Amateur

Vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

kvinnor stora naturliga bröst
vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

vuxenkunnighet

De vanliga socioekonomiska skillnaderna åt sidan, det sätt du bor i Guatemala beror till stor del på var du bor - skillnaderna mellan kusten och högländerna, storstäderna och de små byarna är så märkta att det ibland känns som att en timmes bussresa har tagit dig till ett annat land.

Några saker är gemensamma för alla Guatemalaner, men - en uppsättning nationella karaktäristika som när de tillsammans bildas definierar i stor utsträckning essensen av ser Chapín som är Guatemalas.

Omkring hälften av alla guatemalier bor i vad som klassificeras som "urbana miljöer" men det är viktigt att komma ihåg att Guatemala City är landets enda riktigt stora stad, med internationella huvudstäder: medan huvudstaden har 3, 5 miljoner invånare, är Quetzaltenango näst störst staden är ännu att slå Livet i huvudstaden och även i de större städerna liknar livet i någon storstad på många sätt.

Det finns slumområden, medelklassiga grannskap och exklusiva gated communities. Överbeläggning och en ständigt ökande bilkultur gör att trafikstockningar inte skulle vara oskäliga i London eller New York. I synnerhet Guatemala City har ett dåligt rykte för gatukriminalitet och det är sällsynt att se folk gå ut på natten. Huvudstaden är också där du ser de mest befästa bostäderna med rakhyvlar, barrerade fönster och slutkameraövervakning - folk tenderar att ta så många åtgärder som de har råd att skydda mot inbrott och heminvasion.

Att levnadsstandarden i Guatemala City har förbättrats långsamt, är i stor utsträckning tack vare ex-presidentens och femmånaders borgmästare Álvaro Arzú, vars initiativ att öppna offentliga platser och skapa gågator bara gett honom smeknamnet "El Jardinero" trädgårdsmästaren från kritiker.

Guatemalas bergiga regioner råkar också vara de mest inhemska. Som ett resultat är Mayakulturen och traditionen mycket starkare i bergen än på kustens slätt och i huvudstaden. Även i större städer ser du många fler kvinnor och även några män klädd i traditionell Mayakläder, och utan tvekan hör du lokalbefolkningen talar i dialekten.

Många människor från dessa regioner, särskilt från äldre generationer, talar spanska som andraspråk, och vissa talar inte alls. Kölden är en faktor i bergen - städer som Quetzaltenango och Todos Santos registrerar regelbundet under frysande temperaturer i december. En annan syn som du sannolikt kommer att se är att man hugger och transporterar ved som används för både uppvärmning och matlagning i många traditionella hem. Höglandsrika vulkaniska marken gör det möjligt för några av de bästa jordbruksmarkerna i landet.

Grönsaker som odlas i västra höglandet exporteras så långt bort som Belize, medan Cobánregionen har blivit en ledande exportör av kardemumma - mycket av det går så långt bort som Indien och Mellanöstern.

Många bergsbyggare arbetar inom jordbruket, antingen tenderar små uppehälle eller arbetar på större kommersiella gårdar. Livets takt på kusten - där middags temperaturer regelbundet slår 40 ° C ° F - saktar ner. Det finns mycket lite industri i dessa delar, och ekonomiska möjligheter är få.

De stora arbetsgivarna vid kusten är sockerrör, chicle och afrikanska palmer, som ger säsongsarbete. Det är knappast cushy anställning föreställ dig att klippa sockerrör med en machete i 40 ° C värme och många kustboende migrera till städerna på jakt efter bättre möjligheter.

Fiske är en annan inkomstkälla. Det finns några stora industriella verksamheter, men de flesta fiskare Guatemalas fiskare är extremt sällsynta arbetar antingen självständigt, säljer dagens fångst på marknaden eller i små kooperativ. Bostäder på kusten är radikalt annorlunda än resten av landet.

