Anal

Francis vit naken

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

kvinnor stora naturliga bröst
naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

naken francis vit

Kristian Zahrtmanns konstverk tillåter betraktaren att frossa i manlig skönhet — målningarna ger betraktaren generös tillgång till att betrakta män och deras företräden.

Zahrtmann var inte ensam om att intressera sig för nakna män som motiv under det tidiga talet. Paralleller inom den nordiska konsten ger ytterligare perspektiv och visar på andra konstnärer som med sina verk bidrar till en utbredd dyrkan av vältränade manskroppar.

Af Patrik Steorn Udgivet juli Kristian Zahrtmann söker sig bortom estetiska konventioner och sociala kategorier i flera av sina målningar. Män får vara vackra, fåfänga och attraktiva medan kvinnor får vara burdusa, kraftfulla och osköna — även om det därutöver också finns många motiv där könsrollerna är rätt konventionella.

Flera av Zahrtmanns konstverk tillåter betraktaren att frossa i manlig skönhet — målningarna ger betraktaren generös tillgång till att betrakta män och deras företräden. Zahrtmanns insats som lärare för en hel generation av unga konstnärer har framhållits som en betydelsefull komponent i den nordiska konstens utveckling mot djärv färganvändning under tidigt tal, alltsedan konstvetaren Hanne Honnens de Lichtenbergs forskning under talet.

Att Zahrtmann lät det egna temperamentet genomsyra konstnärskapet och hade förmågan att kunna stimulera detsamma hos sina elever framhålls som ytterligare ett drag som tycks peka framåt, i detta fall mot den moderna epokens konstnärsroll. Queerperspektiv har sedan talet använts i tolkningen av Zahrtmanns konstnärskap.

Konstvetaren Morten Steen Hansen vill undvika en psyko-biografisk tolkning av konstnär och konstverk och utgår istället från de etablerade föreställningarna om homosexualitet och se hur de kan bidra till förståelsen av Zahrtmanns identitet och konst. Konstvetaren Erik Brodersen observerar Zahrtmanns stora känsla för manlig skönhet och tolkar konstnärens växande intresse för maskulinitet, sensualism och sexualitet som en dragning till tidens vitalistiska strömningar. I samband med en omhängning av samlingarna på Statens Museum før Kunst har konstvetaren Louise Wolthers tagit fasta på tolkningar av Zahrtmanns målningar ur genus- och queerperspektiv.

Hans verk inkluderades i ett utställningsrum som skulle fungera som en intervention i den etablerade kanon som museet i övrigt presenterade. Den här texten placerar in motiven i både intellektuell och visuell kontext, med närläsande bildtolkningar som ger plats åt en homoerotisk blick mitt bland de övergripande kulturhistoriska sammanhangen.

Mot denna bakgrund undersöks hur de nakna männen som motiv placerar Zahrtmanns konstnärskap mitt i sin egen samtid, både när det gäller estetiska, kulturella och samhälleliga strömningar. Det var under talet som nakna män blev ett tabubelagt motiv i konsten. Under det sena talet konkurrerade de nakna männen helt ut kvinnokropparna som motiv inom måleriet, vilket ackompanjerades av den franska revolutionens manligt dominerande ideologi.

Kvinnors kroppar kom sedan att dominera de följande epokerna till den grad att motivet kommer att framstå som ett av de mest typiska motiven för både den akademiska och den moderna konsten under perioden. Manskroppen blir i och med industrialiseringen egentligen inte ett mer marginellt motiv, men däremot blir det mer tabubelagt och laddat.

Föreställningarna om relationer mellan män förändrades och gränserna blev allt mer skarpa mellan vad som var socialt acceptabelt och vad som var onämnbart inom ett kontinuum mellan homosocial vänskap och homosexuella begär.

Bland de nordiska konstnärerna kan nämnas Bertel Thorvaldsens Herdegosse men även verk av de svenska konstnärerna Carl Gustaf Qvarnström Neapolitansk fiskargosse och Johan Peter Molin Herdegosse sittande på en klippa samt norske Christian Meyer Ross Firfisle-dreperen Några av Zahrtmanns tidiga målningar, som Samson , En hyrdedreng [fig.

Till viss del förebådar dessa motiv den bildvärld som den tyske fotografen Wilhelm von Gloeden skapade under decennierna kring Italienska pojkar och unga män poserar nakna i scener som är både antikvurm och homoerotisk fantasi. Under talet etablerades en bildtradition inom konst och fotografi som bidrog med homoerotiska motiv placerade i miljöer från medelhavsområdet, såväl klassiska som moderna.

