Lesbian

Surrealistiskt liv nudist

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

kvinnor stora naturliga bröst
liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

liv nudist surrealistiskt

Från osannolika kolonialmiljöer till nudiststränder och spritkungen Paul Ricards ökända privata öar. Att öluffa på franska Rivieran är en varierad upplevelse. Och bäst av allt: de ligger på vinkavstånd från fastlandet. Går det att kombinera avspänt öliv med ett besök på allt annat än avspända franska Rivieran — utan att passera Korsika? Svar ja. Korsika är naturligtvis störst och kanske till och med vackrast, men hur många känner till att det faktiskt finns ytterligare franska öar i Medelhavet, alla kobbar inräknade?

Eftersom flera av dem ligger på vinkavstånd från fastlandet vore det löjligt att tala om Robinsonkänsla, men här finns allt från militanta nudistfästen och diskret begravda spritkungar till likörproducerande munkar och osannolika kolonialmiljöer, typ Tintin möter Mitt Afrika. Trots närheten till den överexploaterade kusten går det märkligt nog fortfarande att hitta en hel del paradisiska pärlor bland dessa natursköna öar. Till exempel spännande och totalt okända Embiez, den ena av de två öar utanför Bandol som på femtiotalet köptes av den legendariske Paul Ricard mannen som gjorde pastis till en fransk nationalklenod.

Begreppet guldöar härrör från början från den speciella guldskimrande färg som klipporna på dessa öar har. Att turista på åtminstone Porquerolles och Port-Cros är nämligen en ganska dyr affär. Öarna, som alla är närmast bilfria, är otroligt populära och bör helst undvikas under högsäsong. PorquerollesPorquerolles är den största och plattaste av öarna.

Ett riktigt paradis för cyklister som påminner om Gotland och Bornholm. Trots att det finns hela nio militära fort på Porquerolles är detta en vilsam och romantisk plats med olivlundar, vingårdar och pinje- och eukalyptusträd. Monsieur Fournier, som hade gjort sig en förmögenhet genom att upptäcka en guldgruva i Mexiko, köpte ön för drygt 1 miljon francs.

Här ligger alla restauranger och mindre hotell, undantaget öns enda lyxhotell Le Mas du Langoustier. Eftersom allt är nästan löjligt dyrt här rekommenderas egen matsäck samt gratissysselsättningar som promenader, bad och cykling. Att ta sig hit Snabbaste båtvägen, cirka tjugofem minuter, till Porquerolles är från hamnen La Tour Fondue, längst ut på halvön de Giens, några kilometer söder om Hyères.

Information om båtar hittar du på: tlv-tvm. Lyxigast är fyrstjärniga Le Mas du Langoustier med sitt rofyllda drömläge och gourmetkök meny från 58 euro. Hotellet har öppet mellan den 24 april och den 3 oktober.

Någorlunda prisvärt. Ïle de Porquerolles leporquerollais. Meny från cirka 30 euro. Port-Cros Den som längtar efter att få veta hur Medelhavslandskapet såg ut före massturismen bör åka till den strängt skyddade nationalparken Port-Cros, där tiden tycks ha stått stilla. När man kliver i land här efter en båtresa på knappt en timme känns det som om man har hamnat långt utanför Europa.

Över hela ön, hälften så stor som Porquerolles, vilar en märklig loj kolonialstämning. En blandning av Tintin och Mitt Afrika. Port-Cros är ett paradis för alla utom rökare och cyklister. Det förstnämnda är totalförbjudet överallt på grund av brandrisken och det andra går inte eftersom landskapet är för dramatiskt där små knotiga stigar löper mellan vassa klippor och undersköna små stränder med ett absolut kristallklart vatten.

Det känns närmast ofattbart att detta ligger bara en timme från den stökiga kusten på fastlandet. Men mot kvällen måste de flesta besökare ändå återvända dit eftersom boendet på Port-Cros är ytterst begränsat. Här finns bara ett tiotal hus, fem militära fort, en livsmedelsaffär, en handfull restauranger, två enkla små hotell och så Le Manoir — ett vitt herrgårdsliknande hotell byggt , som ligger helt avskilt en bit från hamnen. Den som har råd att bo i något av de tjugotre vackra rummen, alla med antika möbler, kan för en stund få känna sig som en gammaldags kolonisatör som iförd stråhatt och linnekläder tar små promenader i den välskötta parken eller smuttar på en civiliserad drink i baren vid poolen.

