Anal

Bianca freire trans

kvinnor stora naturliga bröst
freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

freire trans bianca

Nu har tre år passerat och det är viktigt att vi håller i debatten. Sedan februari verkar Nyhetsbyrån på Tensta konsthall för att hitta konstnärliga strategier för dokumentärt berättande. Ett liknande initiativ sker i Malmö. Frida Sandström har talat med personerna bakom de båda verksamheterna som verkar för att fler ungdomar ska få göra sin röst hörd. Nyhetsbyrån består av ungdomar i åldern och med intresse för journalistik och dokumentärt berättande — och med angelägenhet om att förändra det mediala berättandets strukturer.

Det är inom ramen för en deltidskurs med samma namn som gruppen sedan februari träffats två kvällar i veckan för att där diskutera och pröva dokumentära metoder.

Vid sidan av workshops om hur berättelser som deltagarna själva upplever viktiga kan föras vidare, har de även gjort studiebesök på arbetsplatser, på Konstfack och på institutionen för JMK:s journalistutbildning i Stockholm. Projektet är ett samarbete mellan de tre institutionerna och nätverket StreetGäris. Projektet har fått ett tvåårigt stöd från Allmänna arvsfonden och syftar till att etablera kontaktytor för de som deltar i kursen och de platser som besöks samt bidra till att institutionerna själva ska finna metoder för att bredda sin räckvidd och inkludering.

Vi som journalistutbildare måste ut och möta de som vi vill ska söka sig till journalistyrket och tala om vad det innebär att vara journalist — och vad det skulle kunna innebära, säger Gunilla Hultén , lektor i journalistik och studierektor för journalistutbildningen vid JMK. I enlighet med befintliga forskningsresultat menar hon att journalistkåren är en homogen grupp och att den reproduceras av studentunderlaget på journalistutbildningarna. Nyhetsbyrån riktar sig dock inte enbart till de journalistiskt intresserade utan även till unga med intresse att samtala om vad som berättas och om vad för alternativ det finns till de etablerade formerna i såväl media, design, litteratur och bildkonst.

Hon är medveten om att samtal om representation själva kan falla in i en diskurs som håller isär individer, men menar att projektet inte faller in i en generaliserande betraktelse av förortsungdomen, eftersom det inte bara riktar sig till Tensta- eller förortsbor utan till deltagare som själva fått motivera sitt intresse för kursen. Hon understryker därför att Nyhetsbyrån inte syftar till att få deltagarna att söka till dessa, men att den snarare ska visa på fler metoder för och vägar till berättande än det som presenteras och tillgängliggörs genom en högskoleutbildning.

På samma vis förtydligar hon att deltagarna inte förväntas skriva personliga berättelser med utgångspunkt i sitt hemområde. Att det är många deltagare som ändå kommer från västerort menar Hedvig Wiezell , producent för satsningen, grundar sig i Tensta konsthalls breda kontaktnät sedan tidigare lokala projekt, såsom konstkollo men också genom samarbetet med StreetGäris och kontakten med personer som var engagerade i det numera nedlagda Jobbgaraget.

Därför har den första terminen, förutom workshops och möten med konstnärer, ägnats åt att ta fram en form för hur arbetet ska fungera, säger Wiezell och understryker att projektet måste få ta tid, särskilt i tider som vurmar för korta projekt med de snabba resultaten som mål.

Joanna Rubin Dranger , professor i illustration vid Konstfack, håller med henne. Hon menar att det med anledning av dagens multimediala publiceringsformer finns behov av att inkludera konstnärliga perspektiv i arbetet med visuell och skriven media. Detta intresse har resulterat i att hon den kommande hösten kommer att föreläsa om visuell makt på JMK, liksom hon denna vår har föreläst för nyhetsbyråns kursdeltagare.

