Other

Köttig outie läpp

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

kvinnor stora naturliga bröst
outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

outie läpp köttig

Incitament som lägre skatt är viktigt för att öka andelen elektrifierade bilar i den svenska fordonsparken. Huvuddelen av nybilsförsäljningen går till tjänstebilssektorn och därför är det av nöden tvunget att just sådana modeller erbjuds i grönare utföranden.

Volvos Twin Engine-koncept har tryckt upp försäljningssiffrorna men isbrytaren alla talar om är givetvis populära Volkswagen Passat GTE. Men alla tjänstebilsförare nöjer sig inte med det alldagliga VW-varumärket i nosen, både BMW 5-serie och Mercedes E-klass finns sedan några år i laddhybridsutförande. Alla tre testbilarna förlitar sig på liknande teknik, fyrcylindrig tvåliters bensinturbomotor som toppas av elmotor.

Hos BMW är det fossildrivlinan 20i som kopplas till eDrive-tekniken, som därmed betitlas 30e. Den vita testbilen är av innestående modellår, efter sommaren kommer en reviderad — fejslyft — version som begåvas med delvis ny design och teknik. Hemma i Tyskland är sedanversioner populära i den större klassen, därför etableras kombin e iPerformance Touring först i och med sensommarens omgörning, ungefär samtidigt rullar även den förväntade svenskfavoriten A6 Avant 55 TFSI e quattro ut i Sverige.

Även Volvo S90 och V90 kommer med ett smärre ansiktslyft inför modellår men på grund av rådande fördröjningar till följd av coronaviruset är senaste versionen något försenad. Produktion är vid denna tidnings trycktillfälle redan påbörjad vid Torslandaverken men till vårt test får vi nöja oss med V90 T8 Twin Engine vilket innebär turbo och kompressormatad tvåliters bensindrivlina på hästkrafter kallas T6 utan laddhybridsteknik kopplad till bakaxelns elmotor på 87 hk.

En viktig nyhet till är den svagare drivlinan T6 Recharge som blir det nya namnet på Volvos laddhybrider med sammanlagd systemeffekt hästkrafter och närmare kronor lägre på-gatan-pris än den aktuella testbilen. Längst fram ståtar så Audi A6 55 TFSI e quattro där enheten 55 står för drivlinans effektstyrka vilket innebär hela hästkrafter. Elmotorn är på maffiga hk och batteriet är även det störst med 14,1 kWh.

Enkel matematik gör att Audi därför får den längsta räckvidden vid enbart eldrift. Frågan är om störst grad av elektrifiering gör att Audi kan plocka hem förstaplatsen? Vi tar ut tre av marknadens bästa tjänstebilsslädar på en rejäl testrunda för att provsmaka vilken som ger mest godis för slantarna.

Fyrhjulsdrift är givetvis a och o när det kommer till en högpresterande nisch-bil som Audi A6 med laddhybridsteknik.

Därför har den sjuväxlade S-tronic dubbelkopplingslådan en stor elmotor påbultade vid utgående axel. Effekten är på hela hästkrafter och jobbar alltså semi-seriekopplad tillsammans med bensinmotorn.

Vid vanlig vardagskörning förblir den tvåliters TFSI-maskinen på hk längst fram ostartad. Så länge du inte gasar fullt eller pressar batterikrafterna till sitt yttersta tuffar det 14,1 kWh stora batteriet, placerat under bagagerumsgolvet, på med att skjuta fram elektroner till elmotorn.

Särskilt så här i lagom svensktempererade sommartider mår nämligen litiumjonsbatterierna som allra bäst. Runt 25 grader i utomhustemperatur är snudd på optimal arbetstemp. Visst, lång el-räckvidd är bättre i de flesta fall men exempelvis vid långfärd dräneras batterikrafterna efter ett tag vilket innebär att du tvingas till att välja att spara, via knapptryck, på förhand i stället för att ladda under gång.

Allt fler städer runt om i Europa inför stränga miljözoner för enbart eldrivna fordon, att då kunna ladda på motorvägen in till en gästande kontinental citykärna låter sig inte göras. Man kan ju för all del ta en bensträckare och snabbladda vid stationär elmackspump, men det som saknas A6 TFSI e är just valfriheten. Testlaget anlöper testflygfältet Björkvik Ring och Ruben Börjesson går igång med att accelerationstesta och bromsa med de tre bilarna.

Rubens egen hovrallymekaniker Nisse är på plats och ombesörjer att våra vattendunkar surras fast på korrekt vis. Så här i socialt avståndstagande tidevarv ersätts nämligen den vanliga levande lasten i form av människor med fyllda vattendunkar, allt för att hålla smittspridningen på lägsta möjliga nivå. Eventuell oro för Audi A6 med laddhybridsteknik lägger sig dock snabbt över de sörmländska fälten.

