BDSM

Erotiska orientaliska kläder

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kvinnor stora naturliga bröst
kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

kläder erotiska orientaliska

Magdans eller bellydance vilket är det internationella namnet har en omdiskuterad historia, några av teorierna är bland annat att:. Så tidigt som f. Kr har tempelgravyrer föreställande dansare hittats i Mesopotamien, Egypten och Grekland.

Många rörelser inom modern flamenco är fortfarande mycket lik bellydance. Historiskt sett har dansen alltid varit en viktig del av arabiska kulturen. En av de äldsta sociala danserna i Mellanöstern och Nordafrika kallas för Raks Beledi, på arabiska "folkdans" eller "dans för landet ". I traditionella islamiska samhällen levde män och kvinnor till stor del segregerade liv. Kvinnorna levde och umgicks med kvinnliga vänner och familj i en separat del av ett hus, vilket kallades harem "förbjuden".

Män som inte var medlemmar i den närmaste familjen fick inte komma in i harem-delen. Under Napoleons fälttåg år i Egypten blev européernas intresse av arabvärlden större. I hans egyptiska expedition ingick en grupp av forskare: matematiker, naturforskare och kemister. Trots att franskan inte var framgångsrik i Egypten, kom den till Algeriet år , till Tunisien år , och så småningom bredde den ut sig i Libanon och Syrien.

Fram till mitten av talet kallade de östra områdena, särskilt Persien, Mesopotamien, mindre Asien, och Egypten, för Orienten. Mystiken i öst underblåste de föreställningar som fanns av en grupp europeiska konstnärer och författare, de kom att kallas orientalister.

Orientalistiska målningar beskrivs ofta som väldigt erotiska med sina bilder från haremlivet: halvnakna konkubiner, liggande på kuddar med svajande påfågel-fläktar, vackra magdansöser som dansar för sultanen eller en grupp av män. Dessa konstverk var helt missvisande av den verklighet som existerade i Mellanöstern kulturen och den roll som dansen spelade i den. Den orientalistiska rörelsen hade utan tvekan bidragit till den populära missuppfattningen att magdans var en dans av förförelse, som utförs för att tillfredsställa män.

I själva verket, på grund av den traditionella könsuppdelningen i mellanöstern, dansade kvinnor endast i kvinnligt sällskap bland vänner och familj. Ibland kan en professionell dansare och musiker vara inbjudna till en tillställning för kvinnor. Idag är könsuppdelningen inte lika strikt och dansen praktiseras i många städer.

Dansen från mellanöstern infördes av den amerikanska allmänheten på Chicago World Fair, som innehöll en utställning som heter "gatorna i Kairo. I ett försök att sprida Mässan genom att skapa en känsla, uppfann promotorn, Sol Bloom,  namnet "Bellydance" och använde den i sin reklamkampanj. Han kan ha "lånat" den franska termen Danse du Ventre dans i magsäcken som tidigare var myntat av orientalisterna. I slutet av talet var det socialt oacceptabelt att utsätta eller hänvisa till någon del av människans anatomi.

Termen "Bellydance" var skandalöst och som planerat, uppmärksammade utställningen och dansen. Under de kommande decennierna, kunde magdans endast ses vid burlesque och karneval shower.

Det var ofta missvisande av outbildad imitatörer som utförde en erotisk dans vilket gav dansen ett tvivelaktigt rykte i ett kultiverat samhälle.

Thomas Edison gjorde flera filmer med magdansöser på talet, däribland turkiska dansösen Ella Lola , Crissie Sheridan , och Princess Rajah Dance Många Hollywood-produktioner följde, vilket ytterligare populariserade magdansen, medan det på samma gång förstärkte en falsk och negativ stereotyp om det. Det fanns bara tre roller för en magdansös, en slav, en bakgrundsdansare eller en svekfull kvinna som använde sin charm för att lura huvudpersonen.

Men Hollywood gav ett betydande bidrag till magdansdräkten. Inspirerad av europeiska vaudeville och burlesk kläder, skapade Hollywood designers en fransad pärlstav, mousserande bh och bälte, som antogs först av de egyptiska dansarna på talet, och kom sedan att spridas i resten av Mellanösterns dans.

