Femdom

Skummande knullar Tyskland

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

kvinnor stora naturliga bröst
Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Tyskland skummande knullar

Klassiska Hamburg vaknar på nytt. Den syndiga hamnstaden har blivit Tysklands rikaste metropol och i dag trängs arkitektur i världsklass med ett nytt utbud av hotell, krogar och butiker. Bobo Karlsson uppslukas av Europas just nu hetaste plats. Hotell i Hamburg. För trots sin närhet och storhet, är­ Hamburg en stad som på många sätt fallit i glömska, hos dem av oss sominte via jobb eller ­affärer vet bättre.

Förr alltid ett måste för­första skolresan, om inte läraren blev feg och i sista stund styrdekosan till oskyldiga lilla ­Lübeck. När jag nyligen förde Hamburg påtal ­erkände en kamrat att han och några kompisar i sin ungdom lånatpappas bil och dragit till Hamburg över en helg — i stället för tillVaxholm som avtalats — för att ­förlora oskulden och leva loppan.

Allavi andra har genom åren susat Hamburg förbi, antingen på Autobahn elleruppe i luften, mot det ­varmare Medelhavet eller som vi tror merexotiska sydeuropeiska städer. Så kittlar Hamburg igen. Få städer i ­Europa är just nu så heta och drar till sig så mycket nya arbetsplatser. Hamnen är större och mer framgångsrik än någonsin. Men ­staden har också blivit en magnet för den nya heta kreativa klassen. Det är här medie­branschen, bokförlagen, tidningarna, reklambyråerna, arkitekterna och de heta it-företagen klänger som i kluster.

Och tävlar med gamla skeppsredar­familjer och alla import- och exportföretag om att göra Hamburg till Tysklands rikaste och en av världens mest globala metropoler. Här är just nu Europas största byggarbetsplats. Ingen stad har så höga ­löner, så många miljonärer och framstår som så ­välmående. Det präglar starkt utbudet av shopping, ­krogar och inte minst investeringsviljan i ­arkitektur och nya hotell. När andra hamnstäder tappar sin ­sjöfart, låter sina hamnar krympa och båtar och sjömän deporterats långt bortom all mänsklighet, ja då har Hamburgs hamn bara ­blomstrat än mer och levt upp.

Här glider de stora containerfartygen rakt in i hjärtat av ­staden. Ett bedagat Sankt Pauli lyckas ha kvar den ­romantiskt proletära lystern. På andra ­sidan Landungsbrücken i stads­delen Steinwerder är det full aktivitet längs ­kajer, kanaler och varv. Vid Neumühlen klättrar de hippa reklam­byråerna, ­webbyråerna och arki­tekt­­kontoren i nya ­avantgardistiska ­kontor längs flodbädden blandat med ett knippe av stadens hetaste krogar.

Längre bort i Övelgönne sitter man än i dag och vinkar åt ­båtarna från ­verandorna på ­sjö­kaptenernas gamla ­villor. Den klassiska boulevarden ­Elbchaussee stryker längs stränderna i Othmarschen ut mot den vackra och rikaste ­förorten i norra ­Europa, Blankenese.

Allra längst in mot Hamburgs ­centrum, bara några minuter från Hauptbahnhofs snabbtåg och stadens tunga shoppinghjärta, har en del av hamnen länge ­förfallit. Här har nu embryot till Hafencity, den största byggarbetsplatsen i Europa, ­börjat ta form. Kvar är de dramatiskt kraftfulla gamla lager­husen i rött tegel längs kanalerna i Speicherstadt. Mot öster och söder växer ­bostäder för tolv tusen personer och ­kontor för ­fyrtio tusen fram längs gamla kajer och ­pirer.

Men det är först när man ser det strikt ­kubistiska stora sextiotals­huset Kaispeicher A och skisserna på ­tillbyggnaden av ett vågformat ­extremt konserthus på ­taket, Elbphil­harmonie, som man förstår att ­doften av kakao och kaffe nu ersätts av en elegant exhibitionistisk kulturkamp med ­Bilbao och Sydney.