Avsaknaden av radio och tv förstärker den otidsenliga stämningen. Tystare plats får man leta länge efter. Lågsäsong är trevligast, men man måste boka i mycket god tid. Att gå runt hela Port-Cros tar ungefär fyra timmar. Att ta sig hit Båt från Hyéres, restid mellan trettiofem minuter och en timme.

Information finns på www. Från Le Lavandou är restid mellan en halv och en timme och information finns på www. Boende Le Manoir Osannolikt vackert trestjärnigt hotell med restaurang. Maten är utsökt. Dyrt men mycket prisvärt. Det är öppet från den 1 maj till den 5 oktober. LevantVem vill turista på en ö full av nakna människor och militärer?

Svar, ganska många och det är dessutom ganska lätt att förstå varför. Helt otippat visar sig Ile du Levant vara den charmigaste och mest avspända av guldöarna. Ön är rent bokstavligt en paradisö, en Edens lustgård före ormen. På stora delar av ön är det nämligen förbjudet att ha kläder på sig. Dock måste vitala delar skylas med ett tygstycke vid besök på posten, i hamnen och i affären. Detta är ett av Europas allra äldsta nudistfästen, en tradition som vårdas både ömt och strängt av de drygt hundra åretruntboende som obesvärat strosar runt näck nästan jämt.

Halva Levant är ett militärt skyddsområde och man kan förstås spekulera i orsakerna till att den andra halvan råkade bli ett nudistparadis med viss gayprofil. Denna privata del av ön grundades av en grupp läkare från Paris och ägs av en slags motsvarighet till en svensk bostadsrättsförening, med stor självbestämmanderätt. De envisa öborna vägrade till exempel att dra el till ön förrän mot slutet av åttiotalet. Fortfarande finns det ingen allmän gatubelysning.

Här är man naturalister också i betydelsen naturbevarare, och i paradiskonceptet ingår obligatoriska ficklampor så att man hittar hem på kvällen Levant skiljer sig i många avseenden från sina två grannöar. Stränderna är få och ganska ogästvänliga, men på snobbefriade Levant, där merparten av na turisterna kommer från Italien, har man åtminstone råd att bo och äta hyfsat billigt. Många kommer hit för den sköna, något surrealistiska stämningen som är befriande avstressande och vänlig jämfört med fastlandet och Porquerolles.

En vistelse här är en effektiv stressdetox. Att ta sig hit Båt från Le Lavandou. Information på www. Rum nr 1 har bästa utsikten, där kan man ligga i sängen och titta ut över havet. Restauranger Le Gambaro Ett stenkast från hamnen ligger en jättetrevlig familjerestaurang med Rivierans färskaste fisk på menyn, tack vare ett specialavtal med öns ende fiskare. Meny cirka 20 euro. Meny cirka 25 euro. BendorBåtresan från Bandol tar sju minuter och att promenera runt hela ön tar högst en kvart.

Här talar vi simavstånd till fastlandet, men med bibehållen ökänsla. Ingen plats för massturism direkt men en dagsutflykt till Bendor, den ena av Paul Ricards två privata öar, är ganska kul. I dag finns det bland annat ett stort hotell, flera strandrestauranger, ett spritmuseum och en dykarskola. Allt på Bendor är byggt i gammal stil med många vackra stenskulpturer överallt, det känns lite som att vandra runt i en kuliss. Att ta sig hit Färja avgår varje timme från hamnen i Bandol, som ligger arton kilometer från Toulon och sjuttio kilometer från Marseille.

