Anal

Pakistanska muslimska tjejer

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

kvinnor stora naturliga bröst
muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

muslimska tjejer pakistanska

Religionsfrihet garanteras av den pakistanska konstitutionen , som skapade en grundläggande rättighet för pakistanska medborgare, oavsett deras religion, till lika rättigheter. Nästan alla pakistanska sunnimuslimer tillhör Hanafi islamiska lagskola. Majoriteten av de pakistanska shiamuslimerna tillhör Twelver Islamic Law School, med betydande minoritetsgrupper som utövar ismailism , som består av Nizari Aga Khanis , Mustaali , Dawoodi Bohra , Sulaymani och andra.

Religiösa minoriteter i Pakistan utsätts ofta för betydande diskriminering , föremål för frågor som våld och missbruk av hädelse lagen. Enligt folkräkningen fanns det mindre än 2,5 miljoner hinduer i Pakistan.

Den Pakistan Hindu rådet sätter befolkningen på uppskattningsvis 8 miljoner per oktober Den konstitution Pakistan etablerar islam som statsreligion , och det föreskrivs att alla medborgare har rätt att bekänna, praktik och sprida sin religion med förbehåll för lag, allmän ordning och moral.

Konstitutionen säger också att alla lagar ska överensstämma med föreläggandena från islam enligt Koranen och Sunnah. Konstitutionen begränsar de politiska rättigheterna för Pakistans icke-muslimer.

Endast muslimer får bli president eller premiärminister. Endast muslimer får tjäna som domare vid Federal Shariat Court , som har befogenhet att slå ner alla lag som anses vara islamiska, även om domarna kan åsidosättas av Pakistans högsta domstol. Emellertid har icke-muslimer tjänat som domare vid High Courts och Supreme Court. År flyttade Naveed Amir , en kristen medlem av nationalförsamlingen, ett lagförslag om ändring av artiklarna 41 och 91 i konstitutionen som skulle göra det möjligt för icke-muslimer att bli statsminister och president i Pakistan.

Pakistans parlament blockerade emellertid lagförslaget. Fokus för islamiska principer skapar ett system med institutionaliserad diskriminering som filtrerar ner i samhället. Dessutom inrättar konstitutionen ett islamiskt råd som har till uppgift att säkerställa att islamisk ideologi följs i statliga beslut, åtgärder och beslutsfattande.

Baserat på information som samlats in från Library of Congress , CIA World Factbook , Oxford University , University of Pennsylvania , US State Department och andra, är följande en lista över uppskattningar om andelen människor som bekänner sig olika trosuppfattningar i landet.

Dessa uppskattningar varierar avsevärt från källa till källa, beroende på forskningsmetoder och databaser som användes. Av de minoritets CNIC innehavare, 1. NADRA gör det nästan omöjligt att förklara och ändra religionen till något från islam, vilket gör statistiken något missvisande.

Pakistan har det näst största antalet muslimer i världen efter Indonesien. Det finns ett antal islamiska lagskolor som heter Madhab jurisprudence schools , som på urdu kallas fiqh eller 'Maktab-e-Fikr'. Nästan alla pakistanska sunnimuslimer tillhör Hanafi islamiska tankeskola, medan ett litet antal tillhör Hanbali- skolan. Majoriteten av de pakistanska shiamuslimerna tillhör Twelver Ithna Asharia -grenen, med betydande minoritet som följer ismailismgrenen som består av Nizari Aga Khanis , Mustaali , Dawoodi Bohra , Sulaymani och andra.

Sufi och ovan nämnda sunnitiska och shiamuslimska sekter anses vara muslimer enligt Pakistans konstitution. Moskén är en viktig religiös och social institution i Pakistan.

Många ritualer och ceremonier firas enligt den islamiska kalendern. Islam synkretiserades till viss del med pre-islamiska influenser, vilket resulterade i en religion med vissa traditioner som skilde sig från den arabiska världen. Två soffier vars helgedomar får mycket nationell uppmärksamhet är Ali Hajweri i Lahore ca talet och Shahbaz Qalander i Sehwan , Sindh ca tal. Sufism , en mystisk islamisk tradition, främjad av Fariduddin Ganjshakar i Pakpatan , har en lång historia och ett stort populärt anhängare i Pakistan.