Kristian Zahrtmann: Job og hans venner, Olie på lærred, x cm. Statens Museum for Kunst, inv. Foto: Public Domain, www. Inom konsten figurerar de heroiska och ideala manskropparna främst bland de historiska, mytologiska och bibliska ämnena under denna epok. Bland Zahrtmanns motiv finns målningar som Job og hans venner —87 [fig. Det är dock utmärkande att konstnären tar sig an motiven på ett självständigt vis, som innebär att han medvetet kombinerat den blottade kroppens utsatthet med en psykologiskt övertygande sårbarhet för att komma bortom traditionerna med ett idealiserat och sentimentalt formspråk.

Det är under talet som Zahrtmann särskilt kommer att ägna sig åt de nakna männen i sin konst. Men konstnärens förmåga att observera män och att stimulera betraktarens blick kan noteras även i andra delar av konstnärskapet.

Vid första anblicken kan också modellernas talsdräkter ge intrycket av att de är alla identiska, men den som låter blicken vila vid ett par av de unga männens yttre upptäcker att frisyrer, ögon, kinder, läppar och andra ansiktsdrag gör dem individuella. De blickar alla mot ett fjärran mål och som betraktare är det fritt fram att syna och jämföra dem sinsemellan och kanske finna sin egen favorit. Den militäriska uppställningen och de dragna vapnen påminner om en underliggande aggressivitet hos studenterna, vilket också kan förhöja spänningen hos betraktaren.

Målningen Ambrogio. Menar du mig? Det ingående betraktandet av manlig skönhet gestaltas i målningar som Studiehoved , Maskerade [fig. Genom sitt konstnärskap kunde Zahrtmann praktisera sina färdigheter i att betrakta män och maskuliniteter och målningarna gestaltar olika sorters positioner, från den som spanar osedd över publikens legitima observerande till den som blir påkommen med att stirra eller den som upprättar en begynnande kontakt med ett ögonkast.

Zahrtmanns konstnärskap innehåller ett flertal målningar av män som är upptagna med olika aktiviteter. De spelar gitarr, vandrar i en trädgård, mediterar eller knäfaller i bön. Männen har försjunkit i sina tankar eller sitt musicerande och verkar helt omedvetna om att de är betraktade. En målning som tematiserar seendets njutning är Nero —03 [fig.

Nero gör sig medvetet till ett föremål för beundrande blickar i Zahrtmanns version av motivet. Mannens vältränade överkropp framhävs av att armarna sträcks uppåt, med en lur i varje hand. Skynket sitter löst och tyck glida ner över mannens höfter. Publiken utgörs av två kvinnor som försjunkit i fascination inför mannens performativa och exhibitionistiska uppvisning. Kristian Zahrtmann: Nero , Sortkridt, 33 x 40 cm.

Foto: © Bruun Rasmussen Kunstauktioner. Antika skulpturer hade fram till sekelskiftet varit de konstverk som utan jämförelse dragit till sig mest uppmärksamhet bland den konstintresserade publiken i Europa. Kunskap om antiken och framförallt om grekisk skulptur och romerska kopior av dem, var vida spridd och avgjutningar hade en självklar plats vid såväl konstakademier som konstmuseer och universitet.

Zahrtmann hade en klassisk skolning och var själv skeptisk till den moderna franska konsten. Flera av hans motiv visar på ett intresse för den klassiska antikens kulturvärld, men gestaltat på ett egensinnigt vis, som bryter mot kanon.

Målningen En etrurer [fig. Mannen i motivet är omgiven av konst, med en bildfris på väggen, en färgsprakande textil som täcker bordsytan och han bär ett spräckligt mönstrat skynke över höfterna. Med en vackert dekorerad hammare i ena handen framstår mannen som bildhuggare till den skulpterade urnan framför honom. Zahrtmann hade köpt den avbildade urnan i Italien och blev begravd i den vid sin död, Den historiska miljön får liv och sensuell attraktion av den nakna kroppen och de starka färgerna.

Det klassiska grekiska arvet framstod också för många av tidens kulturutövare som ett orört ursprung, med djupt mänsklig kunskap och en outsinlig källa till inspiration och kreativitet. Den arkaiska aspekten av arvet från den grekiska antiken fokuserades i Friedrich Nietzsches bok Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik Den grekiska tragedin används som en metafor för det Dinoysiska, de kreativa krafternas outtalade element, det som egentligen inte kan verbaliseras eller begripliggöras.

Antik skulptur däremot symboliserade det Apolliniska, den kreativa kraft som fick idéer, viljor och tankar att ta tydlig och fast form och bli begripliga. Varje apollinisk kulturyttring tog kraft och inspiration från det dionysiska, medan den dionysiska kraften behövde det apolliniska för att få begriplig och tillgänglig form.