Det kan ju vara helt avgörande att man har personliga kontaktytor på en utbildningsinstitution eller en arbetsplats varför både praktik och personliga utbyten mellan institutionerna är av stor vikt för projektet. Eftersom flera konstnärliga högskolor i Stockholm redan har en tydlig kontakt med eller verksamhet i Tensta, menar Hedvig Wiezell att Tensta konsthall har en nyckelroll då den kopplar ihop de aktörer som i olika sammanhang möts på konsthallen.

Det var med intresse för konst och journalistik som Nattalie Ström Bunpuckdee sökte sig till Nyhetsbyrån, och när hon kom till den första träffen visade det sig att många av hennes vänner hade gjort detsamma. Samtidigt känner hon sig inte särskilt utpekad som deltagare, snarare tror hon att informationen om Nyhetsbyrån har rört sig i sociala nätverk där innerstaden inte ingår lika frekvent.

Ström Bunpuckdee kom i kontakt med projektet genom StreetGäris facebooksida och var inte intresserad av journalistik när hon anmälde sig. Man måste inte skriva nyhetsartiklar som journalist, det finns så mycket mer, säger hon och berättar hur hon under kursens gång har stött på många berättartekniker.

Inom ramen för mitt projektarbete under kursen intervjuade jag min pappa. Han var första generationens invandrare och har mycket att berätta som även berör min situation idag. Under kursens samtalsbaserade och teoretiska moment har deltagarna diskuterat de frågor som var anledningen till att de sökte — problematiken bakom den journalistiska homogeniteten. För Ström Bunpuckdee har samtalet lett fram till en förståelse av hur media och journalistik hänger ihop.

På så sätt är det här ett bra initiativ, eftersom ungdomar får en plattform där de kan känna att de får sin röst hörd. Att projektet äger rum på en konsthall har ingen större betydelse för Nattalie Ström Bunpuckdee, som tidigare inte har känt till platsen.

I stället har det som har hänt eller visats där, precis som i övrig kultur och media, riktat sig till en vit, svensk publik. För Nattalie Ström Bunpuckdee har feminism varit ett viktigt ämne att diskutera på Nyhetsbyrån, och hon tror att det är många som missförstår begreppet. På samma sätt menar hon att utanförskapet är en relevant fråga, då hon själv berörs av den.

Vem är invandrare och vem är svensk, egentligen? Nyhetsbyrån söker bland annat finna metoder där en berättelse skildras genom den form som är mest fördelaktig för det specifika fallet. På så vis menar Hedvig Wiezell att respekten för både personen bakom historien och för berättandet som konstnärlig handling bibehålls, vilket i sin tur möjligen skulle kunna kan bryta den statiska medielogiken.

Tensta konsthall har även tidigare arbetat med historier om och från området, bland annat genom utställningen Tensta museum: Rapporter från nya Sverige. Det var därifrån, men även som ett resultat av de diskussioner som organisationerna StreetGäris och Megafonen förde, som de första idéerna till Nyhetsbyrån föddes under hösten Ett syfte med Tensta museum var att lyfta berättelser och röster, men liksom de verk som presenterades då är inte heller Nyhetsbyrån helt platsspecifik.

Den riktar sig inte bara till Tenstabor, men till de som vill vara med och förnya journalistiken. Däremot menar hon att konsthallen som en spindel i nätet mellan innerstad och förort, internationella konstnärer, ideella organisationer och etablerade institutioner har en möjlighet att föra dessa samman.

Vilka som förblir i gruppen under hösten är dock inte lika konventionsbundet som vid övriga utbildningar. Till dess förbereds även en digital plattform för att nå ut med de berättelser som Nyhetsbyrån tar fram. Projektet fortgår till december Förhoppningen är sedan att samarbetet fortsätter mellan de olika institutionerna — och att Nyhetbyrån har etablerat sig som en.

