Lesbian

Grekiska män nakna

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

kvinnor stora naturliga bröst
nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

nakna grekiska män

Och så utövade man även sport. Hans berättelser ger fortfarande anledning till eftertanke i dag, då OS i London är i full gång. Det var upplevelsen. Sporten en del av ett storslaget, allt annat uppslukande ymnighetshorn. Spelen var framför allt en religiös begivenhet, som arrangerades på den heligaste platsen i antikens värld.

De omgavs av en otrolig atmosfär av tradition och högtid. Till det kom alla yttre företeelser, som följde i kölvattnet på festen: de konstnärliga inslagen, nya författare, nya målare, nya bildhuggare. Där fanns eldslukare, spåkvinnor och prostituerade. Vi har en mycket sentimental uppfattning av antikens spel. Denna romantiska bild med nobelt uppträdande och ridderlighet uppfanns i stora drag av viktorianska akademiker på talet.

Det vackraste idealet under antiken var möjligen det tillfälliga förbudet mot krig under spelen, en helig vapenvila, som gjorde att resande kunde komma säkert till spelen. De gamla grekerna var dock inte så idealistiska att de försökte stoppa alla krig. De ville bara inte att något skulle störa spelen. Om man ville föra krig på Sicilien, var vapenvilan inte något hinder.

Ibland bröts vapenvilan. År före Kristus förlorade de gamla arrangörerna kontrollen över spelen, eftersom de blivit involverade i politik. För att hämnas anföll de spelens nya arrangörer mitt under en brottningsmatch. Öppen strid uppstod inne i helgedomen med bågskyttar på templen. Åskådarna tog det som en del av upplevelsen. De slutade titta på brottningen och tittade i stället på slaget och jublade, som om de krigande parterna varit motståndare i en match.

Det är det ingen som vet. Enligt en källa började det, när en löpare tappade sitt ländkläde och snubblade på det. Därefter tog alla av sina ländkläden.

Gamla historiker har dock spårat sedvänjan till invigningsritualer, då unga män gick runt nakna och trädde in i manligheten. Vi vet hur stor roll nakenhet spelade i den grekiska kulturen. Den appellerade verkligen till grekernas fåfänga och lust att visa upp sig. Endast barbarer var rädda för att visa kroppen.

De nakna idrottarna spankulerade fram och tillbaka på stadion som påfåglar. Diktare skrev med darrande hand vackra hyllningar till de unga männens kroppar, vars hud hade samma färg som bränd lera. Andra kulturer, till exempel perserna och egyptierna, såg dock med förundran på dessa grekiska män, som smorde in varandra i olja och rullade sig i leran.

De ansåg att det befrämjade sexuell degeneration. Grekerna skulle inte ha förstått ordet. Ett sexuellt förhållande mellan två vuxna män skulle ha betraktats som otillbörligt. Så kallad pederasti var emellertid en naturlig del av den grekiska gymnastiksalskulturen, och många män fungerade som faderliga mentorer för unga pojkar. Det var socialt accepterat och betraktades som ett led i en pojkes utbildning, men det diskuterades inte öppet. Det stämmer. Gifta hade inte ens tillträde till åskådarplatserna, men unga kvinnor och jungfrur släpptes in.

Fäder tog med sina döttrar i hopp om att de skulle få gifta sig med en av mästarna. Prostitution var oerhört utbrett. Kvinnor fördes in från hela Medelhavsområdet. Det sägs att en prostituerad kunde tjäna lika mycket på fem dagar under spelen, som hon kunde göra under resten av året.

Ja, det fanns ett slags parallell variant av festligheterna. De unga kvinnorna var klädda i korta tunikor med höger bröst blottat som en hyllning till amazonernas krigarkvinnor, en ras av kvinnliga superkrigare, som ansågs ha amputerat höger bröst, så att det inte skulle hindra dem vid spjutkastning.

I Sparta hade man kvinnliga brottare. Det finns en bra historia om en romersk senator, som kom resande långväga för att se dessa spartanska kvinnor, som var berömda för sin skönhet och sin muskelstyrka. Han blev så upprymd att han själv hoppade in i ringen. Historien förtäljer inte om han vann eller förlorade, men vi får utgå från att han hade roligt.

De var så nära halvgudar man kunde komma i de dödligas värld. Man kunde bli oerhört ansedd och rik efter en olympisk seger. Man behövde aldrig arbeta igen. Det officiella priset till vinnaren var en olivkrans, men hemstaden delade ut mängder av pengar, hedersbetygelser som platser på första parkett i teatern, livslång pension, stora kar med olivolja, kanske till och med en prästtitel.

Namnet gick i arv från generation till generation. Man blev en del av historien. Antikens spel hade inget maraton. Femkilometern dolichos var den längsta löpgrenen under antikens tidiga spel. Maratonloppet är en viktoriansk uppfinning, som bygger på en berättelse om slaget vid Marathon.

En kurir, Feidippies, som stred i slaget, sprang från slagfältet till Athen för att överbringa nyheten om den grekiska segern. När han kom fram föll han död ned. Den 42,3 kilometer långa sträckan från Marathon till Athen är ungefär den längd som dagens maratonlopp har överallt i världen. Grenarna under den fjärde dagen var mycket populära bland allmänheten.

Brottningen påminde om dagens grekisk-romerska brottning. Boxningen var dock annorlunda. Män slog varandra i huvudet med knytnävarna, runt vilka de lindat läderremmar. Slag mot kroppen var faktiskt förbjudna.

Det förekom inga ronder och inga viktklasser. Det finns färgstarka historier om personer som fått ansiktet förvandlat till en blodig massa. En boxare ville inte ge en motståndare tillfredsställelsen av att se hans utslagna tänder, så han svalde samtliga.

Den tredje kampgrenen, pankretion, är den som verkar mest främmande för oss. Det enda som var förbjudet var att trycka ut ögonen på motståndaren. Allt annat var tillåtet. Frakturer var vanliga. Kvävning var något man uppmuntrade.

För att vinna skulle motståndaren ge sig, så man var faktiskt tvungen att slå ut denne. Man tävlade naken, så de flesta siktade på skrevet. Det måste ha varit en extremt obehaglig gren.

4 Comment

  • Det tyder på att åtminstone vissa symposier slutade i sex mellan de inhyrda kvinnorna och symposiets deltagare. Genom den atenske författaren Xenofon har man även fått veta att Sokrates var väldigt kritisk till idrottarnas omåttliga levnadssätt. Jag godkänner. I stället odlade man vindruvor och oliver, därför kunde man exportera vin och olivolja över hela Medelhavsområdet. Till exempel feber skulle botas med fysisk aktivitet som brottning. Segrarna fick en olivkrans i pris. De skulle försöka hejda fienden så länge att huvudhären kunde dra sig tillbaka.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google