Erotic

Våldsam rippa

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

kvinnor stora naturliga bröst
rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

rippa våldsam

Den moderne musikkonsumenten frågar sig kanske varför man över huvud taget ska hålla på med gamla LP-skivor, när allting finns på Spotify? Undertecknad har under ett helt liv köpt en mängd skivor med musik som jag tycker om. Varför ska jag betala en månadsavgift till Spotify för att få höra dem igen? All musik finns inte heller på Spotify, som The Beatles.

Ska jag behöva betala för en tjänst till? Men hävdar du, Spotify är fantastiskt om man vill ta med sig musik. Ta-med-aspekten är inget särskilt för Spotify. Det står dig fritt att kopiera över dina digitaliserade skivor till din mobila enhet. Det går bra att fylla minneskortet på mobilen, om du står ut med lågklassig återgivning. Kan man inte tänka sig andra källor till bra musik? Sveriges Radio har för länge sedan spelat ut sin roll som leverantör av intressant musik. De kommersiella radiostationerna på FM-bandet är ännu sämre.

De tjatar precis samma menlösa musik som SR, men uppblandat med usel, barnslig reklam. Denna artikel är en hel handbok för den presumtive digitaliseraren som vill göra det ordentligt, med huvudområdena:.

Vinylskivorna, som tidigare diagnosticerats med rigor et livorem har återupplivats från de döda och fått en hysterisk nytändning. Knaster, knäppar, vinyl-brus, distorsion och svaj är inte eftersträvansvärt. Den ökande marknaden för vinylskivor grundar sig inte på ett kvalitetstänkande, utan någon sorts nostalgi parat med en trend som ingen vågar betvivla. Är det det som kallas hipster? Det är som med elektronrörsförstärkarna. De är fina att se på men låter knappast bättre än en halvledarbestyckad dito, och är definitivt dyrare.

Det bekymrar givetvis inte de som har gott om pengar och tror på skrönor, sk audiofiler. CD-skivan klarar ett frekvensområde som ligger långt bortom den mänskliga hörseln.

Gå gärna i polemik med en öronläkare audiolog , men du kommer att förlora. CD-skivans dynamiska område på 96 dB ligger långt bortom vad ditt vardagsrum klarar av om du inte vill få ilskna grannar. Gå gärna i polemik med hyresgästföreningen, men du kommer att förlora. Vinyl är inte och har aldrig varit bra.

Det var vad som fanns på talen, men vi har gått vidare. Trots alla realistiska strävanden, kan jag här till viss del ge guldöronen rätt. Inte för att det kan tänkas bero på några omätbara esoteriska parametrar, utan för att bullerkriget loudness war är högst påtagligt. Anledningen till att audiofilerna menar att CD-skivan låter kallare, kliniskare eller hårdare än motsvarande LP-skiva är att ljudteknikern som gjort överföringen har slarvat och gjort kompensationer som denne inte borde ha gjort.

Resten är konspirationer och myter. Gå inte i den fällan. Ja, vissa förespråkar till och med ksps! Teknikflummandets tid är ännu inte förbi.

Och då ska vi inte tala om förstörande komprimering som MP3 och andra format som egentligen inte spelar in ljudet utan bara anvisningar om hur det ska återges av en syntetisk tongenerator i andra änden.

Oavsett hur snabbt man samplar en MP3-fil, som eller ksps kan det aldrig motsvara en icke-förstörande överföring. Audiofiler har en hel massa konstiga idéer om hur man ska bygga upp sin ljudanläggning för att få djupare, bredare, svartare, livligare, organiskare, mikrodynamiskare, mera avgrundsdjupt ljud m fl meningslösa adjektiv.

Vanlig sketen standardkoppar duger bra i vanliga ledare. Eventuellt brus i elnätet påverkar ändå inte din pick-up, som inte är ansluten dit. Ett tag verkade det som om musikindustrin faktiskt omhuldade dynamiken och det stora frekvensområdet, nämligen runt när bolag som Crystal Clear Records, Sheffield Lab med flera, gav ut direktgraverade LP-skivor med maximal dynamik och mycket låga brusnivåer, bra skivmaterial, enbart förstklassiga musiker etc.

Fast nu visar det sig, när man undersöker vågformerna att direktgraverarnas höga kvalitetsambitioner mest var säljprat. Det är ganska liten skillnad i bakgrundsbrus och modulationsnivåer.

På den tiden var det ingen som hade Audacity, så det hela förblev oupptäckt. Men de utmärkta musikerna gör förståss bra ifrån sig, så någon fördel var det. Man kan också konstatera att vit vinyl bullrar och brusar lika mycket som eller mer än svart.

Att kolpartiklarna som gör svart vinyl svart, skapar brus är således bara en myt. Istället verkar Crystal Clear Records vita skivor mest vara en marknadsföringsploj. Hur gjorde man vinylen vit istället? De direktgraverade skivorna framhålls än idag som toppen inom ljudåtergivning. Jo, ett par rader ned kan man ladda ned direktgraverad musik, som MP3-filer!

Kvalitetsmedvetandet är kört i botten. En diamantnål i ett LP-spår. Storleksskillnaderna är enorma och ibland förvånas man över att nålen faktiskt kan hänga med i spårets variationer ända upp till tjugo tusen svängningar per sekund.