Resultatet är mycket bra och VW-chassitekniker beordras härmed av testlaget till Audis högteknologiska testanläggning i Neuburg vid Donau för efterutbildning och bättring på sina interna produkter.

Just snällheten, effektiviteten och fulländningen hos laddhybrid-A6 fortsätter utanför testflygfältets grindar. Ut på E4, riktning söderut och direktrapporterna över walkie-talkies är samstämmiga. Inte ett enda ont ord hörs från komradioapparaterna.

Det mesta gnället handlar om att nya Audin tunnar ut plånbokslädret alltför mycket. Men även detta verkar testlaget acceptera efter en stund. På en tom Autobahn A9 i raskt tempo innebär det inte ens en halvtimme i körtid. Ändå skiljer det milsvida i uppförande och konstruktion mellan Audi och BMW, de eviga bayerska motståndarna. Där Audi vilat på lagrarna när det gäller grad av elektrifiering har BMW i stället övat med GT-sportvagnen i8, den chica funkis-elbilen i3 och diverse andra iPerformance-derivat.

Audi verkar mer ha inväntat övriga teknikutvecklare inom VW-koncernen innan man etablerade sig på bred front. Gott så, kan man tycka. Den gången kom de båda bayrarna på delad andraplats bakom V Alltså inte alls i linje med varumärkets uttalade vilja att köras aktivt i största mån. Batteripaketen är placerade under baksätet vilket gör under för viktbalansen — över gupp, potthål och broskarvar rullar e xDrive mjukt och odramatiskt.

Bygger man om bilen med iDrive-vredet i bilens menyer, genom styrmotstånd, drivlinans effektutsöndring och chassirörelser kan man få den något mer alert men BMW 5-serie har hela tiden en tillbakalutad approach.

Något som vissa delar av testlaget direkt ogillar med tanke på BMW:s mångåriga devis om aktiv körning. Samtidigt går det inte att sticka under stol med att 5-serien är en milslukare, sitt in i fåtöljerna och åk med. Snudd på förstaklass. Siktar vackra Vreta kloster där rikskända statsepidemiologen Anders Tegnell bor i sitt gamla föräldrahem, en före detta tjänstebostad inom anrika Hushållningssällskapet. Att sitta i en klassiskt och traditionellt utformad fyrdörrars sedan passar som hand i handske även om de kurviga vägstråken passar öppna lätta roadsters allra bäst.

På spikraka vackra allérakor hängs BMW:n gärna av, bilen saknar samma explosiva effektutsöndring som genomsyrar Audi och Volvo. Elmotorn sitter precis som hos Audi A6 bultad på automatväxellådans utgående axel. Drivlinan löper i princip sömlöst men så skiljer det också hästkrafter mellan e xDrive och den starka A6 55 TFSI e quattro.

Mindre batterikrafter gör elräckvidden i sammanhanget kolossala två mil kortare för BMW jämfört med Audi. När testlaget bestämmer sig för att enbart köra korta sträckor, ladda på med ny batteri-el så fort tillfälle ges gärna gratis röjs direkt fördelen med Ingolstadts 55 TFSI e-drivlina. Kör du Audin snålt lär du inte behöva besöka bensinstationer alltför ofta, så effektiv är den nya laddhybridstekniken.

Den lägre effekten gör dock gott för BMW e när vi spanar i prislistan. Även med den kommande faceliftade modellen i jämförelse skiljer närmare kronor till sydbayrarens fördel. För den prestandaorienterade kan vi upplysa om att även en motorstarkare e xDrive kommer till modellår Givetvis får även interiören en avhyvling. Mest av allt märks kommande modellårsändringar med trenden som starkt liknar radhusområdens maktbalans — utegrillarnas storlek växer för varje sommar som går.

I fallet BMW 5-serie blir frontgrillen ändå inte fullt ut som hos nya 4-serie. Tack och lov. Grundkonstruktionen hos Volvos serie är redan över ett decennium gammal, i samband med Geelys uppköp våren tog de flesta utvecklingsprojekt på Hisingen ordentlig fart. Tidigt var det klart att elektrifiering och laddhybrid skulle finnas med hos de kommande modellerna. Hösten började dåvarande D5-dieselbaserade laddhybriden V60 Plug-in Hybrid att tillverkas i Torslanda men redan visades första konceptbilen upp, så jämfört med Audi och BMW har Volvo tekniskt försprång.

SPA-plattformen är lyckad för Volvo, men den lyckades man kliva ur teknikdelningen med bland annat Ford. Särskilt chassistrukturen, framvagnens uppbyggnad och ett smalt fönster av tvålitersgrundade drivlinor gjorde att de större bilarna ur och serierna tog sjumilakliv jämfört med sina föregångare. Fortfarande är V90 vilsam på vägen, samtidigt tillräckligt alert för den som gillar aktiv bilkörning. T8 Twin Engine spär på aktiviteten när alla systemkrafter samarbetar.

