Amateur

Tiffany schneider ebenholts

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

kvinnor stora naturliga bröst
ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

ebenholts tiffany schneider

Verken får inte mångfaldigas eller tillgängliggöras för allmänheten utan tillstånd från rätt­ighetshavarna annat än vad som är tillåtet enligt lag. Exempel på nyttjanden som kräver tillstånd är kopiering av verken till webbsida, databaser och interna nätverk samt mångfaldigande genom reprografiska metoder.

Fotorättigheterna tillhör Bukowski Auktioner AB. Upphovsrätten till verken tillhör respektive konstnär. E-post: bus bus. Telefon: The works may not be reproduced or made available to the public without permission from the copyright holders unless this is permitted by law. Examples of use requiring permission are copying the works to a website, database or internal network, or reproduction using reprographic methods. The copyright of the photographs belongs to Bukowski Auktioner AB.

The copyright of the works belongs to each respective artist. E-mail: bus bus. You can also see the objects and details at www. Bukowskis allmänna villkor för köpare och säljare samt blanketter för inropsuppdrag och telefonbud hittar du på www.

Bukowkis terms and conditions of business as well as forms for absentee bids and telephone bidding can be found at www. Välkommen till din historia! Det är just den utvecklingen och de som vågat vara banbrytande som fascinerar mig allra mest. Jag har alltid varit svag för outsiders eller så kallade särlingar, konstnärer som vågat gå sin egen väg utan att vara påverkade av samhällets eller konstelitens givna konventioner.

Du har nu Bukowskis Klassiska katalog i din hand och i den finner du fantastiska skatter av konst, antikviteter och konsthantverk, vissa objekt är flera hundra år gamla.

Jag har haft nöjet att få arbeta i den fantastiska auktionsbranschen i 28 år och kan lova att den spänning som jag känner inför varje ny auktionskatalog bara blir större och större. Ett riktigt bra konstverk blir aldrig omodernt. Välkommen till Bukowskis Klassiska, här möter ni tidigare generationers samtidskonst! Det materiella är förvisso viktigt i sökandet och kartläggandet av klenoders historia. Men inte bara. Även muntliga historier bär på essentiell information. Carl Barkman, överintendent och expertchef har arbetat på Bukowskis i trettio år.

Erfarenheten har gjort honom till något av en detektiv. Hans ihärdiga grävande har gett välgjorda men anonyma skrivbord kunglig proveniens, men också stuckit hål på gamla familjesanningar där fakta senarelagt föremålens ursprung sådär en hundra år.

Som expert var jag ju tvungen att tala om för honom att fotogenlampan inte uppfanns förrän på talet. Mannen blev förstås snopen, men samtidigt berättade historien något annat viktigt om lampan, nämligen att den vördats i familjen så som en värdefull sak. Det gör den speciell i sig. Vårens auktion bjuder på en synnerligen vindlande historia. Det handlar om ett litet bord. Hjärtat slår alltid ett extra slag vid åsynen av en möbel av denna mästare och ger genast upphov till minnen av alla tidigare möten med Haupt.

Jag kom att tänka på ett liknande bord jag varit med om att sälja för trettio år sedan och letade upp det i katalogen. Det var identiskt! Hade vi att göra med ett splittrat. No par tvillingbord? Det här var en helt ny indikation och sökmotorn i mig gick igång. Då, hade det funnits en ditsatt papperslapp i en av lådorna med en handskriven ägarförteckning där det framgick att traditionen var att äldsta dottern i familjen skulle ärva.

Anteckningen var dock från ungefär mitten av arvskedjan. Det här bordet, det som dykt upp nu i vår hade också en sådan familjehistoria med arv på kvinnolinjen. Ytterligare en stark indikation på ett sammanhang. Men ägarlinjen stämde inte. Jag gick tillbaka så långt det gick för att hitta de två bordens minsta gemensamma nämnare och hittade den i två systrar Leijonhufvud.