På grund av den extrema värmen är cinderblock inte det populära byggmaterialet som det ligger någon annanstans, och det är inte heller böljbart järn för takläggning. Det klassiska kusthuset kommer att vara öppet, ofta med träväggar och halmtak. Dörrarna kommer alltid att vara öppna och windows saknar ofta glas, istället har de bara träluckor för att hålla regnsäsongens monsoonal nedgångar.

Guatemalas landsbygdsområden, utan tvekan landets mest pittoreska, är epicentret för många av landets bestående problem. Livet i många byar har knappt förändrats under de senaste hundra åren, eftersom uppehällebönderna utövar en daglig existens på små tomter. Detta livs precariousness betonas med varje översvämning, torka, plåga eller grödans misslyckande - den minsta av någon av dessa är tillräcklig för att placera hela familjer som hotas av svält.

Guatemalas regeringar har ignorerat byar, och infrastrukturnivåer kan vara skrämmande. Många barn måste resa i timmar för att delta i den lokala skolan och vad de kallar en skola kanske inte är något som du känner igen som sådan.

Tillgång till hälsovård är lika begränsad - i bästa fall kommer en by att ha en liten medicinsk klinik som kan hantera mindre klagomål. Patienter som behöver sjukhusvistelse kan behöva transporteras flera timmar bort. Många mindre byar har inte ens en läkare, och sjukvård tillhandahålls av curanderas helande kvinnor , comadres barnmorskor och kanske apotekare.

Trots alla dessa nackdelar är Guatemalas byar ofta fantastiskt vackra - omgivna av frodig landsbygd, med smutsvägar som slingrar mellan adobehytter, en gammal kolonialkyrka på plaza och kycklingar och hästar som roaming om, eftersom barfota barn leker på gatorna i en sorglös långt osynlig i resten av landet.

Trots de stora regionala skillnaderna finns det en sak som ser Chapín. Med några olyckliga undantag kommer du att bli förvånad när du först når Guatemala med just hur hjälpsamma, artiga och orubbliga Guatemalan är.

Alla har tid att sluta och chatta och förklara vad du vill veta. Detta är uppenbart även om du bara har korsat gränsen från Mexiko, där saker inte heller rusar heller.

De flesta Guatemalier gillar att lära känna andra människor utan brådska, känna sig för gemensam grund och saker att komma överens, snarare än att göra stumma påståenden och engagera sig i kontradiktorisk dialektik.

Vad som händer bakom denna yttre artighet är svårare att inkapsla. Få Guatemalaner uppvisar stressen, oroa sig och skynda på de "utvecklade" nationerna, men det är uppenbarligen inte för att de inte behöver oroa sig för pengar eller sysselsättning. De är ett långvarigt folk som inte förväntar sig rikedom eller bra regering, men gör det bästa av vad som kommer deras sätt - vänskap, familj, god måltid, lite bra företag. Våldsraderna - våld i hemmet, våld i civila krig, brottsligt våld - det som oundvikligen hörs i Guatemala sitter konstigt med den mildaktiga inställningen du kommer att stöta på från nästan alla.

Oavsett förklaringen hjälper det att visa varför en liten försiktighet är i ordning när främlingar möts. Guatemalan är en religiös grupp - ateister och agnostiker är mycket tunna på marken. Människor kommer ofta fråga vilken religion du är ganska tidigt i en konversation. Ortodox katolicism ger gradvis plats för evangelisk protestantism bland ladinorna människor med blandad ursprunglig och europeisk föräldraskap , med den traditionella mayas animisk-katolska synkretism alltid närvarande.

Antalet nya evangeliska kyrkor, särskilt i de inhemska Maya byarna, är förvånande. Under inbördeskriget gav många präster uttalat stöd till Maya och deras kamp för självbestämmande. Detta försvar av de mänskliga rättigheterna lockade förföljelse och sämre från diktatorer då, särskilt från den evangeliska Ríos Montt. Katolicismen i Maya-områdena har aldrig varit exakt ortodox.

