Other

Noll samus naken

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

kvinnor stora naturliga bröst
naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

naken noll samus

Nu är jag väldigt ny här så jag hann inte delta i den förra tråden, och vet heller ej varför den låstes. Om man inte får prata om detta ämne på FZ ber jag om ursäkt, och då är det bara att låsa denna tråd.

Hänger man med i spelmedia är det i praktiken omöjligt att inte se vad som håller på att hända. De recensioner och artiklar som för tio år sedan handlade om spel, handlar idag om genusfrågor och politik. Och detta är känsliga ämnen - kolla bara hur artikelkommentarerna på Aftonbladet ser ut när de anklagar Zero Suit Samus design var för att vara sexistisk.

Oavsett vad man tycker om det kan man tydligt se ett enormt gap mellan media som för fram budskapet, och gamers som inte alls håller med. Det gapet jag ser - rätta mig om jag har fel - är att den typiske gamern inte bryr sig om Samus har overkliga silikonpattar, raketförsedda, högklackade skor och smygfeta ballongskinkor. Man ser det i sammanhanget av ett fantasispel och en karaktär som inte finns på riktigt, medan media febrilt försöker dra paralleller mellan spel och verkligheten.

Alltså, om du gillar sexiga Samus i nya Smash Bros har du en dålig kvinnosyn i verkligheten. Ungefär så känner jag. Sedan kan jag också tycka att sexism i sig har en väldigt konstig definition. Det handlar nämligen inte bara om då man trycker ned det ena könet, till exempel säger att kvinnor inte ska få jobba utan måste stå i köket.

Sexism definieras även som att man skapar ett sexobjekt. Dvs, om jag ritar en påhittad karaktär ur min fantasi, en riktigt vacker kvinna, och sedan skiter i att ge henne personlighet, utan bara fokuserar på hennes utseende, så är det en sexistisk karaktär. Och det fattar inte jag. Varför är det så? Varför är yta alltid mindre värt än innehåll?

Yta spelar STOR roll, och för mig är ytan precis lika viktig som innehållet. Jaha, då är väl jag sexistisk då. Fast jag är ganska trevlig iaf faktiskt.

Min samlade uppfattning är att det växer fram en ökande klyfta mellan media och vanliga gamers. Media verkar i allt större omfattning se spel som verklighetens förlängda arm, medan gamers har lite lättare att skilja på fantasi och verklighet.

Dock ser jag en trend i media att det bara rör sexuellt innehåll - när det gäller våld verkar media inte alls lika pigga på att relatera till verkligheten, då är spelen bara fantasi minsann. Beror det här på att det är en trend idag att alltid ge ett genusperspektiv på allting? Eller är det något som fortfarande kommer finnas om 15 år?

Jag tycker det är tråkigt när en karaktärsdesigner tror att en kvinnlig karaktär blir intressant eller sexig för att hon får stora bröst.

Du skriver att yta är viktigt. Ja, visst kan det vara det. Men blir ytan bra bara för att man ger kvinnan tighta kläder, stora bröst och päronrumpa? Just Zero suit Samus som du nämner känns extra lustig med de påklistrade brösten eftersom de verkar bli mindre när hon tar på sig sin power suit. Då känns det verkligen som om de bara vill trycka upp hennes byst i ansiktet på dig.

Jag kan nämna kvinnliga karaktärer som är mycket intressantare yta men som inte trycker upp sina tighta bröst mot skärmen när du spelar. Det är tråkigt att speldesign blivit så trångsynt. Kvinnliga spelkaraktärer behöver inte baseras på förlegade skönhetsideal som Pamela Anderson populariserade i början av talet.

Jag säger inte att stora bröst och Barbiemidjor inte får förekomma i spel men det finns andra, mer intressanta, vägar att gå för att skapa yta. Och kombinerat med ett starkt inre som ofta glöms bort blir spelen ofta mer intressanta. Sen finns det tyvärr, som du nämner, journalister som i allt för hög grad vill tvinga in en politisk debatt i alla spel. Det behövs inte. Man kan nämna det och diskutera karaktärsdesignen men när det tar för stor plats i texten blir det ointressant.

Att skriva om spel och genusfrågor är en konst som de flesta inte klarar av att kombinera. Jag gillar Kerstin Alex just för att jag tycker hon bemästrat den konsten här på FZ. Troligtvis till viss del för att hon verkligen tror på det hon skriver om och älskar spelmediet. Hon försöker inte bara tvinga in en halvhjärtad politisk åsikt i en spelrecension.

Jag tycker att din analys är lite väl enkel. Jag är en 29 år gammal gamer som fortfarande spelar riktigt mycket och jag tycker att sexismen i spelbranschen är ett jätteproblem. Det finns många som spelar som reagerar på hur kvinnor, och män för den delen, framställs i spel och det är ju anledningen till att den här diskusssionen också lyfts i media.

Folk är intresserade av detta helt enkelt. Att diskussionerna är så heta till exempel här på FZ beror ju på att rätt många faktiskt tycker att det här är ett problem. Angående objektifiering: när det gäller objektifiering så handlar det inte om att yta är mindre värt, det handlar om att kvinnor objektifieras just för att de är kvinnor.

Förenklat kan man säga att i dagens samhälle är yta kvinnligt medan innehåll är manligt. Att göra något, vara initiativrik och spontan är manligt medan att vara snygg, ödmjuk och tyst är kvinnligt. Det är problematiskt för det innebär att kvinnor, som tjänar mindre än män och har mindre politisk makt än män, låses fast i denna roll.