Den populära sufi-kulturen är centrerad på torsdagskvällssamlingar vid helgedomar och årliga festivaler med sufi-musik och dans. Samtida islamiska fundamentalister kritiserar dess populära karaktär, som enligt deras uppfattning inte återspeglar profeten och hans följeslagares läror och praktik.

Det har skett terroristattacker riktade mot Sufi-helgedomar och festivaler, 5 under som dödade 64 personer. Hinduismen är den näst största religionen i Pakistan efter islam, enligt folkräkningen Från och med hade Pakistan den femte största hinduiska befolkningen i världen och PEW förutspår att Pakistan år kommer att ha den fjärde största hinduiska befolkningen i världen. Enligt folkräkningen befanns den hinduiska befolkningen vara 2. De religiösa uppgifterna från folkräkningen har inte släppts.

Hinduer finns i alla provinser i Pakistan men är mestadels koncentrerade i Sindh. Det finns rapporter om att hinduer konverterades till islam med våld och hot. Den Rig Veda , den äldsta hinduiska text, tros ha bestått i Punjab provinsen dagens Pakistan på stranden av floden Indus omkring f. Fall som samlats in av Global Human Rights Defense visar att hinduiska och kristna tjejer ofta riktas till muslimer för tvångskonvertering till islam.

Enligt National Commission of Justice and Peace och Pakistan Hindu Council PHC omvandlas cirka icke-muslimska minoritetskvinnor till islam och gifter sig sedan med våld till sina bortförare eller våldtäktsmän. Majoriteten av det pakistanska kristna samfundet består av Punjabis som konverterade under den brittiska kolonitiden och deras ättlingar. Pakistanska kristna bor främst i Punjab och i stadscentrum.

Det finns också ett romersk-katolskt samhälle i Karachi som grundades av migranter från Goan och Tamil när Karachis infrastruktur utvecklades mellan de två världskrigen. Några protestantiska grupper genomför uppdrag i Pakistan. Det finns ett antal kyrkodrivna skolor i Pakistan som tar emot studenter i alla religioner, inklusive Forman Christian College , St.

Fall som samlats in av Global Human Rights Defense visar att unga mindreåriga kristna och hinduistiska flickor ofta riktas mot muslimer för tvångskonvertering till islam. Kristna möter också ofta missbruk av pakistanska hädelse lagar , särskilt när det gäller Asien Bibi. Oberoende grupper uppskattar vanligtvis befolkningen att vara någonstans mellan två och fem miljoner Ahmadier. I medierapporter är fyra miljoner den vanligaste siffran. Enligt förordningarna XX kan Ahmadis inte kalla sig muslimer eller "posera som muslimer" vilket är straffbart med tre års fängelse.

Ahmadier tror på Muhammad som den bästa och den sista lagen som bär profeten och Mirza Ghulam Ahmad som muslimernas Messias. Följaktligen förklarades Ahmadis som icke-muslimer av en parlamentarisk domstol. Den Bahá'í tron i Pakistan börjar tidigare till sin självständighet när det var fortfarande under brittiska kolonialstyret.

Rötterna till religionen i regionen går tillbaka till de första dagarna av Bábí- religionen , med Shaykh Sa'id Hindi som var från Multan. Under Bahá'u'lláhs livstid, som grundare av religionen, uppmuntrade han några av sina anhängare att flytta till det område som är dagens Pakistan.

Bahá'arna i Pakistan har rätt att hålla offentliga möten, upprätta akademiska centra, undervisa om sin tro och välja sina administrativa råd. Bahá'í källor hävdar att deras befolkning är cirka 30 På - talet har den reformistiska sikherrörelsen sitt ursprung i Punjab - regionen i det odelade Indien, där sikhismens grundare, liksom de flesta tros - lärjungar, härstammar från.

Det finns ett antal sikher som bor i hela Pakistan idag; uppskattningarna varierar, men antalet antas vara i storleksordningen 20 De senaste åren har deras antal ökat med många sikher som migrerar från grannlandet Afghanistan som har gått med i sina medreligionister i Pakistan. Helgedom Guru Nanak Dev ligger i Nankana Sahib nära staden Lahore där många sikher från hela världen pilgrimsfärd till denna och andra helgedomar.