Traditionellt fanns det ingen speciell magdansdräkt. Faktum är att det man dansade ifrån början, täckte och dolde kroppens konturer, med bara en halsduk eller bälte knutet runt höfterna för att markera rörelserna. En libanesisk sångerska, dansare och skådespelare, Badia Masanbi, krediteras med antagandet av en ny kostym, som på arabiska kallas bedlah som betyder "uniform".

På talet öppnade Badia en nattklubb i Kairo som hette Casino Opera. I samarbete med flera västerländska koreografer och en grupp dansare, började Badia att förvandla en Mellanöstern folkdans, Raks Baladi, till performance. Den nya mer teatrala versionen av Mellanöstern dansen kom att kallas Raks Sharki "dans i öst".

Det är ett arabiskt namn för den moderna Mellanöstern dans som västerlänningar kallar för Bellydance eller magdans. Denna folkdans utfördes oftast i små utrymmen och mestadels stillastående, jordnära med fokus på höfterna. Badia och hennes företag utvecklade den traditionella dansens ordförråd.

Raks Sharki utnyttjar större ytor för att fylla scenrummet. Fler steg infördes så som arm- och bröströrelser. Dansen blev mer och mer uttrycksfull och engagerande för publiken. Under talet och talet blomstrande den egyptiska filmindustrin och många musikaler som innehöll magdansser producerades.

Några av dem som dansade i dessa musikaler var de legendariska dansarna  Samia Gamal, Tahiya Karioka, och Naima Akef som är kända över hela världen. Det fanns vissa offentliga och religiösa personer i Egypten och i andra nordafrikanska länder i Mellanöstern som anser att Raks Sharki är oanständigt och moraliskt förkastligt.

Efter den sista ottomanska härskaren av Egypten, kung Farouk som störtades , förbjöd den nya regeringsrepresentanten Dr Rageb Raks Sharki på religiösa grunder. Men det blev snart klart att bellydance var en av de största styrkorna till att locka till sig internationella turister till Egypten. På grund av ekonomiskt och socialt tryck hävdes förbudet år , men det fanns flera begränsningar som fortfarande är i kraft: magen måste täckas, floorwork och "dallrande" slingringar är förbjudna.

Raks Sharki anammades snabbt av många Mellanöstern länder i Främre Orienten och har  utvecklats till flera olika stilar. När invandrare från Turkiet , Iran och arabstaterna började invandra till New York på talet och talet , började dansare utföra en blandning av dessa stilar på  nattklubbar och restauranger.

Denna fusion kom att identifieras som klassisk Kabaret  eller American Cabaret bellydance. Bellydance fortsätter att utvecklas och erbjuder ett inspirerande utbud av dansstilar som ofta innefattar inslag av balett , jazz , latin , fl amenco och indisk dans bollywood.

Några av de mest framstående bellydance stilar inkluderar egyptiska , turkiska , libanesiska , gypsy och American Tribal. Bellydance har nu blivit en del av den internationella populärkulturen. Dess rika och kontroversiella historia bidrar till dess lockelse.

Idag är bellydance lika mångfacetterad som världens samhälle som hjälpt till att forma den. Det kan fungera som ett sätt att uttrycka sig på , fungera som träning , vara en del av en  andlig eller meditativ handling , erbjuda möjligheter att träffa nya vänner och ha  kontakt med andra och naturligtvis stor glädje. Det är verkligen en dans för varje kvinna. Magdansöser Magdansblogg Kontakt. Vi har för närvarande stängt och tar inte emot nya uppdrag.

Välkommen åter! Historia - orientalisk dans - magdans Magdans eller bellydance vilket är det internationella namnet har en omdiskuterad historia, några av teorierna är bland annat att: - Dansen härstammar från en religiös dans som genomfördes som en ritual av tempelprästinnor. Magdans i modern tid Thomas Edison gjorde flera filmer med magdansöser på talet, däribland turkiska dansösen Ella Lola , Crissie Sheridan , och Princess Rajah Dance Målning av Jean-Léon Gérôme, en fransk tals konstnär.

Ella Lola - turkisk bellydancer - Princess Rajah Dance år Crissie Sheridan bellydancer. Dans med isis wings år Badia Mansabni uppträder på sitt Casino Opera. Samia Gamal dansar i filmen "Ali Baba" år Taheyya Kariokka dansar i filmen "The inspector general" Cookies Sitemap.

6 Comment

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google