Missionärerna som förde katolicismen till Maya i talet visuellt tillåtna aspekter av den befintliga animistiska, shamanistiska Maya-religionen för att fortsätta tillsammans med kristna riter och övertygelser.

Syncretism hjälpades med identifieringen av vissa Maya-gudar med vissa kristna heliga och överlever till denna dag. Guatemalas mest ärade lokala kristna figur, talets antigua-sjukhus grundare Hermano Pedro de San José de Bethancourt, kanoniserades då påven Johannes Paul II besökte Guatemala. Musiken pumpar, det sjunger och händerna klappar. Har du bara snubblat på en lokal jamsession? Ledsen att göra dig besviken, men det som du mest sannolikt lyssnar på är en evangelisk kyrktjänst.

Evangelicals är den snabbast växande religionen i Latinamerika, och den katolska kyrkan är orolig - det här är deras hjärta, trots allt, och orsakerna till att de förlorar sitt grepp är inte så lätt att identifiera. Vissa säger att det är Evangelicals användning av radio och tv som ger dem bredare publik; för vissa är det deras avslag på ritualer och gester och tullar till förmån för verklig mänsklig kontakt. Andra säger att det är så som nykomlingarna går till de hårdaste barrierna och accepterar någon - inklusive "drunkarna och hakarna", som en präst uttryckte det.

För vissa är de bara roligare - de faller i trance och talar i tungor, läker och profeterar. Och då är det sången - inte föråldrade gamla psalmer, men ofta raska popnummer med texterna ändras till mer andliga teman.

Dricka, röka, spela och våld i hemmet är allvarligt rynkade på, så evangeliets inflytande går långt bortom kyrkdörrarna. Trots modernisering av influenser - utbildning, kabel-tv, kontakt med utländska resenärer, internationell populärmusik, tid som migrerande arbetstagare i USA - traditionella familjeband är starka på alla nivåer i samhället.

Stora utökade familjegrupper samlas för helgmåltider och helgdagar. Gammeldags könsroller är också starka: många kvinnor har jobb för att öka familjeinkomsten, men relativt få har mycket ansvarstagande. Cyniker säger att mycket av denna närhet har mer att göra med ekonomin än känslan - att det är svårt att vara avlägset när det finns tre generationer som lever under samma tak.

Men det spelar inte riktigt ut. Du ser de starka bindningarna i familjen bland mellan- och överklassiga guatemalier, och en av de frågor du är skyldig att få frågas minst en gång och möjligen många gånger när du reser är om du saknar din mamma. Trots denna närhet är det sällsynt att träffa en familj som inte har minst en medlem som har emigrerat till USA för att arbeta - de hundra dollar som dessa emigranter skickar tillbaka per månad är den enda inkomsten för vissa familjer och, när den uppräknas motsvarar ungefär hälften av vad Guatemala tjänar från exporten.

Ett av målen för års fredsavtal var att förbättra kvinnors rättigheter i Guatemala. Vid måste den interamerikanska kommissionen för mänskliga rättigheter rapportera att lagar som diskriminerar kvinnor ännu inte har upphävts. Kvinnors rättigheter ledare kritiserar upprepade gånger Guatemalas machista kultur, som tror att en kvinnas plats är i hemmet.

Situationen är något värre för inhemska kvinnor i landsbygdsområden, som också måste leva med de flesta av landets direst fattigdom. Den internationella organisationen Human Rights Watch rapporterade år att kvinnor som arbetar i privata hushåll diskriminerades kontinuerligt. Inhemska arbetstagare, varav många är från Maya-samhällen, saknar vissa grundläggande rättigheter, inklusive rätten att betala minimilön och att arbeta en åtta timmars dag och en timmarsvecka.

Många inhemska arbetare börjar arbeta som unga ungdomar, men Guatemalas arbetslagar ger inte tillräckligt skydd för hushållsarbetare under 18 år. Förmodligen största oro är den höga förekomsten av våld mot kvinnor, tillsammans med Guatemalas ständigt stigande mordfrekvens.