Boende Hotel Delos Sextiotre mycket smakfulla rum fördelade på en gammal och en nybyggd del. Île de Bandol hoteldelos. Meny från 55 euro. Meny från 19 euro. EmbiezAtt denna fantastiska ö, bara tolv minuter från fastlandet, inte är mera känd i turistsammanhang är en gåta. Embiez, som är nittiofem hektar stor, köptes av Paul Ricard och blev hans favoritplats. Det var här denne naturälskare valde att begravas , under en enkel liten stenplatta högt uppe på en av öns kullar.

Mannen, som genom sammanslagningen med Pernod skapade världens största spritimperium, var enligt många en ödmjuk person som värnade om både miljön och sina många anställda.

Men trots en viss svulstighet i form av ett blaffigt sextiotalshotell, en tjurfäktningsarena med plats för 1 åskådare , elva tennisbanor, en fotbollsplan och en välfylld småbåtshamn är ön förvånansvärt charmig. Naturen är mycket varierande, med många märkliga vindpinade och förstenade träd. Paul Ricard hade ett stort intresse för miljöfrågor och grundade här ett välrenommerat marinforskningsinstitut.

På den bilfria ön som är ett paradis för promenadälskare finns också en vinodling och en mindre saltfabrik. Att ta sig hit Båt avgår varje halvtimme från den lilla staden Le Brusc, någon mil öster om Sanary-sur-Mer. Boende Le Mas des Romarins Ett mycket charmigt och vackert beläget guesthouse med fem snygga nyrenoverade rum, tillgång till underbar trädgård och stort gemensamt kök. Öppet hela året. Öppet april till oktober. Meny från 20 euro. Trött på lyxshopping och starspotting på Croisetten i Cannes?

Ta färjan över till den här lilla ön på trettiofem hektar, som har ägts av munkar sedan talet då eremiten Honorat bosatte sig här. Det mycket sevärda klostret Abbaye des Lérins bebos fortfarande av munkar från cisterciensorden som gör utmärkta viner och likörer.

Om man kommer ut till ön tidigt på morgonen finns det möjlighet att hitta ostörda badplatser, men räkna inte med att vara ensam här någon lång stund. Den lättillgängliga ön är självklart ett mycket populärt utflyktsmål. Det är både mysigt och välgörande att promenera under de väldoftande eukalyptusträden och för en stund byta ut den ytliga Rivieranstressen mot en andligare atmosfär. Att ta sig hit Båt avgår varje timme varje halvtimme under högsäsong från Quai Laubeuf, hamnen i Cannes.

Restid cirka tjugo minuter.

7 Comment

  • Begreppet guldöar härrör från början från den speciella guldskimrande färg som klipporna på dessa öar har. Levant skiljer sig i många avseenden från sina två grannöar. BendorBåtresan från Bandol tar sju minuter och att promenera runt hela ön tar högst en kvart. Eftersom flera av dem ligger på vinkavstånd från fastlandet vore det löjligt att tala om Robinsonkänsla, men här finns allt från militanta nudistfästen och diskret begravda spritkungar till likörproducerande munkar och osannolika kolonialmiljöer, typ Tintin möter Mitt Afrika. Källa: News. Mer information finns på www.
  • Information om båtar hittar du på: tlv-tvm. Detta är nämligen ett mecka för alla som inte gillar kläder. Restauranger Le Gambaro Ett stenkast från hamnen ligger en jättetrevlig familjerestaurang med Rivierans färskaste fisk på menyn, tack vare ett specialavtal med öns ende fiskare. Öppet april till oktober. Sanningen är dock att swingersturisterna är mycket viktiga för resortens ekonomi det märks inte minst på att de klädbutiker som finns på resorten huvudsakligen är inriktade på olika former av fetish-kläder. Trägen vinner: Fick privat visning av Machu Picchu. Hoppa till huvudinnehåll.
  • Ïle de Porquerolles leporquerollais. Över hela ön, hälften så stor som Porquerolles, vilar en märklig loj kolonialstämning. Meny cirka 20 euro. Lågsäsong är trevligast, men man måste boka i mycket god tid. Meny från 55 euro. Det mycket sevärda klostret Abbaye des Lérins bebos fortfarande av munkar från cisterciensorden som gör utmärkta viner och likörer.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google