Amateur

Första kön spelare

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

kvinnor stora naturliga bröst
spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

spelare första kön

Usva Friman on digitaalisen kulttuurin tohtorikoulutettava Turun yliopistosta. Hän on pelikulttuurin tutkija, joka tekee parhaillaan väitöskirjaa suomalaisnaisten digitaalisesta pelaamisesta ja sukupuolen vaikutuksista pelikulttuuriseen osallisuuteen. Kvinnors ställning i spelkulturen har varit ett aktuellt diskussionsämne på senare år i såväl spelgemenskaper och -medier som i mainstreammedier. I det här blogginlägget berättar jag hur flickors och kvinnors spelande ser ut i ljuset av statistiken samt vad jag har lärt mig om könets inverkan på kvinnors spelhobby medan jag gjorde min egen avhandlingsundersökning.

Slutligen diskuterar jag kort hur könets inverkan på spelande skulle kunna beaktas inom ungdomsarbete i anslutning till spel. Vid en granskning av nationell eller internationell statistik över digitalt spelande är det lätt att konstatera att, det på ett övergripande plan inte finns några betydande skillnader i mängden spelande mellan de statistikförda könen. När statistiken studeras närmare, kan dock vissa skillnader i såväl mängden spelande inom olika åldersgrupper t.

Det är särskilt intressant att även när flickor och pojkar spelar lika mycket, uppfattar pojkarna sig mycket mer sannolikt som spelare eller spelentusiaster. Enligt amerikanska Pew Research Centers undersökning som utgavs spelar lika många amerikanska kvinnor och män digitala spel, men kvinnor kallar sig spelare bara hälften så ofta som män.

Oviljan att definiera sig som spelare eller spelentusiast tyder för sin del på att spel och spelkultur fortfarande är starkt maskulina världar, där det är svårt för flickor och kvinnor att få fotfäste. I min avhandlingsundersökning som är under arbete studerar jag finländska kvinnors digitala spelande och delaktighet i spelkulturen.

För undersökningen har jag intervjuat finländska kvinnliga spelare. Största delen av de intervjuade var mellan 22 och 27 år gamla och sysslade aktivt och mångsidigt med spel. I intervjuerna framgick det att största delen av dem hade upplevt att deras kön var av betydelse i spelintresset — för det mesta på ett negativt sätt.

Könet påverkar kvinnliga spelares erfarenheter bland annat så att de stöter på fördomar och måste uppleva ringaktning och trakasserier på grund av sitt kön.

När en kvinna berättar att hon sysslar med spelande, kan förhållningssättet var överraskat eller så kanske hon inte ens nödvändigtvis blir trodd. Kvinnliga spelare stöter också på trakasserier baserade på deras även utanför spel, till exempel när de streamar sitt spelande dvs.

Dessutom antas kvinnliga spelare ofta vara mindre skickliga än män. Personerna som jag intervjuade upplevde att fel som kvinnliga spelare begår i synnerhet i tävlingsmässiga lagspel uppmärksammas mer än manliga spelares fel, och att förhållningssättet också är strängare. I ljuset av sådana erfarenheter är det inte överraskande att kvinnor lyser med sin frånvaro inom e-sport, dvs. Kvinnliga spelare kan känna att de som spelare ifrågasätts på grund av deras kön och att de därför inte hör till spelargemenskapen.

Samtidigt förstås deras intresse och dess betydelse inte nödvändigtvis inom deras närmaste krets utanför spelargemenskapen. Vissa intervjuade berättade att det har varit svårt för särskilt deras flickkompisar at förstå vad som fascinerar dem i spelandet och varför de vill använda tid på det. Detta kan leda till en dubbel erfarenhet av otillhörighet, där de kvinnor och flickor som är sysslar med spel balanserar mellan två gemenskaper och identiteter utan att få komplett godkännande och förståelse från någondera.

Tidigare denna månad rapporterade mediewebbplatsen Mic om ett fall där en kvinna som spelade Overwatch blev utsatt för grova trakasserier av manliga spelare som hon inte kände sedan tidigare under ett helt spel, och laddade upp en video om det på YouTube.

Videons röstspår är bistert: männen säger bland annat att den kvinnliga spelaren inte har rätt att säga sin åsikt på grund av sitt kön, att de antar att spelaren bakom figuren är ful och beskriver att de våldtagit henne med sina kommentarer. Spelaren som använder aliaset Glisa konstaterar under inspelningen att hon inte publicerade videon endast för dess nöjesvärde, utan för att hon ville visa hur kvinnor behandlas i nätspel.

Fallet är inte speciellt på grund av att de könsbaserade trakasserier som flickor och kvinnor utsätts för skulle vara sällsynt, utan eftersom det offentliggjordes för alla och det sades högt att det inte är acceptabelt. Det är positivt att sådana fall lyfts fram och diskuteras — i stället för att de tyst accepteras som något självklart och som en nödvändig del av tävlingsmässigt spelande. Eftersom flickor och kvinnor fortfarande utsätts för könsbaserad diskriminering och trakasserier, är det också viktigt att uppmärksamma detta i ungdomsarbetet gällande spelande.

Det är ytterst viktigt att offentliggöra och ingripa i trakasserier, men de kan också förebyggas. Att identifiera och erkänna könets inverkan på spelande är det första steget mot att främja jämlikhet. Det är bra att ha ett uppmuntrande förhållningssätt till spelintresset som är viktigt för ungdomarna själva och lyssna på ungdomarna, utan att göra några antaganden på grund av kön.

Det är också bra att minnas och påminna om att vissa typer av spelande inte är mer värdefulla än andra. Utifrån de intervjuundersökningar jag gjort förefaller det som att det viktigaste för unga kvinnliga spelare — utöver en trygg miljö att utöva sin spelhobby — är att bli bemötta och behandlade som spelare precis som alla andra. När ungdomsarbete kring spelande arrangeras, är det bra att fundera över hur ungdomar med så olika bakgrunder som möjligt ska känna sig välkomna.

För att sänka tröskeln att delta kan man kan till exempel ibland arrangera spelevenemang endast avsedda för flickor, vilka gör det möjligt att delta för sådana ungdomar som annars inte skulle delta av en eller annan anledning, och som också fungerar som en språngbräda till evenemang för en bredare målpublik. Usva Friman Usva Friman on digitaalisen kulttuurin tohtorikoulutettava Turun yliopistosta.

Hur kan könet påverka spelintresset och hur kan det beaktas i ungdomsarbetet kring spel? Miten sukupuoli saattaa vaikuttaa peliharrastukseen ja miten se voitaisiin huomioida peleihin liittyvässä nuorisotyössä? Usva Friman.

4 Comment

  • Kön hos svampar kallas också parningstyper. En kompromiss gjorde dock att England ensamma skickar spelare till ett lag under brittisk flagg [ 15 ]. Antalet förståndshandikappade män med IQ under 70 är 3,6 gånger fler än bland kvinnor, vilket har tolkats som att gener som kodar för förståndshandikapp och intelligens ofta tillhör X-kromosomen vilken pojkar ärver av modern. Det är vanligare att kvinnor är religiöst troende och ber dagligen än män, globalt. Mängden grå hjärnsubstans hos en individ är korrelerad med individens g-faktor som mäts med IQ-tester. Hos vissa arter, bland annat däggdjur, är honan av homogametriskt kön och hannen av heterogametiskt kön.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google