På så sätt har du hela tiden maximal kraft till hands eftersom batteriet stöttas med extra energi utan att utarmas. Nu är V90 T8 Twin Engine redo för köras alldeles tillräckligt fort med, uppsidan är agilt prestandauppträdande för de flesta körsituationer. Nedsidan är glupsk aptit på bensin. Med tjänstevikt på 2,2 ton tvingas man gödsla Drive-E-motorn kraftigt och strax ställer vi om drivlinan till förinställt Hybrid-läge eller ännu hellre personifierar den för mesta effektivitet.

Just valfriheten att som förare kunna samverka med den totala systemdrivlinan är en av Twin Engines starkaste fördelar. Alla tre testbilarna har skärmar som instrumentkluster, som mer eller mindre går att stuva om efter humörsvängningar.

Känslosträngarna brukar spela fritt mellan komfort, sport och någon typ av grönt Eco-läge. Något som är gemensamt är att dessa TFT-skärmar blir snudd på oläsbara i sommarkvällens släpande medljus. Med solen snett in från vänsterkanten speglas alla instrumentupplysning åt fanders, det enda som syns är den matta displayytan.

Kanske inte alltid utveckling går framåt. Vi lämnar godis-Ljungsbro bakom oss, styr ut över östgötaslätterna som om vore det hav av odlande skafferiförråd. Rapsen lyser gul och andra grödor väntar på att få skördas.

Att följa delar av Göta kanal-sträckningen förbi slussar och smala broöverfarter tipsar vi härmed er som glömt bort detta vackra kulturlandskap, perfekt för bilhemesterresa. Men denna gång är det oerhört lika när vi till slut stöter och blöter åsikter, betygspoäng samt värderingar. Låt gå för att Volvo V90 som konstruktion är äldst, men tekniskt löser den problematiken med räckvidd och funktionalitet på tillfredsställande vis.

Vi gillar främst de välstämda chassirörelserna och den potentiella kraften hos drivlinan, tillsammans med dragmöjligheterna dragvikt 2,1 ton samt att V90 kommer med mild facelift samt instegsvarianten Recharge T6 till modellår Tills dess får Volvon nöja sig med att titta på. BMW attackerar också nykomlingen från Ingolstadt med en strax nymejslad 5-serie men i nuläget får duktiga e xDrive se sig besegrad i det bayerska internmästerskapet.

Drivlinan kommer lite till korta i både räckvidd och potens ställd med bästa Audi A6. Visst, 30e-konfigurationen håller för vardagsgöromål och håller priset nere men till modellår kommer även en starkare e som vi förmodar rättar upp leden i Bayern om vem som är störst, bäst och grönast. Räknat enbart till kostnader är dock BMW e svårslagen. Som testvinnare utses A6 laddhybrid, sitt höga pris till trots. Vi förstår att Audi lät vänta på sig med att lansera sitt e-tron-tänk till de större livsavgörande kassakossorna.

Det var viktigt att slutprodukterna blev mer än bra och med facit på hand så är A6 55 TFSI e precis så tydlig i sin perfektion som vi förutspått. Detaljskärpan i stort som smått, vettig räckvidd på el och helhetslösning som kommer att komma till sin absoluta rätt i Avant-kombikostym går inte att bortse ifrån. Matchen lär gå i retur så snart de nya varianterna av 5-serie och V90 rullat ut.

Då kan det redan jämna skägget ha ansats ytterligare. Den som lever får se. Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu fler bilder, utlåtanden, extra testmoment, alla specifikationer och av oss uppmätta värden, samt så klart allt som har med den ekonomiska biten att göra, plus vår betygsättning för respektive bil.

8 Comment

  • BMW Style-hjul. Har gjort åtta säsonger som skidinstruktör i länder som Norge, Nya Zeeland och Schweiz. Okej, men då väger den jättemycket tänker du? En skida som kräver lite mer av sin åkare men som får dig att känna dig som kung i backen. Just valfriheten att som förare kunna samverka med den totala systemdrivlinan är en av Twin Engines starkaste fördelar.
  • TEST: Den vinner i stora kombiduellen. Särskilt så här i lagom svensktempererade sommartider mår nämligen litiumjonsbatterierna som allra bäst. Vitlista oss Stäng Skaffa Premium. A6 55 TFSI e quattro är ordentligt utrustad från start. Trygg och stabil i stora svängar men samtidigt kvick och lättsvängd i de korta svängarna. I fallet BMW 5-serie blir frontgrillen ändå inte fullt ut som hos nya 4-serie.
  • Enkel matematik gör att Audi därför får den längsta räckvidden vid enbart eldrift. Vi sparar ingen annan information om er. I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. En rolig pistskida i annorlunda omslag. Avdelningar att visa: Bil.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google