Erotic

Afrikansk fitta väst

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

kvinnor stora naturliga bröst
fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

fitta väst afrikansk

De olika lutorna i instrumentfamiljen ngoni har i hundra-, kanske tusentals år funnits i bland annat Mali i Afrika. Men enligt traditionen ska ngoni inte spelas som av medlemmarna i orkestern Ngoni ba. Tidigare satt man och spelade, den första som försåg sin ngoni med en rem så att han kunde stå och spela som en elgitarrist var Bassekou Kouyate.

Han bildade också en orkester med olika ngoni-instrument, det är inte heller traditionsenligt, som spelar tillsammans i stil med en akustisk afrikansk folkrockgrupp. Sättningen består av fyra ngonis i olika storlekar och tonlägen, några har fått extra strängar och här finns dessutom en ny uppfinning, en basngoni, som ger stadga och botten.

Även sångerskan Amy Sacko, som sjunger både melodiskt och rytmiskt med ovanligt mörk röst, ingår i gruppen. Samt ett par handtrummisar. Orkesterledaren Kouyate spelar solongoni med klirrande, ljusa och lätta men samtidigt genomträngande toner, ibland improviserar han som en jazz- eller bluesmusiker.

De övriga står för ett samspelande komp, lyssnar både på sig själva och solisten. Jo, nog är det märkligt att afromusik kan vara så rytmisk och samtidigt så mjuk och varm, glad och vänlig. Musiken är… balsamtuff. Lämna en kommentar. Publicerat i Musik , Recension musik , Resor , Skåne. De olika lutorna i instrumentfamiljen ngoni har i hundra-, kanske tusentals år funnits i bl a Mali i Afrika.

Publicerat i Musik , Recension musik. Lördagskvällen i Surbrunnsparken inleds av duon Nykels som med varsina elgitarrer och trumset blir ett helt rockband. Genre: post-garagerock. Otajt, hackig rytm, felspel. Likt ett talsband som aldrig kom ur garaget. Vilken skillnad när Jörgen Adolfsson sätter saxofonen till läpparna. Lika improviserat som hantverksskickligt hanterat: Adolfsson själv, Ornette Coleman och Afrika möts i tonerna. Nej, tyvärr var inte kameran med på den omskrivna konserten.

Fotot på den svenska elektronikans popdrottning, Sophie Rimheden, togs vid en senare konsert, också den arrangerad av och på Ystads konstmuseum. Foto: Bengt Eriksson. Han övergår till sked, plåtbit och luta i samspel med cellisten Amit Sen och Maria Naidu, som dansar till och mot musiken. Långsamt, vad gäller fötterna, men både lugnt och hetsigt vad gäller övriga kroppsdelar.

Plussa på med förinspelade rytmer och denna duo blir också ett rockband. Sensuell sorg, felläste jag i programmet. Rockmusik som Velvet Underground födde och västvärlden aldrig verkar få nog av. Sofia Härdig sjunger så starkt men ändå inte starkt; styrkan är inre snarare än yttre. Omöjligt att toppa och nej, jag vill inte Sofias sång ska raderas ur huvet. Ursäkta resterande medverkande, men här avviker jag för att återkomma i morgon…. Musikerna tittar på och spelar till dansarnas rörelser liksom de lyssnar på och spelar till varandras musik.

Otäckt och intimt, öronbedövande och nästan tyst,  olyssningsbart faktiskt och vackert. Rock, elektronika, friform och konstmusikaliskt får orgasm i olika  konstellationer och befruktar nya genrer. Publicerat i Konst , Musik , Recension konst , Skåne. Förra sommaren blev konserten inställd. Konono No 1 fick inget visum. Ett år senare kunde kvartersgänget från Kinshasa i Kongo äntligen komma till Malmö. Så ser de ut: som några kompisar som gillar att spela musik ihop.