Det finns minst pakistanska medborgare som utövar zoroastrisk religion. Med Zoroastrians flygning från Större Iran till Indien grundades parsisamhällena. Mer nyligen, från talet och framåt, kom zorastrier att bosätta sig i Sindhs kust och har etablerat blomstrande samhällen och kommersiella företag.

Dessa nyare migranter skulle kallas Parsi. Vid tiden för Pakistans självständighet var Karachi och Lahore hem för ett blomstrande Parsi- näringsliv. Karachi hade den mest framstående befolkningen av Parsis i Pakistan. Efter självständigheten migrerade många utomlands men ett antal kvarstod. Parsis har kommit in i det pakistanska offentliga livet som socialarbetare, affärsmän, journalister och diplomater.

Pakistans grundare, Muhammad Ali Jinnah , gifte sig med Ratti Bai som tillhörde en Parsi-familj innan hennes konvertering till islam. De Kalash människor praktiken en form av forntida hinduism blandat med animism. Anhängare av Kalash-religionen uppgår till cirka och bor i tre avlägsna dalar i Chitral ; Bumboret, Rumbur och Birir. Deras religion är troligen relaterad till hinduismen, men kan vara relaterad till den grekiska och makedonska hedniska religionen. Det liknar mer mycket tidig rigvedisk hinduisme än senare former av hinduism.

Jainism existerade i Sindh , Punjab , Balochistan och Khyber Pakhtunkhwa , före partitionen , och till och med i flera år efter partitionen. Det finns inga bevis för att någon Jains bor i Pakistan idag, även om det påstås att några fortfarande bor i provinserna Sindh och Punjab.

De är antalet nedlagda Jain-tempel som finns i olika delar av Pakistan. Gulu Lalvani , en berömd Jain, kom ursprungligen från Pakistan men han, liksom andra Jains, emigrerade från Pakistan.

Baba Dharam Das Tomb finns också i Pakistan. Jain-templet vid Gori i Tharparkar var ett stort pilgrimscentrum för Jain.

Minnesmärket över Jain-searen Vijayanandsuri vid Gujranwala är nu en polisstation. Buddhismen har en forntida historia i Pakistan; för närvarande finns det ett litet samhälle med minst pakistansk buddhist i landet.

Landet är prickat med många forntida och nedlagda buddhistiska stupor längs hela Andus-floden som går genom hjärtat av landet. Många buddhistiska imperier och stadstater fanns, särskilt i Gandhara men också någon annanstans i Taxila , Punjab och Sindh. Olika uppskattningar tyder på att det bodde cirka 1 judar i Pakistan vid dess självständighet den 14 augusti , varav majoriteten bodde i Karachi och några bodde i Peshawar. Emellertid emigrerade nästan alla till Israel efter Det finns några nedlagda synagogor i båda städerna; medan en Karachi-synagoga revs för byggandet av ett köpcentrum.

Den i Peshawar finns fortfarande, även om byggnaden inte används för något religiöst ändamål. Det finns en liten judisk gemenskap av pakistanskt ursprung bosatt i Ramla , Israel. Han hävdade att hans mor är judisk vilket gör honom judisk enligt judisk sed , men hans far är muslim. Pakistanska myndigheter har utfärdat ett pass för honom som anger judendomen som hans religion och tillåter honom att resa till Israel.

Det finns människor som inte bekänner någon tro som ateister och agnostiker i Pakistan, men deras antal är inte känt. De är särskilt i de rika områdena i de större städerna. En del föddes i sekulära familjer medan andra i religiösa. Många ateister i Pakistan har lynchats och fängslats på grund av obefogade anklagelser om hädelse. När staten inledde en fullfjädrad åtgärd mot ateism sedan har det blivit värre med att sekulära bloggare har kidnappats och regeringen har gjort annonser som uppmanar människor att identifiera hädelser bland dem och de högsta domarna som förklarar sådana människor som terrorister.

Source Authors.

3 Comment

  • Flertalet av Pakistans presidenter har varit folkvalda, men under Pakistans 57 år som republik har statschefen under 34 år styrt som militärdiktator. Det är även tillåtet att bära turban eller kippa. Enligt folkräkningen fanns det mindre än 2,5 miljoner hinduer i Pakistan. Parsis har kommit in i det pakistanska offentliga livet som socialarbetare, affärsmän, journalister och diplomater. Hon var vid tillfället 17 år och blev därmed den överlägset yngsta någonsin att motta priset.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google