Att bli en institution tycker Nattalie Ström Bunpuckdee har både sina för- och nackdelar. Även konstvärlden arbetar aktivt med inkludering, och det var med avstamp i frågan om vilka som får plats i samtidskonsten som Konstfrämjandet gav konstnären Lisa Nyberg i uppdrag att som verksamhetsutvecklare att se över möjligheterna att ta fram en annan sorts konstnärlig utbildning ur ett folkbildningsperspektiv. Själv läser hon begreppet såväl vad gäller publik, som när det gäller vem som gör konsten, och vad som tas upp i denna konst.

Konst ska vara tillgängligt för unga från alla delar av samhället och samtidskonsten behöver röster från människor med olika erfarenheter och bakgrunder för att vara relevant idag, säger Nyberg och förklarar hur hon med kollegor tror att konstens förmåga att kritiskt bearbeta sin samtid ger den nya generationen verktyg att själv bidra till den gemensamma berättelsen om vår tid. Liksom arbetarrörelsen ter sig mindre framträdande i dagens Sverige, gäller detsamma för Konstfrämjandet, varför organisationen nu ser över sitt eget uppdrag.

Vad är en folkrörelse idag och hur kan en konstnärlig utbildning använda sig av dagens folkrörelser? Projektet Den Nya Konstutbildningen är del av ett landsomfattande utvecklingsarbete och det var Konstfrämjandets Per Hasselberg som inledde projektet. Han har länge engagerat sig i en mer inkluderande och mellan-institutionell konstnärlig praktik och var en av personerna bakom Konsthall C — en konsthall där aktivism, rörelse, teori och praktik rör sig inom samma väggar.

Inom den nya satsningen är det Lisa Nyberg som ansvarar för södra Sverige. I Göteborg svarar Kim Einarsson för ett samtal med Pantrarna och i Stockholm driver Erik Annerborn och Emma Dominguez genom Stockholmsskolan en mer undersökande verksamhet, där intervjuer görs med personer som själva inte redan går på en konstnärlig utbildning.

I Malmö har fokus legat på pedagogiska utflykter i tät kontakt med lokalt verksamma konstnärer och Nyberg menar att det i denna mindre institutionstäta region har de utom institutionella projekten ett stort värde för att visa vad för vägar det finns in i den konstnärliga praktiken. Hon menar att Malmö har ett vitalt konstliv, med en stor inflyttning av unga konstnärer från främst Sverige och Norge som väljer att komma dit för att verka.

Levnadskostnaderna är låga, det finns god tillgång till lokaler och ateljéer och framför allt finns det en gemenskap mellan konstnärerna i staden. Studenter med utlandsfödda föräldrar är kraftigt underrepresenterade på landets konsthögskolor, endast psykologutbildningar och lantbruksuniversitet har färre studenter med utländsk bakgrund.

Konsthögskolorna efterfrågar breddad rekrytering men har inte lyckats förändra sin antagning nämnvärt. Den till stor del offentligt finansierade konstvärlden domineras av personer med bakgrund i svensk medel- och överklassen.

Det är ett demokratiskt problem, menar Nyberg, som i stället vill starta en konstbildning med ambitionen att överbrygga dessa klyftor och där föra samman det unga, kreativa Malmö med det professionella konstlivet. Den Nya konstutbildningen i Malmö var en kvällskursverksamhet och avslutades decembermånadens terminsavslutning hölls en fönsterutställning i en tom butikslokal på stadens gågata.

Båda ägde rum på det ideellt drivna Kontrapunkts kreativa verkstäder. Vi vill föra in samtidskonsten i de här rummen, men inte påtvingat. Snarare vill vi visa på vad som går att göra i lokaler som dessa, och vilka samarbeten med lokala konstnärer och konststudenter som är möjliga att initiera. Sedan är det upp till respektive part att göra det, men vi vill så ett frö för att överbrygga glappet mellan det ideella och det professionella konstlivet, där en metod är att ge varandra tillgång till varandras rum, säger Nyberg.

Den hade just avslutat en förberedande konstutbildning och saknade en plats för vidare konstnärligt arbete och sammanhang, utan den tydliga stöpningen som en sådan utbildning kan innebära.