Ett tiotal av vår tids mest spännande ­arkitekter ska borga för att ­Hafencity ­kommer att sprudla av energi och attraktion. Och få Hamburg att locka till sig än fler ur Europas kreativa klass. De flesta som kommer tillfälligt till Hamburg hamnar lätt vid Neustadt och ­Altstadt — nära de två sjöarna, lilla Binnenalster och stora Aussenalster.

En promenad längs Jungfernstieg ger en känsla av att man har hamnat i den tyska borgerlighetens epicentrum. Trottoarerna, det stora varuhuset ­Alsterhaus, shoppinggallerian Hanse-­Viertel och den vackra Alsterarkaden tävlar med New Yorks, Londons och Paris finaste i en orgie av ­rikedom.

Den sobra skaran ­smuttar på sina champagneglas i rätt barhörnor. Alla sidogator är kantade av Europas bästa ­skräddare, Tysklands mest välsorterade vinkällare och erkända auktionshus. Dagens Hamburg anses av många vara ­Europas största ekonomiska succé — den ­rikaste staden, de högsta lönerna och flest miljonärer. Mest dominerar förstås en köpmanna- och skeppsredaradel, som ­attraherar import- och exportfirmor som flugor till en sockerbit.

Det är ingen tillfällighet att Hamburg är världens mest internationella stad vid sidan av New York, om man räknar konsulat. Hamburgs bourgeoisie skiljer sig ­markant från övriga Tysklands. Och när man promenerar genom de vackert anlagda engelska parkerna möts man hela tiden av roddsport och hör hästpolo diskuteras.

Det finns något bildat och burget som genomsyrar ­staden. Om Berlin kämpar hysteriskt för att hålla ställningarna med New York tycks Hamburg i stället ha en harmoni som mer ­påminner om Bostons eller San Franciscos. En bra symbol för staden är fortfarande Jil Sander, stadens en gång stora modedrottning. Hennes enkelt exklusiva Hamburgstil var gjord för styrelserummen och ­karriären, flygresan eller shoppingen.

Än i dag kan kvinnor i Hamburg vända ­minken inåt på pälsen, och ha som en elegant trenchcoat utåt. Vad är då bättre än att bege sig till frodiga Sankt Pauli — ­stadsdelen med Reeper­bahn som paradgata — utan ­tvekan fortfarande ett av världens mest skamlösa red light-distrikt.

Mindre och ­mindre ­skabröst för varje år, men än i dag still ­going strong med den av plank ­inkapslade bordellgatan Herbertstrasse. Plus en och ­annan sexbar med raka puckar på scenen, som l­evererar det andra bara ­pratar om. Men om Hamburg som helhet är underskattat är nog Sankt Pauli den mest missförstådda stadsdelen. För mest är ju detta ett tingeltangel, tjofadderittan och lattjolajbans på högsta kitschskalan. Men visst kan den oluttrade fortfarande drabbas av moralpanik och vilja skriva ett upprört öppet brev till Angela Merkel.

I nästa stund tycks en äldre generation på Pilsebörse kunna alla Hans Albers gamla sjömansvisor utantill, som de envist mullrar fram med ett läte som ur en rasslig jukebox. På gayklubben Crazy Horst spelas ­Zarah Leanders tyska repertoar om och om igen. Min nostalgitripp fortsätter till det härligt ­legendariska Zum Silbersack där ett bord i ­stället gått i gång på Hildegard Knefs Ich möchte am  Montag mal Sonntag haben.

Runt ­omkring öser musiken på högsta volym ut från technobarer och discoklubbar, som ­gaddat ihop sig sida vid sida. Hamburg och Sankt Pauli lockar över två miljoner besökare till sina ­musikaler årligen. De coola unga vill in på China Club, en av de bästa klubbarna i ­Europa. Dörren är som smalast till lilla Bar Morphine. Men vem man än är och var man än varit en lördagskväll i Sankt Pauli så strålar man samman nere vid kajen och den klassiska fiskmarknaden.

