ta: den hela kontra den tudelade baddräkten. Om experimentell arkeologi 11 Moderna bilder av Kleopatra — Nya Varianter i en medial korsbefruktning del 3 11 Ett litet samtal apropå Carema, naivitet och att blunda för problem — hårt 8 Tummen ner för Bamse som migrationsverkets gatbjörn 7 Domedagen?
  • Och eftersom Actors studio-despoten Lee Strasberg aldrig undervisade inför publik är det omöjligt att bedöma vilka sceniska mirakel Marilyn Monroe uppbådade via method acting-tekniken. Konsten att höra hjärtslag - Jan-Philipp Sendker. Och definitivt inte sedan Joyce Carol Oates dängde sin tusensidiga Monroeroman Blonde i huvudet på patriarkatet. Om experimentell arkeologi 11 Moderna bilder av Kleopatra — Nya Varianter i en medial korsbefruktning del 3 11 Ett litet samtal apropå Carema, naivitet och att blunda för problem — hårt 8 Tummen ner för Bamse som migrationsverkets gatbjörn 7 Domedagen? Marilyn Monroe Stäng fullskärmsläge. Inlägget skickades inte — kontrollera dina e-postadresser! Länk kopierad.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google