Sju män och en kvinna, klädda i vit och gråblå t-tröja, röd- och vitrutig skjorta, någon i läderrock och en annan i långrock, kepsar, mössa och hatt, sångerskan har ett afrikanskt skynke som kjol. Orkesterledaren Mingiedi är 76 år, övriga i varierande yngre åldrar. I rytmsektionen finns ur-congas, ett minitrumset med virveltrumma och cymbal samt ett rostigt järnrör. Congaspelaren har också en högljutt genomträngande visselpipa. Huvudinstrument är tre likembe, en spelar bas och två växlar mellan komp och solo.

Instrumentet består av en trälåda med metalltungor som man spelar på med tummarna, därför brukar det kallas tumpiano på svenska. Konono No 1 har elförstärkt sina tumpianon genom en kombination av megafoner och små förstärkare i stil med dem som popbanden hade på talet. Elektriciteten skorrar som genom en fuzzbox. Varje instrument spelar sin rytm och väver sin tråd i en afrikansk rytmmatta.

Också sången blir rytmer. Hälften av gänget sjunger, en försångare med svarskör, eller också ropar de och sjunger ett ord här, ett där. Långsamt skapas en bubblande och gungande, allt mer transaktig rytm som lockar den ena efter den andra i publiken fram till scenen för spontan fristilsdans.

Första låten är 20 minuter, den andra 17 och den följande 20 igen. Ett tumpiano spelar ett elektriskt solo på några upprepade toner, likt en jazz- och rockgitarrist.

Tänker jag, men det är fel. Det överstyrda, distade ljudet har fått rockkritiker att jämföra med Jimi Hendrix, Einstürzende Neubaten och garagerockband.

Glöm det! Musiken bygger på traditionella Bazomborytmer som Konono No 1 uppdaterat till musik från dagens afrikanska storstad. Publicerat i Musik , Recension musik , Resor. Erikssons kultursidor. Hoppa till innehåll. Etikettarkiv: Afrika. Riktigt tufft, pådrivande och svängigt men ändå — alltid lika mjukt. Dags för andra etappen av festivalen Openmusic i Ystad. Foto: Bengt Eriksson Han övergår till sked, plåtbit och luta i samspel med cellisten Amit Sen och Maria Naidu, som dansar till och mot musiken.

Publicerat i Kvällsposten Konono No 1 Pildammsteatern Malmö 14 juni Förra sommaren blev konserten inställd. Orkesterledaren visar den elektriska utrustningen. Tre elförstärkta likembe: bas, solo och komp. Kvällsposten Sök efter:. Blogga med WordPress. Posta till Avbryt. Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.

Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy.

4 Comment

  • Kroppsklubben får kronor för projektet FOF. Arbetet med fas 1 pågår från slutet av januari april då ett färdigt föreställningsmanus och ensemble ska vara fastställt. Ambitionen är att föreställningen ska ha premiär i november kopplat till ett avslutande produktionsresidens någonstans i Skåne. Ambitionen är att verket sedan ska visas på turné runt om i Skåne och även nationellt och inter-nationellt. Skånes Arkivförbund får 48 kronor för att börja utforska olika strategier för hur arkivinstitutioner kan hantera föreningslivets ökade digitalisering. Litteratur från 40 svenska, europeiska och icke-europeiska förlag och cirka 5 titlar kommer att få en mötesplats och möta sin publik under själva bokmässan och bokdagarna ute på lokalbibliotek i Skåne. Trelleborgs Museum kommer också att skapa en utställning dedikerad till Jan Troells verk och gärning inom filmkonsten.
  • Även en internationell konferens med filmare, stadsplanerare, sociologer och konstnärer är planerad för årets festival. Tematiskt undersöks tid, minne och förvandling med hjälp av lera. Sova Afrikanska Dansa Facebook. I det lilla kustsamhället Tradviken bor Tess, en ung kvinna som älskar hemorten, trots att de flesta ser Tradviken som ett hopplöst bakvatten. Bunden Den slutgiltiga produktionen är tänkt för turné i hela Skåne.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google