Självklart finns det många olika vägar mot skönheten. Precis som du skriver så gillar inte alla stora bröst, getingmidjor och bautarumpor. Jag har väl ingenting emot det du skriver som så, dock blir jag lite konfundersam när du skriver att det är ett förlegat skönhetsideal?

Du kan väl inte påstå att timglasfiguren är förlegad? Alla gillar den inte, men förlegad? Rätta mig om jag har fel nu, men jag får känslan att du klagar för att du själv inte gillar denna typ av utseende.

Och så tycker du det är tröttsamt när tjejerna har kroppar som Samus, för att du inte tycker det är fint. Mitt intryck är att det ofta är folk som inte anser att timglasformen är skönhet som klagar när de ser karaktärer som lever upp till det idealet.

Finns det fler tjejer i spelen med stora bröst och fyllig stjärt än de med små bröst och plankstek? Men beror inte det på att det finns fler konsumenter, eller ja, fler människor som uppskattar formerna? Det är inte så att du tycker designen är trångsynt för att du tillhör en minoritet som inte gillar rejäla kurvor på tjejer? Och att du blir irriterad på att spelutvecklarna oftast försöker anpassa sin design till vad majoriteten gillar, eftersom de då inte tar hänsyn till din smak?

Sedan angående Samus pattar, och att de "trycks ihop" när hon är i sin Power Suit är det ju ändå fantasi - jag menar, vi pratar om en karaktär som kan rulla ihop sig till en boll här. Sedan håller jag med om ditt sista stycke. Man ska självklart kunna skriva om det man vill, men när man hela tiden bara fokuserar på genus, genus, genus så blir det till slut tröttsamt. Som Aftonbladets artikel om Zero Suit Samus. Nintendo fick inte ens visa henne i det nya spelet utan att AB direkt skulle stämpla sexism på henne - enbart för att hon enligt en del ser väldigt sexig ut.

Så kan det givetvis vara. Men jag ser också en segregering här där det på vissa forum pratas mycket om hur idiotisk den nya "feministmedian" är, medan det på andra forum råder exakt motsatta diskussioner. Men kan inte en bidragande orsak till det vara att kvinnors kroppar betyder mer för män än vad mäns kroppar betyder för kvinnor? Jag tror faktiskt bara det är en spegling av verkligheten.

Att kvinnor ska vara ödmjuka och tysta, och att män ska vara initiativrika och spontana köper jag dock inte alls. Det tycker jag inte alls stämmer överens med hur det ser ut i verkligheten. Det finns ingen som låser fast någon i någon roll.

Alla är fria att vara hur det vill. Däremot är det så att många kvinnor faktiskt VILL vara vackra och sexiga. Som till exempel den förutfattade meningen att kvinnor blir stötta om en tjej i ett spel ser "för" snygg ut. Av det jag erfarit så är det snarare feminister både män och kvinnor som blir stötta av det, medan många kvinnor antingen inte bryr sig eller faktiskt uppskattar sexiga tjejer de med och tycker de är både snygga och coola. Sen tror jag att dom flesta kvinnliga spelare föredrar och se snygga ut i spelet men det speglar ju bara samhället.

Ett spel handlar ju också om att få spela ut sina fantasier oavsett om du är tjej eller kille. För mig handlar det inte om att jag inte gillar en viss typ av utseende, utan att jag vill se mer variation på karaktärsdesignen i spel både hos män och kvinnor eftersom jag tycker att det blir väldigt tråkigt och enformigt när det blir samma slags utseende hos många karaktärer i spel Men det betyder inte att jag inte kan uppskatta spel eller karaktärer som är utformade på detta sätt.

Det där med att kvinnor ska bli stötta för att en kvinna i ett spel är för "snygg" är det dummaste jag någonsin har hört. Det är ungefär som att man inte kan ha en åsikt om en människas utseende för då är man avundsjuk, även om det säkert finns de människor som är det också så gäller det inte alla. Det jag tror folk reagerar på är hur kvinnorna i en del spel porträtteras och hur de framställs, samt vilken roll de har i spelet.

Jag har ingenting emot stora bröst, inte små heller. Jag var tonåring under talet så du kan ju gissa vem jag drömde om när hormonerna svallade i kroppen.

Men jag tror inte att jag tillhör någon minoritet när jag säger att det är ett förlegat ideal med enorma silikonbröst ala Pamela Anderson s. Skönhetsideal har alltid gått i vågor, se bara hur idealet såg ut på talet, talet, talet. Däremot så, som jag skrev, så är det tråkigt när den typen av kvinnliga karaktärer har blivit norm inom spelbranschen. Pratar vi karaktärsdesign så är det i allra högsta grad en begränsande faktor när de flesta i branschen tror att det måste se ut så.

Om det handlar om brist på fantasi eller något annat vet jag inte. Men Nintendo har aldrig haft brist på fantasi och helt plötsligt kände de sig tvingade att låta Samus göra karriär i kroppsstrumpa med BH-storlek Gigantor XL. Min poäng var väl mer att det inte finns något ideal som är förlegat, utan att människor helt enkelt tycker olika. Dock ställer jag mig fortfarande ytterst tveksam till att stora bröst-idealet är "förlegat".

Alltså att det skulle vara en minoritet män som tycker om det. Det tror jag helt enkelt inte på lite svårt att bevisa iofs.

1 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google