Anal

Forntida asiatisk kön

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

kvinnor stora naturliga bröst
asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

asiatisk kön forntida

Forntidens Kina. Om man ska tro myterna om Kinas uppkomst ska man tacka den så kallade Gule kejsaren för att riket existerar. Kineserna har också en skapelsemyt. Denna uppgift tog 18  år, under vilken tid Pan Gu växte för var dag med tre meter. Efter de 18  åren la sig Pan Gu för att vila, eller eventuellt för att dö, och då blev hans kropp den värld vi känner till: hans huvud blev bergen, hans blod floderna, hans svett regnet etc.

Efter Pan Gu uppträdde ett antal andra mytologiska gudar eller gudinnor, som också kallas kungar och om vilka det finns många olika historier. Bland dem kan nämnas Nü Wa , en gudinna som ska ha reparerat den stora himmelska muren och skapat människorna, eventuellt tillsammans med sin bror Fu Xi , som bland annat också ska ha skapat skrivandet. Enligt en av myterna ska de två ha börjat med att forma människorna så att säga hantverksmässigt och dessa första människor blev därför extra intelligenta och visa.

Men det gick för långsamt så därför fortsatte de med att skapa människor ur droppar av lera och dessa människor blev mindre fulländade än de första. Shen Nong , den gudomlige jordbrukaren, kom efter Fuxi och ska ha lärt människorna jordbrukets konst och även visat dem alla helande växter. En annan gudinna, Lei Zu , ska av en tillfällighet ha upptäckt möjligheten att skapa sidentyg när en kokong av en silkesmask råkade fall ner i hennes tekopp.

Hon lärde alltså folket att föda upp silkesmaskar och spinna sidentyg. Hon var också hustru till Gule kejsaren. Kinesernas anfader. Gule kejsaren , eller Huang Di , anses ha varit ursprungit till många skapelser och kulturella hantverk, men framför allt är det han som fått äran av att ha skapat eller initierat den kinesiska civilisationen. Han ses som alla kinesers anfader. Gule kejsaren ska ha levt under åren — f.

Under Kinas långa historia har Gule kejsaren, liksom ett antal andra legendariska personer, betraktats som historiska figurer. Det är först efter kejsardömets fall i början av talet som man började ifrågasätta de gamla myterna.

Yu den store , Da Yu , var den kanske första härskaren som inte betraktats som gudomlig. Han ska ha levat runt f. Han kom till exempel på hur man kunde bygga smarta avledande kanaler etc. Yu den store blev också idealet för en självuppoffrande ledare som ägnade all sin kraft åt att hjälpa folket.

Med Yu den store blev också den kinesiska kungamakten ärftlig tidigare kungar valdes efter lämplighet och han ska därmed ha skapat den första kinesiska kunga-dynastin, Xia ca — f. De äldsta kinesiska kunga-dynastierna omfattade ett betydligt mindre område än dagens egentliga Kina och bestod av området i norra Kina kring floden Huang He Gula floden. Men om dessa områden över huvud taget var enade under en enda kung eller ej vet man inte.

Förmodligen fanns det ett större antal kulturer och samhällen som under lång tid existerade sida vid sida i Kina. Förmodligen kunde ingen av dessa kulturer mer än kanske tillfälligt dominera över de andra.

Den äldsta dynasti som man med säkerhet vet existerade, och som det finns arkeologiska belägg för, är Shang-dynastin. Den hade troligen en mer dominerande ställning i området kring Gula floden. Men det är tveksamt om det var fråga om något större, sammanhållet och centralstyrt rike.

Det var under Shang-dynastin som kungen försökte sig på att spå om framtiden med hjälp av de s. Orakelbenen upptäcktes i slutet av talet.

Det är sköldar från sköldpaddor och skulderblad från oxar med inristade tecken, en äldre skrift än de kinesiska tecken som används idag. De är från senare delen av Shang-dynastin och användes bland annat för att söka vägledning inför viktiga beslut.

