Anal

Nakna kvinnor mellanöstern

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor stora naturliga bröst
kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

kvinnor mellanöstern nakna

Många arabiska journalister, bloggare och aktivister har kritiserat det sätt på vilket Eltahawy lägger fram sina argument, och uttryckt ilska över bilderna som illustrerar artikeln , av en naken kvinna i svart kroppsfärg målad likt en a niqab , med argumentet att dessa utgör stereotypiska skildringar av arabiska kvinnor.

Foreign Policy har sedan dess publicerat gensvar på artikeln från sex kommentatorer. En del kanske frågar varför jag tar upp det här nu, vid en tidpunkt då regionen har rest sig, inte stärkt av det vanliga hatet mot Amerika och Israel utan ett gemensamt krav på frihet. När allt kommer omkring, ska inte alla få sina grundläggande rättigheter först, innan kvinnor kräver specialbehandling?

Och vad har kön eller, för den delen, sex att göra med den arabiska våren? Men jag pratar inte om sex undangömt i mörka hörn eller stängda sovrum. Ett helt politiskt och ekonomiskt system — ett som behandlar halva mänskligheten som djur — måste raseras, tillsammans med de övriga, mer uppenbara tyrannier som hindrar regionen från att ta steget in i framtiden. Till dess ilskan inte längre riktas mot förtryckarna i presidentpalatsen utan mot förtryckarna på gatorna och i hemmen har vår revolution inte ens börjat.

Det grundläggande problemet med Monas artikel är det sammanhang och ramverk hon använder för att analysera varför kvinnor i Mellanöstern är förtryckta, och den enda anledning hon kan ge är för att män och arabiska samhällen kulturellt och religiöst hatar kvinnor. Detta är förolämpande för de flesta kvinnor jag känner, som läst artikeln och delar min åsikt.

Kvinnor i Mellanöstern är inte förtryckta av män som ett resultat av manlig dominans, de är förtryckta av regimer som råkar ha män vid makten och exploateringsystem som exploaterar på basis av klasstillhörighet, inte kön. Kvinnor kvoterades in i Mubaraks parliament; ändrade det situationen för kvinnor på något sätt?

Det var bara fråga om bläck på papper. Att förklara varför kvinnor är förtryckta utan att nämna något av de historiska, politiska eller ekonomiska förhållandena i arabländerna — vilka inte alla är likadana, trots hennes tendens att generalisera i artikeln — kunde inte vilseleda mer än den här artikeln gjort.

Hhafoos : Medan jag inte håller med om hennes ton, och verkligen inte håller med om bilderna som användes, finns det fakta i Mona Eltahawys artikel som vi inte kan ignorera längre. Vi är inte svaga, Mona, och de arabiska revolutionerna har bevisat för oss att vi är starkare än vi trott. Att den arabiska revolutionen hade hjältinnor behöver inte påpekas. Jag tror inte att vi behöver någon som räddar oss från våra mäns hat och missunnsamhet, särskilt som revolutionerna visade att vi är fullt kapabla att stå skuldra mot skuldra med män för att möjliggöra framåtskridande inom våra samhällen.

Din artikel målar en bild av det arabiska samhället i samklang med dess illustrationer: svart, dyster, deprimerande, en målad svart kropp. Du har reducerat den arabiska kvinnans problem till männens känslor; medan illustrationerna reducerat henne till en perfekt inkarnation av den bild västvärlden har av den arabiska kvinnan. Eltahawy har inte enbart demoniserat Mellanösterns män och tilldelat dem rollen av oföränderliga plågoandar medan hennes västerländska publik hurrar och klappar i händerna, hon har inte visat dessa män någon väg framåt.

Ska de för evigt fördömas? Är detta deras omisskännliga öde, ett som blev förutbestämt i samma ögonblick befruktningen skedde? Finns det ingen väg för dem ut ur den svepande generalisering som brännmärker dem som kvinnohatare av naturen? Så vad är fallet med manliga feminister; kämpar de konstant mot en medfödd instinkt att hata kvinnor?

Mona Eltahawy har skrivit in både män och kvinnor i en situation som det inte går att förhandla sig ut ur, då hon anklagar män för att hata och kvinnor för att vara hjälplösa.

