Femdom

Bilder actres bröst

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

kvinnor stora naturliga bröst
bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

bröst bilder actres

Behålös även bh-lös, [ 1 ] motsv. Skälen till att vara behålös kan vara flera, rådande mode , ett feministiskt ställningstagande, att det är bekvämt, åsikten att behå är onödig, en förhoppning att väcka uppmärksamhet eller något annat. I vissa fall kan valet mötas av oförståelse [ 3 ] om det inte har sanktion i omgivningens klädkod eller samtidens mode , som varierar geografiskt och genom tiderna. Orden dekolletage , topless och behålös beskriver frånvaro av täckande klädsel eller plagg.

Dekolletage har sedan lång tid, med undantag för den viktorianska perioden , varit ett etablerat mode , särskilt i högre samhällsklasser och i högtidsdräkt.

Topless har varit oproblematiskt i många utomeuropeiska kulturer, och vanligt i väst under tiden — i samband med sol och bad , senare främst i protestaktioner.

Normer kring att dölja eller visa vissa kroppsdelar är social och kulturell. Kvinnors bröstvårtor uppfattades till skillnad från mäns vara en intim kroppsdel, som i viktoriansk tankevärld skulle döljas av samma skäl som könsorganet, och exponering är fortfarande ett brott i många länder. Däremot formades begreppet först under talet termen "behålös" nämns tidigast i svensk press. Tänkare som Jean Baudrillard och David Le Breton har uppmärksammat att vår tids kroppsbild inte är en bild av vår kropp.

De verkliga kvinnorna lever därför i ständig spänning mellan samhällets bild av de ideala brösten och kvinnans önskan, möjligheter, ansträngningar och risker inför uppfyllandet av dessa ideal. Modet har periodvis varierat och tillhandahållit två diametralt olika ideal, baserat på motsatta inställningar till kroppen.

I vissa tider har en ytlig skönhet eftersträvats. Bantning, smink, operationer, korsetter och behå har varit verktyg för att uppfylla tidens ideal — stor, liten, rund, spetsig eller ingen byst alls, som på talet. Behå i modern mening etablerades först på talet och dess form, förstärkning och stoppning kunde anpassas efter modets önskade silhuett, [ 14 ] men enklare motsvarigheter har funnits i äldre tid.

Antikens kvinnor har vid behov burit brösthållare motsvarande en bandå. Senare kom korsetter , först för högre samhällsklasser, på talet mer utbrett. Den delades innan sekelskiftet i en nedre del och en övre, som kom att utvecklas till talets behå. Redan från renässansen finns avbildningar där kvinnors bröstvårtor framträder genom kläderna, kanske arrangerade, konstnärligt symboliska framställningar.

Men från , i förromantiken , finns ett behålöst dräktskick dokumenterat i porträtt. Det var ett klassiskt mode, del i direktoarstil och empir och tydligast i Frankrike. Korsetter försvann till förmån för en naturlig figur med hög midja. Kroppen tilläts vara synlig genom klädseln. Att bröst och bröstvårtor kunde anas genom klädseln ansågs vara en klassisk look. Brösten beskrevs i modet som estetiska och naturligt sexuella.

Modet var delvis inspirerat av omlottklänningar som bars av skådespelerskor i orientaliska roller. Ett porträtt av Marie Antoinette från , med tunn vit muslin-klänning i tunikamodell, gjorde skandal eftersom klädseln ansågs opassande för en drottning, men den skapade ett mode.

Än mer utpräglat blev modet under direktoartiden — genom Incroyables et Merveilleuses , en fashionabel och festade aristokratisk subkultur i Paris, med ännu mer transparenta linnen och flor med grekisk-romersk inspiration. Modet kritiserades, Horace Walpole menade att kläderna liknade peignoirer , underkläder. Andra stördes av de genomskinliga materialen siden , gas och muslin. Då textilen berörde kroppen skapades en nakenhet "à la grecque".

Louis-Sébastien Mercier beskrev franska kvinnors klädskick som "a la sauvage": "en skir muslin-klänning, buren över en kroppsfärgad bodystocking , med bröst, armar och fötter bara". Han befarade att dåtidens offentliga uppvisning av nakna skulpturer uppmuntrade denna oanständighet.

Även under Napoleontiden fram till följde modet de klassiska naturliga idealen. Under det påföljande talet var kvinnors sommar- och aftonklänningar fortfarande en tid utförda av transparent textil.

Men de blev efter hand mer fodrade eller burna över helt ogenomskinliga underkläder. Och nu blev korsetterna vanliga. Viktorianismen slog igenom. Med Ellen Key i spetsen bildades den Svenska drägtreformföreningen , man ville frigöra kvinnorna från hård korsettering och snörliv. Istället för ojämnställd modedräkt förespråkades en ledigare stil, med bekvämt linne och underbyxor. De propagerade för ett mjukare reformliv som på ett behagligt sätt stödde midja och byst.

Det blev efterfrågat, men den gav inte tillräckligt stöd för alla, så när behån lanserades under talets första decennier kom många att lämna reformlivet. Transparensen utnyttjades först i tidens nya fridans av Loie Fuller och Ruth St. Hos Isadora Duncan , Mary Wigman och andra hämtades inspirationen snarare från klassiskt grekiskt dräktskick.

Den menades ha alltför tunt tyg "thinner than a cigarette paper" och polisen fick order att agera. Den första moderna behån patentsöktes i USA. Men under talet hade moderna kvinnor anammat "garçonne"-modet, en stil kallad flapper. Man skulle vara ung och pojkaktig: ha kort hår, platt byst och rak midja. Trots att modern behå fanns i handeln från mitten av talet, fick den inte bred användning förrän långt in på talet. Under denna tid fanns ett behå-löst mode som åtminstone var tydligt i amerikanska filmer med exempelvis Clara Bow , Carole Lombard och Jean Harlow.