Främst föredrar den mentorssystemet, där den menar att den konstnärliga praktiken blev mer konkret. Hantverk, tekniker och tänkande lärs ut, men desto mindre hur en faktiskt söker uppdrag.

Det bidrar till en tydlig maktordning mellan elev och lärare, och hur det faktiskt går till att arbeta som konstnär ter sig mer mystiskt, säger Surin och berättar hur den under hösten följde sin mentor till hennes ateljé, och hur de även möttes för att samtala om den konstnärliga praktiken. En nackdel med mentorsprojektet tycker Surin dock är att den inte fick så mycket kontakt med de andra deltagarna, vilket resulterade i att det inte skapades någon tydlig grupp som skulle kunna fortsätta att hålla kontakt även efter utbildningens slut.

Här menar den att den icke-hierarkiska relationen mellan mentorer, lärare och deltagare på den nya konstskolan hoppfull, på samma vis som det har varit uppenbart att rekryteringen aktivt har syftat till att inkludera fler.

Hur utbildningen kommer att se ut i höst är ännu inte säkert, men det finns ett pågående samtal om samarbete med Glokala folkhögskolan i Malmö. I Stockholm finns redan ett samarbete med ABF, genom vilket en ny konstskola ska ersätta den nyligen nedlagda skolan Birkagården. I alla städer har arbetet med en breddad rekrytering varit primär. Det tänjbara begreppet klan. Miljonsatsning ska förebygga negativa Malmö satsar nära 1,5 miljoner kronor på jämställdhetsfrämjande arbete inom ramen för projektet Coac Växande intresse för anonym rekryteri En enskild dikt i fokus för ny poesip Orosanmälningar ökar kraftigt.

Amnesty kräver att chilenska polisbef I det gamlas spillror. En våt konservativ dröm eller visionen om ett samhälle där kön omdefinierats i grunden och inte läng Försvagad arbetsrätt ökar risken för Biden är inte hela lösningen. Zapatisterna har fått nog.

Sedan upproret i Chiapas har den underjordiska zapatiströrelsen inspirerat urfolks och sociala FN-experter fördömer kriminalisering Början till slutet för gig-ekonomins Saco förespråkar höjda löner i kvinno VIetnamesiska författaren Pham Doan T Fem sekler av motstånd.

Abortmotståndarna i Polen och Slovaki Historiskt datum och en historisk sku Urfolk och svarta i Abya Yala kräver

6 Comment

  • The objective of this thesis project is to study the possibility of using light patterns and motions to support stress reduction and provide people with a feeling of calm in an indoor setting, where access to nature is limited. I den här uppsatsen ska jag försvara synsättet att samtycke är ett mentalt tillstånd och att det inte är beroende av något slags beteende. The thesis examines the strategies used by the South Sudanese women in Kakuma refugee camp in Kenya to initiate and carry through income-generating activities. Anna-Klara Bratt - Jag tyckte det framgick tydligt på presskonferensen. Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad för vidskepelser som kan förekomma inom idrottsvärlden och varför de förekommer. Högskolan i Kalmar, Humanvetenskapliga institutionen. När vi nu äntligen talat
  • This is the case for Sweden, in particular, as one fifth of the students have foreign backgrounds Torpsten, Folket som jobbar till sjöss tar upp tråden från metoo och uppmanar sina kolleger att skriva under Arbetarkonst idag Även konstvärlden arbetar aktivt med inkludering, och det var med avstamp i frågan om vilka som får plats i samtidskonsten som Konstfrämjandet gav konstnären Lisa Nyberg i uppdrag att som verksamhetsutvecklare att se över möjligheterna att ta fram en annan sorts konstnärlig utbildning ur ett folkbildningsperspektiv. Kränkande eller Yttrandefrihet Tahir, Karwan. Bastuanläggningen ska vara en mötesplats såväl en stormig höstkväll, en tidig sommarmorgon som solig vinterdag. Hållbar framtid när fattigdom och ene Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Barn.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google