Som en färgad kvinna med ursprung i Mellanöstern tillåter jag inte att min röst tas över. Egyptiske aktivisten för mänskliga rättigheter Hossam Bahgat tweetade:. När jag ser på dessa arabiska hjältinnor, som gjort sitt folk stolt, ser jag inte hat. Jag ser kärlek, medkänsla och förståelse mellan unga män och kvinnor som är villiga att arbeta tillsammans för att skapa bättre liv, större frihet och mer rättvist styre för alla.

Så, till Eltahawy säger jag att din kolumn representerar inte mig eftersom jag inte känner mig hatad. Det finns saker som bekymrar mig, vilka kan vara desamma eller annorlunda än mina systrars bekymmer i Egypten. Men jag är säker på att vilka sociala, kulturella, politiska och ekonomiska problem jag än står inför personligen, så är dessa utmaningar som kan tacklas istället för att helt enkelt skyllas på kvinnoförakt.

Mona har på ett farligt sätt isolerat icke-arabiska kvinnor från ett krig som är globalt. Om Mona specifikt ville diskutera de arabiska kvinnornas lidande hade hon kunnat göra detta utan att lägga beslag på hela kriget som om det enbart tillhörde henne. Ta exempelvis den muslimska världen i stort; skulle hon uppriktigt kunna se en afghansk eller pakistansk kvinna i ögonen och läsa titeln på sin artikel utan att rygga tillbaka?

Översättare, var snälla och logga in ». Namn obligatoriskt. Mejl kommer inte att publiceras obligatoriskt. Prenumerera på kommentarer till det här inlägget via mejl. Den här sidan är licenserad under Creative Commons Erkännande 3.

Hatar arabiska män kvinnor? Mona Eltahawy möter en storm av kritik. Skrivet av Solana Larsen. Översatt av Gabriella Lillsunde.

Dela detta:. Mona Eltahawy. Detta inlägg skrevs med hjälp av Global Voices Mellanöstern och Nordafrika-team. Kategorier Regioner Mellanöstern och Nordafrika Egypten. Ämnen Idéer Kvinnor och genus Medborgarmedia Utveckling. Dela detta: twitter facebook reddit Email. Senaste inslagen om Mellanöstern och Nordafrika. Avbryt svaret Påbörja samtalet Översättare, var snälla och logga in » Namn obligatoriskt Mejl kommer inte att publiceras obligatoriskt Hemsida Prenumerera på kommentarer till det här inlägget via mejl Riktlinjer Alla kommentarer ses över av en moderator.

Skicka inte din kommentar mer än en gång, då kan det identifieras som kommentarspam. Behandla andra med respekt. Kommentarer som innehåller hets mot folkgrupp, är stötande eller utgör personattacker kommer inte att godkännas. Populäraste inslagen från världen över.

Latinamerika Venezuela, Japan: Två japanska musiker lär sig bemästra den venezuelanska harpan. Afganistan Afghanistans första datoranimerade film. Subsahariska Afrika Mauretanien: Det moderna slaveriets ansikte. Bli översättare hos GV Vill du vara med och översätta intressanta artiklar som de du kan läsa här på sidan? På den engelska GV-sidan finns oändligt med material som bara väntar på att översättas till svenska och vi välkomnar gärna nya volontärer!

Har du goda kunskaper i engelska eller franska eller spanska , vill arbeta för en god sak och skaffa erfarenhet som översättare? Kontakta oss! Medarbetare Sorry, no authors to show right now.

7 Comment

  • Bära hem tunga matkassar eller kånka möbler från Ikea Dejta rika tjejer, e dating, dejta tjejer på nätet, bästa internet dejting, nätdejting användarnamn, dejtingsidor otrohet Dejting-app varnar islänningar från släktingar. I 40 år har iranska arbetare, intellektuella, lärare, journalister, kulturarbetare, bussförare, studenter, kurder, kvinnor med flera kämpat för demokrati och mänskliga rättigheter och mot sharia och den barbariska regimen i Iran, ofta med sina liv som insats. Ta exempelvis den muslimska världen i stort; skulle hon uppriktigt kunna se en afghansk eller pakistansk kvinna i ögonen och läsa titeln på sin artikel utan att rygga tillbaka? Hhafoos : Medan jag inte håller med om hennes ton, och verkligen inte håller med om bilderna som användes, finns det fakta i Mona Eltahawys artikel som vi inte kan ignorera längre. Kram från mej till dej.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google