Från talet blev modet "kurvigare" och behån blev allt mer etablerad [ 28 ]. Modeindustrin kom genom åren att forma brösten på olika sätt, från talets bystdrottningar till talets "strutform". Rudi Gernreich lanserade det behålösa modet på talet. Hans kroppsbaserade kläder under och talen speglade den nya sociala frigörelsen. Gernreich drevs av ideella syften.

Han arbetade mot tidens sexualisering av kroppen och mot föreställningar om kroppen som skamlig. Som dansare ville han befria kroppen från klädernas begränsning. År skapade han den första topless-baddräkten kallad " monokini ". Han kom på omslaget till Time Designers som Yves St. Laurent bidrog till trenden genom skira blusar som var avsedda att bäras utan behå.

Att bröstvårtor skulle kunna anas genom en t-shirt eller blus blev nästan en symbol. År , under hippie -eran, kom ett lagförslag i USA som skulle tvinga kvinnor att bära behå. I San Francisco protesterade två kvinnliga studenter genom att gå topless på universitetsområdet.

Protesten fick många deltagare, trafiken blockerades, och några kvinnor tog av behån vid finansdistriktet. Germaine Greer var en känd behå-kritiker och professor Lisa Jardine hörde henne år tala på Newnham College, Cambridge. Greer förklarade:. Vid en protest mot Miss America kastade man symboliskt ett antal "instruments of female torture" i en "Freedom Trash Can", bland annat "bras, girdles, falsies, curlers, and copies of popular women's magazines".

Uppmärksamheten fick många kvinnor att sluta bära behå. Liksom åttio år tidigare, vid dräktreformföreningens kritik av korsetten, uppfattades nu behå vara ett exempel på hur kvinnors kläder skapade eller rentav deformerade kvinnors kroppar för att uppfylla mäns förväntningar. Germaine Greers bok The Female Eunuch blev förknippad med en "anti-bra movement". Men hon varnade för överdrifter och skrev: "Bras are a ludicrous invention" …"but if you make bralessness a rule, you're just subjecting yourself to yet another repression.

Det behålösa modet slog igenom snabbt på talet, först bland radikala feminister och unga kvinnor, därefter brett. Det blev uppfattat som modernt, ungt, fräscht och naturligt. Modet fick stöd genom massmedia, exempelvis TV-serien Charlies änglar som fick starkt genomslag — Farrah Fawcett har citerats: "When the show was number three, I figured it was our acting.

When it got to be number one, I decided it could only be because none of us wears a bra. Omkring blev behå åter modeplagg, nu i ännu fler variationer i form, förstärkning och stoppning, inte sällan med tydlig retrokänsla. Vissa kända personer fortsatte vara behålösa, exempelvis Kate Moss , men även Jennifer Aniston i den amerikanska TV-serien Friends — Detta skapade, vad man särskilt i Danmark menat vara nypuritanism , som dock kom att mötas av oförståelse från den yngre generationen.

Hösten ombads två unga kvinnor lämna badhuset i Uppsala eftersom de simmat några längder utan att skyla sina bröst med bikinitop. De protesterade, nätverket Bara Bröst bildades och fick hård kritik, men även stöd av bland annat Maria Ferm i Grön Ungdom. Stora förändringar skulle nu komma. År bildades Femen.

I Frankrike har behålöst mode länge varit accepterat men det väckte ändå viss medial uppmärksamhet då Rysslands president Dmitrij Medvedev år välkomnades till en officiell middag av den tidigare modellen och presidentfrun Carla Bruni i exklusiv klänning, uppenbart behålös.

År lanserades en temadag för att uppmärksamma samhällets och enskildas möjligheter att motverka bröstcancer. Dagen blev känd under namnet No Bra Day och fick stor uppmärksamhet, då kända personer [ 49 ] [ 50 ] [ 51 ] tog till sig budskapet.

År startade Lina Esco kampanjen Free the Nipple som fick stor internationell uppmärksamhet genom filmen med samma namn En bred rörelse för likabehandling samlades, framför allt i USA — det skulle inte vara skillnad på hur mäns och kvinnors bröstvårtor behandlades.

Samtidigt kom en våg av kroppspositivism [ 52 ] och kroppsaktivism. I en studie [ 53 ] noterades att samtliga i studien deltagande kroppsaktivister "beskriver att det är en rättighet att få fler kroppar att synas, att ens kropp har rätt att finnas och att man inte behöver genomgå en förändring för att bli vacker - alla duger som man är. Kända skådespelerskor, modeller och andra kvinnor i USA, väljer sedan aktivt, på feministiska [ 57 ] , eller andra grunder [ 58 ] att ge stöd åt det behålösa modets renässans.

I Sverige fick modet inte samma snabba genomslag, men har tydligt manifesterats medialt enstaka gånger, exempelvis då Loreen deltagit vid Polar Music Prize och Men efter internationella "varumärken" som No Bra Club och efter en ny No Bra Movement och en No Bra Challenge på Tiktok [ 69 ] [ 70 ] [ 71 ] [ 72 ] [ 73 ] [ 74 ] har modet efter 40 år återkommit den varma sommaren , även i Stockholm bland unga kvinnor.

Operasångerskan Charlotta Eckerman Grevinnan Dorothea von Medem Kejsarinnan Josephine Drottning Desideria , , Sveriges drottning — Satir av Isaac Cruikshank ,

0 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google