Krafterna uteslöt inte varandra, utan var tvärtom varandras förutsättning. Den arkaiska grekiska kulturen skrevs av Nietzsche fram som mer ursprunglig än den romerska. Noget medvirker maaske at vi Nordboer aabenbart er mere stammebeslægtede med Grækerne. Zahrtmann målade ett antal motiv som anknyter till den antika kulturvärlden, men Prometheus [fig. Enligt den grekiska mytologin hade titanen Prometheus skapat människorna av lera och var dessutom den som tog av gudarnas eld och gav till människorna.

Han straffades för detta genom att kedjas till en klippa där en örn varje dag kom och hackade ut hans lever, varje natt växte en ny ut. Först efter många år befriades han av Herakles. Prometheus är en ung vältränad man i Zahrtmanns målning — solbränd och kortklippt enligt sekelskiftets atletiska mansideal. Örnens öppnade näbb, de lystna ögonen, de utbredda vingarna och de uppspärrade klorna gestaltar fågelns förtjusning över att få ta för sig av manskroppen.

Prometheus värjer sig med händerna, men gesterna gör samtidigt att hans nakna kropp sträcks ut och exponeras för betraktaren. En helt annan Prometheus finns på omslaget till den tyska originalupplagan av Die Geburt Der Tragödie och den svenska förstautgåvan av Tragediens födelse   [fig.

Där reser sig Prometheus från klippan av egen kraft, trasiga kedjor hänger från hans armar och vid fötterna ligger örnen död. Han har befriat sig själv från sitt straff och han tar på så vis makt över sitt eget öde.

Zahrtmann tycks ha varit mer intresserad av möjligheten att få framställa en naken manskropp, fullt tillgänglig för målningens betraktare. Relationen mellan konstverk och fysisk kropp är inte helt klar, men uppfattningen om att kroppen gick att forma som en skulptur och att dess inre samtidigt formades finns med i uttalandena av Nietzsche.

Att använda attribut, poser och miljöer från antika, helst grekiska konstverk och kombinera dem med attribut, poser och miljöer från den egna samtiden var därmed ett sätt att väcka den grekiska tragedin i den egna samtiden.

Motivet i målningen En Sejrherre [fig. Lagerkransen över hans högra axel och den guldfärgade trofén i hans vänstra hand är tecken för den unge mannens seger.

Kroppen skiljer sig egentligen från hur de antika skulpturerna brukar framställas — denna man har en mer kompakt kropp och utmejslad muskulatur.

Ansikte och frisyr känns mer samtida och bryter också med det antika idealet. Mannens blick är riktad mot statyetten som föreställer en naken man, hans hållning är stolt med bred bröstkorg och rak rygg. Samtidigt bidrar målningens drastiska beskärning till att föra betraktarens blick nedåt, till mannens skrev. Betraktandet av nakna män som konstnärligt motiv är ett tema i målningen, samtidigt som den både lockar och retar åskådarens lust. Kristian Zahrtmann: En sejrherre , Olie på lærred, 60,5 x 49 cm.

Besinning inför den frestelse en naken man kan erbjuda är temat för målningen Sokrates og Alkibiades , där Zahrtmann återigen använder motivets beskärning som ett sätt att antyda det vi som betraktare inte får se: mannens kön. De filosofiska betydelserna av motivet har tolkats av brittiske konstvetaren Michael Hatt. Här räcker det med att konstatera att antikens rika tradition erbjöd Zahrtmann mängder av möjlighet att gestalta nakna män och att han ofta skapade bildlösningar som ger utrymme för den klassiska traditionen, intellektuell reflektion och betraktarens uppskattning av moderna mansidealens skönhet.

Antiken var både en motsats och en förebild under tidigt tal i Europa. Det klassiska formspråket tillät ett visst spelrum för gestaltad nakenhet som ändå kunde tolkas som antik tradition och klassisk bildning. Zahrtmann blandar in referenser från den egna samtiden vilket gör att det uppstår sprickor i den legitima ytan och nakenheten framstår mer erotisk och tillgänglig.

Samma anda vilar över den norske konstnärens Henrik Sørensens målning Endymion och skulpturer av svenske Carl Milles såsom Vingarna eller Solsångare —

3 Comment

  • I vissa väckte naken natur upprörelse. Skynket sitter löst och tyck glida ner över mannens höfter. Målningar med nakna män kunde uppfattas som kritik mot den borgerliga moralen och föreställningar om att den nordiska traditionen var mer frigjord och mindre förfinad än den sydeuropeiska bidrog förmodligen till att göra nakna män till ett särskilt förekommande motiv hos dessa konstnärer. Observera att denna webbplats främst är för barn så att alla felaktiga och olagliga bilder kommer att tas bort. Kvinnors kroppar kom sedan att dominera de följande epokerna till den grad att motivet kommer att framstå som ett av de mest typiska motiven för både den akademiska och den moderna konsten under perioden. Mannens vältränade överkropp framhävs av att armarna sträcks uppåt, med en lur i varje hand.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google