Över en sill- eller laxmacka, en ålsoppa eller lite chillout på loppmarknaden. Eller börjar om igen med förmiddagsdans till vilt ­struttiga tyska schlagers.

Det är mycket man vill göra när man för första gången på år och dag konfronteras med nära kära Hamburg. Men nästa gång, nu när jag skummat igenom det mesta, så vet jag var min själ slog rot.

Charmigast i stan är utan tvekan stadsdelen Ottensen. Här på trottoarserveringarna och ­barerna på gatorna, som strålar ut från Alma-Warten­berg-Platz, kramar Hamburg även sina motståndare. Bland graffiti och ­neopunkare borta vid stadsdelen Karolinen­viertel vid Glashütten­strasse får man sin dos av allt det där nya som bubblar i ­staden — som till ­exempel Anna Fuchs prisbelönta Hamburg­mode.

Men mest sympatiskt grabbade det lite mer brokigt bohemiska Schanzenviertel vid ­Susannenstrasse tag i mig. Ja, man kan älska sina städer av många skäl. Men min egen främsta längtan till Hamburg är nog av rakt motsatta skäl.

Att sakta dras in i dimman, ta en promenad i hamnen, slå mig ner på mitt Frank und Frei i Schanzenviertel. Och lugna ner mig.

Efter kriget fanns det judar kvar i staden. Fyrtiofem tusen dödades, brändes, kvävdes av den eldstorm och syrebrist som uppstod. Över en miljon vandrade hemlösa åt alla håll ut på landsbygden. Hamburgarnas återuppbyggnad av sin stad i slutet av fyrtiotalet och början av femtiotalet ­anses ha skapat en unik sammanhållning, lågmäldhet och generositet.

Det handlar om brittisk ångest och världens näst största bombattack mot en civilbefolkning. Sedan släppte man skisserna i medierna och vann alla hamburgares ­hjärtan.

Och gick förbi byråkratin, alla arkitekttävlingar. Den extrema byggnaden reser sig på ­taket till ett gigantiskt gammalt hamnmagasin i nya ­Hafencity, Europas största byggarbetsplats. På natten är magasinet helt mörkt medan konsert­huset ska bli extremt upplyst och ­förvandlas då till ett ­modernt flytande slott i ­himlen ovanför floden och hamnen.

I den lite punkiga och ­alternativa stadsdelen ­Karolinenviertel hittar man bra exempel på kreativitet och avantgarde, som Sium, Jungbluth och Mägde und Knechte, Marktstrasse 25, 27 och 29, sium. Här finns också den mest haussade och omsusade kvinnliga designern, Anna Fuchs, Glashüttenstrasse , annafuchs. Bra start är Decoy Shop Marktstrasse , decoy-shop. Kolla in Tazuma och Sugar Cube. Den tuffaste skräddaren, Tom Reimer, finns i högborgerliga Pöseldorf Mittelweg , tomreimer.

Inte långt bort i snofsiga Eppendorf finns kökstemplet Cucinaria med sina tusentals prylar till köket Falkenried, Strassenbahnring 12, cucinaria. Många väljer att sälja sina saker där det finns som mest pengar, så var om inte här i Altstadt hittar man det ­exklusiva auktions­huset Schopmann, Speersort 1, schopmann.

Från Köpenhamn till Hamburg går flera tåg om dagen Eurocity med bra anslutningar från Stockholm. För den som vill vidare från Hamburg till ­Berlin finns ett snabbtåg som går varje timme nittio minuter för cirka 60 euro. Deutsche Bahn i Sverige: www. Hotel Hafen Det klassiska stora hotellet ett stenkast från ­Reeperbahn.

Med den magnifika utsikten över hamnen, fiskmarknaden. Alla musikaler runt ­hörnan. Hotel Wedina Sympatiskt litterärt hotell.

Ett par kvarter från bohemiskt charmiga gatan Lange Reihe. Rummen är de sexigaste som finns. Vier Jahreszeiten Förnämast i stan, ett av de mest exklusiva i ­Europa. Vackraste läget vid lilla sjön.

0 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google