Erotic

Sexig vietnam sångare

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

kvinnor stora naturliga bröst
vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

vietnam sångare sexig

Man gjorde gitarrdriven, samhällsmedveten rock och skrev sina egna låtar och prövade sig fram i olika stilar som fortfarande påverkar musiker idag. Den andra delen av Svenska Yles serie om kvinnor och musik handlar om talet.

Det gällde inte minst kvinnans ställning i allt från politik och ekonomi till musik och kultur. De värderingar som hade fötts på talet som fredsaktivism, kvinnans ställning i samhället, mer jämlikhet mellan könen och fritänkande var inte längre lika radikala som då, utan började inkorporeras i en mer allmän värdesyn.

Det kalla kriget mellan öst och väst fortsatte och den lågkonjunktur som följde på oljekrisen gav prägel åt resten av decenniet. Det var både hög arbetslöshet och hög inflation. Trots det började vi ändå förflytta oss från ett industrisamhälle till ett tjänstesamhälle. Med andra ord var det många som fick det bättre ställt. Det gällde inte minst kvinnorna som nu började få egen ekonomi.

Miljörörelsen växte och många protesterade mot till exempel kärnkraft. Vietnamkriget gav också upphov till många protester och fredsmarscher. Vänsterrörelsen var kraftig i många länder — inte minst i Finland och Sverige. Något som även återspeglades i musiken, till exempel gruppen Agit Prop i Finland och proggen i Sverige.

Den feminism som börjat gro på talet växte nu över allt större delar av världen. Det var inte minst tack vare att det nu kom fler kvinnliga politiska ledare som visade att även kvinnorna kunde. Argentina fick sin första kvinna som president och Centralafrikanska republiken, Portugal och Storbritannien fick sina första kvinnliga premiärministrar. Kvinnorörelsen märktes även i musiken. Helen Reddy var även den första västerländska kvinnliga artist som blev inbjuden att sjunga i Folkrepubliken Kina.

På talet började kvinnorna således visa alltmer attityd och ta större plats i rock världen. I synnerhet mot mitten och slutet av decenniet när punken kom. Det var länge mycket ovanligt att kvinnor gjorde annat inom rockmusiken än sjöng medan det främst var männen som spelade instrumenten.

Det var även ovanligt med rockband som bestod av både män och kvinnor. Men det kan förstås få sin förklaring i att som barn lekte pojkar oftast med andra pojkar och flickor med andra flickor. När de sedan växte upp fortsatte de helt enkelt umgås enligt samma invanda mönster. Det var bara leksakerna som byttes ut mot instrument.

Och de trakterades alltså oftast av grabbarna. Det här ledde till att kvinnans roll inom rockmusiken ofta blev den passiva medan mannen blev den mer aktiva parten. Carole King är ett utmärkt exempel på en kvinna som tillsammans med sin man Gerry Goffin startade som låtskrivare på talet för att år ge ut den hyllade och storsäljande soloplattan Tapestry.

Tapestry låg i sin tur hela 15 veckor i rad överst på Billboards albumlista och det var ett rekord för en kvinnlig artist — ett rekord som skulle hålla sig i över 20 år tills Whitney Houston s The Bodyguard: Original Soundtrack Album knäckte det.

Trots den manliga dominansen inom rockmusiken fanns det naturligtvis även kvinnor som själva spelade sina instrument. Men de togs inte riktigt på allvar eftersom rocken långt sågs som något enbart män skulle ägna sig åt. Därför var det sällan dessa kvinnliga aspirerande rockare någonsin hördes utanför det egna garaget. I bästa fall kunde tjejbanden väcka en del intresse och uppnå viss popularitet på lokal nivå, men längre än så nådde det just aldrig. Därför var det också mycket svårare för unga kvinnor att hitta kvinnliga förebilder att se upp till och ta efter, medan grabbarna hade hur många manliga rockare som helst att ta inspiration av.