På just den här bilden har nog nålen satts ned lite ovarsamt när man ställde i ordning det hela för metallisering och elektronmikroskopi. Du ser plastflisorna som bildats runt nålspetsen. De första åren med CD-skivor präglades också av försök att visa upp den höga dynamiken, men det gick snabbt över. Naturligtvis ska man inte bara spela in explosioner, men en helt vanlig symfoniorkester kan spänna mellan dBA, och då är de absoluta topparna så korta att de inte orsakar permanenta hörselskador utom möjligen hos slagverkaren , dvs cirka 70 dB dynamik.

Sitter man i en konsertlokal ligger topparna någonstans strax under smärtgränsen när orkestern brassar på, samtidigt som en ensam violin i pianopianissimo i nästa sekund nästan kan dränkas av publikens andetag. Arbetet kräver vissa förberedelser och att du har viss status på din utrustning. Plastleksaker duger inte.

Ett visst mått av realism skadar inte heller. Helautomatiska skivspelare med inbyggd digitalisering och CD-bränning duger inte heller. Läs allt det tråkiga i faktarutan på slutet. När du är klar har du något att vara glad över, att tanka in i din mediaserver och njuta av. Jag lovar, det är värt allt arbete. Finns skivan redan återutgiven på CD? Då kan det vara värt att köpa den istället, i alla fall om det rör sig om ett seriöst skivmärke, där man kan vara säker på att inspelningen inte komprimerats eller förstörts i största allmänhet av klåfingriga ljudtekniker.

Det gäller bland annat ABBA och många andra svenska popgrupper. Sådana återutgivningar ska du se upp med, för det kommer inte att bli en optimal ljudupplevelse.

Å andra sidan kan du vara ganska säker på att skivbolag som Archiv, Deutsche Grammophon, Opus3 och Erato inte komprimerar. En annan aspekt är hur skadad skivan är. Vi har i denna artikel utgått ifrån att skivorna är välskötta. Har du varit oaktsam, spelat med skadad nål eller liknande, får du stå ditt kast. Det är orimligt att tro att man ska kunna restaurera en skiva som varit med om många partyn, smetiga fingrar eller hanterats av barn. Det finns saker det inte ens lönar sig att försöka få bort, som lastbilen som far förbi utanför inspelningslokalen, luftkonditioneringen i lokalen, orgelns luftpump, med mera liknande.

Du märker om bakgrundsbruset är inspelat från början, när du kan höra om det tonas ned när stycket avslutas, om buller på —42 dB sjunker till —48 när ljudet tonats ut.

Inte särskilt. Det är bara vad vi väljer att lägga för psykologiskt synsätt bakom musiken. Vågformerna är likadana oavsett genre. Du bör ha oskadade LP-skivor som du rengjort korrekt. En skivdammsugare är ett bra sätt att bli av med allt damm över hela skivan. Den glömmer inga fläckar. Dammet klänger sig kvar i spåren med elektrostatisk kraft och det bästa sättet att få det att släppa är att använda en antistat-pistol.

Dels rör det sig om en magnetodynamisk pickup som ska spelas av och den kräver RIAA-kompensering och det är få datorer som har RIAA-kompenserad ingång. Du skulle ändå behöva skaffa en extern RIAA-kompenserad förförstärkare eller tvingas dra signalen genom din musikanläggning för att få linjenivå in till datorn.

Dels är datorer fulla med digitala störningar. Om inte ljudkretsarna på moderkortet är skärmade med plåt, finns risken för läckstrålning som låter som ett svagt surr eller brus, som dessutom ändras med hur bilden på bildskärmen uppdateras.

Den risken finns givetvis inte när färdiga data kommer in via USB-uttaget. Du behöver inte ha subsoniska filter och liknande inbyggt i förförstärkaren.

Sådant klaras numera digitalt med Audacity. Fono Mini A2D brusar kring —69 dB i kortslutet läge, vilket är långt under en typisk kyrkas bakgrundsbuller på en direktgravyr från Crystal Clear Records som hamnar kring —45 dB. Skivbruset hamnar på —50 dB på samma direktgravyr. Att det skulle behövas mer än 24 bitars upplösning vid inspelningen dB dynamik är inte sannolikt. Du kommer att bli förvånad när du ser brusgolvet i redigeringsprogrammet och undra hur i all världen du kunde lyssna på sånt på talet?

Särskilt som masterbanden sällan sträckte sig högre än kHz. För att ge bearbetningsprogrammen lite svängrum kan man gott spela in med 96 ksps och reducera till 44,1 ksps i slutskedet. Om du hade tänkt göra MP3-filer av lägre kvalitet gäller naturligtvis inte detta resonemang utan du kan hålla lägre samplingsfrekvens och dynamik redan från början och spara lagringsplats i slutänden, samt få en mindre säkerhetskopia.

Om den musik du hade tänkt digitalisera bara håller 10 dB dynamik, vilket inte alls är ovanligt med pop, varför slösa diskutrymme på högre dynamik? Audacity är ett helt öppet och fritt ljudredigeringsprogram som satts samman av The Audacity Team, en internationell grupp av entusiaster.

1 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google