Det handlade dels om frågor om framtiden, till exempel om man skulle gå ut i krig mot en viss fiende eller ej. Det handlade också om att försöka få förklaringar till problem, som att få veta vad orsaken var till en viss kungs tandvärk. Sköldarna eller benen preparerades genom att små gropar borrades i dem. Sedan pressades glödheta järnpinnar mot groparna medan spåmannen högt ropade ut den fråga man ville ha svar på. Varje gång pressades den glödheta järnpinnen mot en av groparna.

Av hettan sprack skalen eller benet och av sprickornas utseende utlästes svaret: Skulle det regna eller ej? Efteråt ristades fråge-alternativen in i skalet, liksom de svar man trodde sig ha fått.

Senare kompletterade man med en anteckning om det faktiskt kom något regn eller inte. Slutligen daterade man det hela och arkiverade sköldpaddsskalet. Det stora antal skal och ben som hittats antyder att denna metod måste ha använts i stort sett dagligen av dåtidens Shang-kungar. Det måste också ha skett en omfattande uppfödning av sköldpaddor för att få fram alla skal. Den skrift som användes för att rista in frågor och svar på sköldarna och benen bestod av nästan 5  tecken.

Av texterna framgår också att man använde sig av decimalsystemet, med enkla tecken för siffrorna Av dessa orakelben kan man också få fram en fullständig lista över Shang-dynastins kungar — vilken i stort överensstämmer med den regent-förteckning som finns i Shiji Historiska Annaler , som skrevs av historikern Sima Qian död 86 f.

Fu Hao — krigardrottningen. Hon var en av ca sextio gemåler till kung Wu Ding regeringstid f. Wu Ding strävade efter att sluta allianser med grannfolken genom giftermål.

Fu Hao var en av dessa gemåler — men i övrigt enastående och inte bara för sin egen tid. Fu Hao var inte bara kunglig gemål utan även en slags prästinna med auktoritet att utföra de ritualer och offer till de kungliga förfäderna som annars bara kunde utföras av kungen. Fu Hao var dessutom den tidens främste härförare — åtminstone i den kinesiska världen. Hon ledde flera avgörande fälttåg mot Shang-rikets fiender och tycks ha besegrat dem samtliga.

Det vi idag känner till om Fu Hao kommer dels från orakelbenen, dels från hennes grav. Fu Hao omnämns i sammanlagt fall bland de orakelben som överlevt och som är kända idag. Under flera år var Fu Hao bara känd genom dessa omnämnanden.

Men upptäcktes hennes grav vid den gamla huvudstaden Anyang i nuvarande provinsen Henan. Det visade sig vara en märklig grav eftersom den lyckats klara sig från gravplundrare och dessutom var en ovanligt rik grav. Där fanns bland annat bronsföremål med en sammanlagd vikt på ett och ett halvt ton. I graven fanns även ett antal speciella bronskärl som användes för rituella ändamål och som bara brukas återfinnas i kungliga gravar.

Över hundra av bronsföremålen var för övrigt gjutna med Fu Haos namn. Bland övriga gravföremål kan nämnas föremål av jade — den största mängd som någonsin grävts ut på ett och samma ställe. I graven hittades dessutom skelett efter sexton människor som uppenbart tvingats eller valt att följa drottningen i döden.

Dynastin efter Shang var en viktig period. Det var Zhou-dynastin , som formellt varade från talet till ca Det blev en fastare statsbildning med en central kung och ett antal feodala länsherrar, som ofta var släkt med kungen och lydde under denne. Det område som omfattades av det feodala Zhou-riket utvidgades söderut och kom att sträcka sig ner till områdena kring Långa floden.

Himlens mandat. Under Zhou-dynastin etablerade man idén om kungen som Himlens son Tianzi och om Himlens mandat Tianming. Himlen sågs som en opersonlig moralisk makt som kunde skänka kungamakten till den som gjort sig förtjänt av den — men som också kunde överlämna makten till någon bättre lämpad om innehavaren missbrukade sitt mandat. Denna idé om det himmelska mandatet kom att få stor betydelse under hela Kinas historia då den legitimerade både härskande kungar eller kejsare och framgångsrika uppror.