Men det hindrade ändå inte vissa kvinnor från att målmedvetet gå sina egna vägar och plugga elgitarren i förstärkaren och vrida upp volymen så det skallrade i garagets fönsterrutor. Ett av dessa band var amerikanska Fanny. De visade att det inte var enbart männen som kunde både släppa loss och lira tajt samtidigt.

Fanny startade år i Los Angeles av kvinnor som lirat i olika tjejband ända sedan början av talet. Det var producenten Richard Perry som upptäckte dem och som övertalade ett skivbolaget att ge dem kontrakt. År kom Fannys största hit Butter Boy topp , men då hade bandet nyligen slutat. Flera av Fannys medlemmar fortsatte inom musiken och fick fina karriärer som musiker för andra artister. Gitarristen June Millington blev musikproducent. Hon har även ett musikläger för unga kvinnor.

Tillsammans med sin syster Jean har de fortsatt som The Millingtons och gav senast år ut en skiva på Junes skivbolag Fabulous Records. Trummisen Brie Brandt går numera under namnet Brie Howard och av alla före detta Fanny-medlemmar fick hon den kanske mest mångsidiga karriären.

Boxing Gandhis finns ännu. Dessutom har hon agerat i flera långfilmer. Ett av många Fanny-fans som saknade dem var David Bowie. Ännu år pratade han varmt om dem i en intervju där han hoppades att de en dag skulle få det erkännande de länge gjort sig förtjänta av.

Mot slutet av Fannys karriär kom gitarristen Patti Quatro med i gruppen. Hon hade startat på talet i tjejbandet The Pleasure Seekers. År blev de ett av de första tjejbanden som fick ett större skivkontrakt. Bandet turnerade runt USA med en för sin tid rätt spektakulär scenshow.

År bytte The Pleasure Seekers namn till Cradle och de började samtidigt spela litet tuffare och tyngre musik.

Men det hann aldrig bli något desto vidare av Cradle heller därför att år erbjöds sångerskan och gitarristen i bandet ett solokontrakt. Hon var Pattis syster Suzi Quatro. När Suzi Quatro slog igenom år var hon ungefär den enda kvinnan inom rocken som samtidigt sjöng, spelade sitt instrument, skrev låtar och ledde sitt eget band.

Hon bevisade att man verkligen inte behövde vara man för att klara sig inom rockmusiken. Suzi Quatro visade också att kvinnor kunde spela minst lika bra som män — och i många fall bättre. När hon var 6 år gammal såg hon Elvis Presley på tv och så var hon fast. Men eftersom det inte fanns några motsvarande kvinnliga rockare hade Suzi heller ingen kvinnlig förebild att ta efter.

De som kom närmast var jazzsångerskan Billie Holiday och Mary Weiss i tjejpopgruppen Shangri-Las eftersom hon klädde sig så tufft. Shangri-Las är kanske mest kända för deras hit Leader of the Pack från år När Suzi var 14 år gav fadern henne en fin Fender Precision-elbas och så hade Suzi hittat sitt främsta instrument.

Där lärde hon sig mer konkret om hur det gick till att vara rockmusiker. Vilket var en bra skola inför solokarriären som inleddes år Suzi Quatro upptäcktes då av den brittiske musikproducenten Mickie Most. Som så många andra i musikindustrin letade även Most just då efter en kvinnlig rockare med attityd som kunde fylla den lucka som uppstått efter Janis Joplin s död år Strax före Suzi träffade Mickie Most hade ett annat skivbolag redan kontaktat henne och sagt att de kunde göra henne till den nya Janis Joplin.

Till det hade Suzi svarat att hon inte ville bli den nya någonting, utan den första Suzi Quatro. Och det gick Mickie Most med på. Men det innebar att hon måste flytta till Storbritannien. Suzi Quatros stora genombrott kom år med singeln och blivande glamrockklassikern Can The Can. Låten liksom många andra av Quatros tidiga hittar var skriven av den brittiska låtskrivar- och producentduon Nicky Chinn och Mike Chapman. Tillsammans fick de i rask takt stora hittar även med singlarna 48 Crash , Daytona Demon och Devil Gate Drive Suzi Quatro var på många sätt en pionjär som kvinna i den annars så mansdominerade rockvärlden.