Dessa offer har en gång borstats som en del av en dålig folkmassa, men det är nu klart att mord, våldtäkt och kidnappning av kvinnor är ett allvarligt problem. Det internationella samfundet har börjat lägga påtrycket på Guatemala för att agera, men verkligheten i machistosamfundet innebär att även vid överlämnande av lagstiftning som särskilt syftar till att skydda kvinnor undersöks brott mot kvinnor sällan och löses sällan. Utbildningen är fri och i teorin obligatorisk mellan åldern sju och 14 år.

Grundskolan varar i sex år, men den genomsnittliga skolåldersåldern är 11 år, enligt FN-statistiken. Gymnasiet börjar vid 13 års ålder och består av två cykler om tre år var och en heter básico och magisterio.

Inte alla gymnasier är gratis - en stor avskräckande för många. Vissa människor fortsätter att studera för deras magisterium långt in i vuxen ålder. Kompletterande magisterio kvalificerar dig att bli en skollärare själv. Guatemala har fem universitet. Maya-barn som gör säsongsmigrantarbete med sina familjer är minst sannolikt att få utbildning, eftersom den tid som familjerna går till jobbet faller under skolåret. En begränsad mängd skolundervisning görs på Maya-språk - främst de stora fyra, K'iche, Mam, Kaqchiquel och Q'eqchi - men det går sällan utöver de första åren av grundskolan.

Spanska är fortfarande den nödvändiga tungan för alla som vill komma fram i livet. Om det finns en sak som förenar nästan alla Guatemalaner, är det deras passion och entusiasm för fútbol fotboll. Om du vill ha en universell pratningspunkt kan du göra värre än att borsta på dina fotbollslag. Många guatemalier håller ett öga på sitt lokala lag och minst ett europeiskt lag Barcelona är överlägset den mest populära spanska sidan.

Den nationella truppen har aldrig kvalificerat sig för en stor internationell turnering, och Guatemalas fotbollsförbund suspenderades från FIFA mellan och efter anklagelser om korruption. Två årstider spelas varje år: Torneo de Apertura Öppeturnering , från juli till november, och Torneo de Clausura slutspelet , från januari till maj.

De två stora klubbarna är Municipal och Comunicaciones, båda från Guatemala City.

5 Comment

  • Intresserade och bidragsberättigade deltagare fick ett informationsblad, genomgick en muntlig samtycke, tog en kort läskunnighet och fick en undersökning. Identifiering av fenotyp-deterministiska gener genom att använda systemisk analys av transkriptionellt svar. Vidare uppmanar likabehandlingsintentionen bland minoriteter och nonminorities i denna hypotetiska studie vårdgivarna att använda de empiriskt stödda kommunikationsegenskaperna som presenteras i denna studie för att öka engagemanget med minoritetspatienter och öka sannolikheten för vidhäftning. Den ständigt föränderliga terrängen tar sig in i den lummiga kusten, den hårda höglandet, den kalla molnskogen, den frodiga djungeln och den ökenliknande savannen. Inhemska växter bidrar naturligtvis minst lika mycket till landskapet som vilda. Utrotningshotade däggdjur inkluderar jaguarer, apelsiner, manater, flera arter av möss och fladdermus och den guatemalanska vole. Modellen av relation-centrerad vård är en sådan modell och betonar personlighet hos både patient och läkare.
  • Hurricane Stan var det värsta landet sett, dödade mer än och påverkar nästan en halv miljon människor. Hoppa till. Guatemala har fyra aktiva vulkaner: Pacaya, Fuego, Santiaguito och Tacaná. Ett av målen för års fredsavtal var att förbättra kvinnors rättigheter i Guatemala. Besökare kan också vara i stånd att observera traditionella Maya-ceremonier på platser som Pascual Abaj-helgedomen vid Chichicastenango, altarna vid Laguna Chicabal utanför Quetzaltenango eller El Baúl nära Santa Lucía Cotzumalguapa, men många traditionella ritualer är begränsade till utlänningar.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google