De sista Shang-kungarna ansågs ha missbrukat deras mandat, vilket sågs som förklaringen till att en ny dynasti lyckades ta över. Det var i alla fall Zhou-kungarnas tolkning. Men bör naturligtvis alltid inta en skeptisk hållning gentemot officiella historie-krönikor.

Särskilt gäller detta vid dynasti-skiften, eftersom den nya dynastins företrädare hade all anledning att framställa den föregående dynastins siste härskare i negativ dager. Ju grymmare etc som den gamle kejsaren var, desto starkare legitimitet för den nye. Zhou var, med undantag för några kortare perioder, egentligen den enda epok i Kinas historia som man kan kalla feodal — oavsett vad marxisterna under talet hävdat i deras propaganda.

Creel: The Origins of Statecraft in China, Detta kunde ske i flera led, så att kungen delar upp landet i ett antal grevskap, medan varje greve i sin tur delar upp respektive grevskap i mindre delar och så vidare. Dessutom var dessa förläningar vanligen ärftliga — om inte formellt så åtminstone i praktiken. Zhou-dynastins samhälle hade påtagliga likheter med länsväsendet i det medeltida Europa — från omkring talet — det som betecknas som feodalt.

De hedersregler som gällde mellan feodalherrarna under Zhou-dynastin var nästan identiska med de riddarideal som rådde i det medeltida Europa. Det ansågs till exempel orätt för en armé att anfalla en annan armé innan den hade hunnit ställa upp sig i slagordning — ungefär som att boxarna i en boxningsring inte får börja slåss förrän båda är beredda hur ofta man i praktiken levde upp till dessa ideal är naturligtvis omöjligt att veta idag.

En feodal krigare från Vår- och höstperioden i Kina skulle förmodligen, som Herrlee G. Creel skriver, ha känt en stor samhörighet med en europeisk riddare ett och ett halvt årtusende senare — medan båda förmodligen skulle ha känt sig lika främmande inför såväl Han-dynastins Kina som det moderna Europa. Det fanns också skillnader.

I Europa var feodalväsendet ofta hierarktiskt i flera led, så att en vasall kunde lyda under en länsherre, som i sin tur var vasall till en annan länsherre högre upp i hierarkin. I Zhou-dynastins Kina tycks alla förläningar — större såväl som mindre — ha delats ut av kungen. I takt med att släktskapsbanden mellan Zhou-kungarna och feodalherrarna försvagades blev de senare allt egenmäktigare och allt mindre benägna att lyda central-kungarna. De kom att i praktiken utgöra små riken som blev allt självständigare — men Zhou-dynastin fortsatte att symboliskt representera hela riket i flera hundra år.

De allt självständigare smårikena kom att som mest bli ett par hundra. En vändpunkt kom år f. En av Zhou-kungens söner lyckades bli erkänd som den nye Zhou-kungen och flyttade huvudstaden österut från nära nuvarande Xi'an till nära nuvarande Luoyang.

Zhou-dynastin överlevde, men blev betydligt försvagad och från år f. Västra och Östra Zhou. Det är anledningen till att man brukar dela upp Zhou-dynastin i två längre perioder: Västra Zhou f.

4 Comment

  • Var och en berättar vilket kön hen har och andra accepterar det. I Spanien och södra Frankrike är tjurrusning och tjurfäktning ett folknöje. Pedagogisk genomgång i form av ett bildspel min där historieläraren Joakim Wendell ger en översikt över Kinas filosofiska och tekniska utveckling. Det vi idag känner till om Fu Hao kommer dels från orakelbenen, dels från hennes grav. Trots splittringen mellan rivaliserande och stridande stater kunde dessa filosofer röra sig mellan rikena och erbjuda deras tjänster till de olika härskarna. Bos primigenius taurus se text.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google