Visserligen hade det funnits kvinnliga rockartister tidigare som Janis Joplin och Grace Slick , men de hade inte tagit klivet lika fullt ut som Suzi Quatro. Hon var den första kvinnan som blev tagen på fullt allvar som både sångerska och rockmusiker. Och det kanske främst av rockindustrin. Så Suzi Quatro var den första — men långt ifrån den sista.

Om Suzi Quatro visade att också kvinnor kunde vara tuffa solostjärnor inom rocken, så gjorde The Runaways detsamma på bandfronten. Det skedde via producenten Kim Fowley. Han hjälpte dem även att hitta de övriga tjejerna till bandet. De mest kända av dem är sologitarristen Lita Ford och sångerskan Cherie Currie. De yngsta tjejerna i bandet var endast 16 år gamla när de startade The Runaways.

Varje tjej formade sin bandkaraktär efter någon av sina idoler, så att till exempel Joan Jett tog efter Suzi Quatro. I samband med deras andra LP — Queens of Noise — fick de även turnera på fler håll runtom i världen. The Runaways räknades då ofta till den punkvåg som hade börjat växa fram trots att de själva saknade sådant samhälleligt budskap som ofta förknippas med i synnerhet den tidiga punken.

Men det var i Japan som The Runaways skulle uppleva sina största framgångar. Som ett tack till sina japanska fans gav de ut skivan Live in Japan. Efter det uppstod alltmer interna motsättningar i bandet så att till exempel Cherie Currie slutade och Joan Jett tog över sången.

De övriga bandmedlemmarna började oftare strida om vilken musikalisk inriktning bandet skulle ta och det ledde slutligen till att The Runaways splittrades år Av de före detta medlemmarna fick såväl Joan Jett som Lita Ford framgångsrika solokarriärer och basisten Micki Michael Steele som var med i början hittade man på talet i den mycket populära tjejgruppen The Bangles.

The Runaways var på så sätt smått revolutionerande att de var ett band som lirade hårdrock och protopunk. De var även kända för sina smått vågade scenshower. År kom en spelfilm som hette The Runaways och som handlade om bandet. The Runaways existerade just när punken kom och med den började även allt fler kvinnor göra sig hörda inom rockmusiken. Kanske berodde det på punkens gör-det-själv-mentalitet. För mitt i allt insåg många kvinnor att de nödvändigtvis inte behövde någon man där bakom som litet styrde och ställde.

7 Comment

  • Hatets predikanter med sin hets från pol till pol från siktet på ett maskingevär eller från en prediksstol det är de som är cancersvulsten på en upplyst mänsklighet,— ändå sägs det att de är inget hot mot rikets säkerhet. Nog talades det om polisstat nån gång, maktmissbruk och annat elände. Glaset brister men den sköra isen bär. Ja, ni som själva trampas ner och står vid en maskin och tillverkar de vapen som kan döda mänskligt liv och inte orkar fråga mot vem gevären vänds och aldrig skådar upp mot skyn där nya stjärnor tänds. Och grundlagen sattes åt sidan ibland och folk trodde på snutarnas ord, till och med när de skyddade de som förövat seklets politiska mord. Skäller när hon ser soldater, aktar sig för handgranater, letar efter lekkamrater, Jessie, Jessie, löpningstid och solen gassar,Jessie längtar, drömsk och kåt, efter ljudet av små tassar, Jessie… Stenlejonen vid Manara, fyra stycken, skåda bara den som vaktar dem från fara, Jessie… Nån har skjutit svansen av dem, ingenting att göra åt men vilken kompis chansen gav dem, Jessie… Stenlejonen ifrån Kina i sin väderbitna ståt vakar över Palestina, de och Jessie, Jessie från Psagot. Allt är förändrat och försvunnet och jag har smog och nostalgi.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google