Amateur

Tonåring unformation webbplatser

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

kvinnor stora naturliga bröst
webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

webbplatser tonåring unformation

Internetanvändningen startar vid allt lägre ålder — den genomsnittliga debutåldern för internetanvändning är tre år. Flickr cc-licens: Wayan Vota. Användningen av internet i mobilen ökar kraftigt. Sociala medier är den vanligaste internetaktiviteten bland tonåringar. Samtidigt har nyhetskonsumtionen ökat och inställningen till nyheter blivit mer positiv. Att kunna kommunicera med andra och att kunna leva sitt liv på internet, har gjort sociala medier populära.

Sociala medier som exempelvis Facebook och Instagram påverkar hur barn och unga ser på sig själva och hur de kommunicerar bilden av sig själva. Sociala medier påverkar också hur man skapar och upplever sociala gemenskaper i vardagslivet. Överlag tycker barn och unga att de lägger lagom mycket tid på de flesta av sina fritidsaktiviteter. Men de anser att de lägger för mycket tid på tv, internet, sociala medier, mobilen och spelande.

Det gäller särskilt flickor, som är mer självkritiska än pojkar när det gäller den egna medieanvändningen. Detta visar en stor undersökning som Statens medieråd gjorde Undersökningen visar också att det inte är någon större skillnad mellan hur flickor och pojkar använder medier när de är små.

Det är först i 9—årsåldern som flickors och pojkars användning börjar skilja sig åt. Undantaget är datorspel. Där kan man se skillnader redan i treårsåldern — både gällande vilka spel man spelar och hur länge man spelar. Under förpubertet och pubertet spelar pojkar betydligt mer än flickor. Flickornas medieanvändning under tonåren domineras i stället av sociala medier, som de använder mer än pojkarna.

Lyssna på Statens mediepodd, avsnitt 1: Ung och uppkopplad. Tid: 47,41 min. År var debutåldern för internetanvändning, det vill säga då fler än hälften i en ålderskull har använt internet, nio år. Den dagliga internetanvändningen har sedan talet ökat i alla åldrar, främst bland tonåringar, där användningen idag ligger på cirka 95 procent.

Internetanvändning som sker någon eller några gånger i veckan ökar idag bland de yngsta. Bland barn 13—16 år ligger den på procent och kan alltså inte öka mer.

Idag kan detta mått sägas ha spelat ut sin roll. År använder tre fjärdedelar av åriga flickor mobilen mer än 3 timmar per dag. Vid nio års ålder har majoriteten en egen mobil. Från 11 år har 94 procent en egen mobil. Vad gör man då med mobilen? I åldersgruppen 0—8 år är det främst underhållning som gäller — barnen spelar spel, tar bilder och lyssnar på musik.

Mellan 9 och 18 år ägnar man sig fortfarande mycket åt sådan underhållning, men kommunikation som samtal, sms, internet och sociala medier tar alltmer tid med stigande ålder. Mobilsurfandet har ökat mycket kraftigt de senaste åren. År använde tolv procent av åringarna internet i mobilen.

Den kraftiga ökningen av internet i mobilen beror på att smarta mobiler har fått sitt stora genombrott. Facebook var tidigare det överlägset mest populära sociala mediet. Nu är det i stället Instagram som gäller bland 9—åringar. Facebook är dock fortfarande populärast bland 17—åringar. Det finns också skillnader mellan preferenserna hos flickor och pojkar. Instagram är överlag mer populärt bland flickor än bland pojkar — medan Facebook överlag är mer populärt bland pojkar.

Flickor använder sociala medier i högre utsträckning än pojkar. Det är också en större andel flickor som ägnar mer än tre timmar per dag åt sociala medier.

Vid 17 års ålder ägnar 43 procent av flickorna mer än tre timmar per dag åt sociala medier, jämfört med 18 procent av pojkarna. Nyhetskonsumtionen förändras. Färre tar del av nyheter genom att läsa papperstidningar och titta på tv medan fler tar del av nyheterna via mobilen. Det faktum att barn och unga idag har större tillgång till information än tidigare, inte minst genom mobiltelefonen, väcker ett antal frågor:.

Genom att vuxna ökar sin medie- och informationskunnighet, kan de bättre förstå det sammanhang barnen befinner sig i. På så sätt kan vuxna stärka barnen i att bli bättre rustade att hantera de olika situationer som kan uppstå i barns medievardag.

Att förstå mediers roll i samhället, att kunna finna, analysera och kritiskt värdera information och att själv kunna kommunicera och skapa är idag nödvändiga kompetenser för alla — barn, unga och vuxna. Koppling till läroplanen. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka.

Mediers innehåll och nyhetsvärdering. Kopplingar till läroplanen. Fler länkar om barn och nätet. Sammanfattande film om rapporten Barnen, Bris och it.

Surfa Lugnt: fem tips för ökat vuxenengagemang i ungas vardag på nätet. Surfa Lugnts folder ger dig råd om hur du kan engagera dig i ungas nätvardag samt hur du Facebookar smart.

Mycket av funktionaliteten på webbplatsen kräver att JavaScript är aktiverat. Vi rekommenderar dig att slå på JavaScript! Statens medieråd använder kakor cookies på webbplatsen. Other Languages. Lär om medier. MIK för mig - digital utbildning. Medie- och informationskunnighet. Så söker man information - checklista. Sökmotorer är inte neutrala.

Bilder visar inte allt. Källkritik - en utmaning. Nya medieproducenter. Kvinnor och män i medier. Vem bekostar medierna? Olika typer av reklam. Problematiskt datorspelande. Tryck- och yttrandefrihet. Vem ansvarar för vad på nätet? Vad man inte får uttrycka i medierna. Fakta: Radio- och tv-lagen. Fakta: Lagar som reglerar reklam och marknadsföring.

Fakta: Etiska regler för medieproducenter. Medielandskapets utveckling. Bilder och verkligheter. Propaganda och bilders makt. Könsnormer i bildspråket. Hur kan jag tala med mina elever om hot och hat på nätet?

No hate i skolan - metodmaterial. Vad gäller juridiskt på nätet — metodmaterial. Elevmaterial om näthat. Fördjupning för pedagoger. Youtubers ger tips och råd om nätet. Hjälp på nätet - juristens bästa råd. Vad är en konspirationsteori? Sprida råd till föräldrar. Sprida råd till barn och unga. Snabbguide: Digitala medier på föräldriska.

Fem råd till dig som förälder. Fyra råd att ge ditt barn. Lärplattformen Digiteket lanseras. Nätverk av tonåringar granskar corona-påstående. ABF- folkbildning i coronatider. Europeiska kampanjveckan: All Digital Week  igång.

3 Comment

  • De kan bland annat känna sig oövervinnerliga och bäst i världen. Tid: 47,41 min. Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, till exempel en dagstidnings olika delar. Så kontrollerar du humöret. Många spelar tillsammans.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google