Dessa hade fått varsitt bord av sin mormor i testamentet. Det var då borden splittrades, runt Borden som par gick att hitta redan Parmöbler är extremt sällsynta, eftersom Haupt aldrig annars upprepar sig, något han är känd för.

Det är enda anledningen till att han den här gången tillverkar två identiska bord. Vad kan man då lära av den här historien? Jo, att proveniensforskning både levandehåller och levandegör historien.

En felaktigt nedtecknad eller muntlig tradition skapar en ny tradition. Det är därför man ska fråga sina äldre släktingar eller skriva ner det du minns vad de har sagt. Det kan vara värt att undersöka en familjehistoria. En muntlig historia är ett viktigt dokument, de kan peka i rätt riktning.

Det finns en fara i att lita på skrivna etiketter även om det är en underbar genväg att gå. Det andra bordet hade ingen anteckning, där var traditionen muntlig. Det blev ett underbart sätt att historiskt få chansen att föra ihop de två borden som varit splittrade sedan från det att de gjordes på talet.

Det är alltid glädjande när man kan föra ihop separerade möbler som hör ihop. Vare sig det gäller att de faktiskt återförenas eller om man lyckas återskapa historien om deras tillkomst och historia. En traderad historia påverkar hur ett föremål har uppfattats och upplevts inom familjen och i större sammanhang. En »felaktig« historia har ett historiskt värde.

Även om man rättar till har man inte förstört något. Möblerna slutar inte bära på historia bara för att den har feltolkats. Det viktiga är att nysta upp berättelserna om dem. No i katalogen. Det senare gäller för Helene Schjerfbecks måleri, vars originalitet och existentiella grepp tycks spritta allt mer av liv sjuttio år efter hennes död.

Till vårens Klassiska presenteras Blå Madonna från En målning född ur en fantasi över en antagligen svartvit El Greco-reproduktion. Det avstånd hon hade ifrån de konstnärliga metropolerna, motståndet i att som ogift kvinna från periferin anses obetydlig, denna ur normperspektiv ickeexistens hon levde blev också hennes universum. Som konstnär tillhör Helene Schjerfbeck de nyskapande.

Runt sekelskiftet, vid talets början formar hon ett eget språk, som bara är hennes. Impulserna får hon genom att läsa tidskrifter och böcker. Hon är en outsider, lever inte i Paris eller Berlin och har ingen att diskutera konst med. Det är en fantastisk tanke att hon satt utanför Helsingfors, formade ett nytt språk och i sin ensamhet blev en av de modernistiska förgrundsgestalterna.

Det är fascinerande med vilken kreativ energi och vilket mod som krävs för att utveckla konsten. Särskilt med tanke på hur framgångsrik hon var på talet med sitt realistiska måleri. På det trygga sättet hade hon kunnat fortsätta. Det hon gör är att hon reducerar och förenklar. Allt som hon finner oväsentligt skalas bort och kvar blir något meditativt, men ändå avklarnat.

Du ser direkt att det är hon. Sättet hon använder färger, koloriten, hon fastnar inte, ändå finns det en gemensam nämnare, utmanande klanger. Hela talet utmanar hon. Hon tar stora kliv.

Hon väljer inte den enkla vägen. Många andra fastnar i sitt spår och sedan blir de sämre. Hon blir bara bättre och bättre. Vilken drivkraft! Det är som en inre dimension som hon vill uppnå. Självporträtten är bland det bästa som finns i konsthistorien över huvud taget. Helene Schjerfbeck är en av giganterna på samma visionära och kompromisslösa höjd som Munch och Strindberg, precis som de är hon säregen, som kvinna ännu mer excentrisk och utanför bilden av den modernistiska konstnären.

Det man kan säga om Schjerfbeck till skillnad från många andra konstnärer från Norden är att hon är ett internationellt namn. Samlare av hennes konst finns över hela världen. För att hennes konst är så tidlös och känns fortfarande idag, hundra år senare. Vissa verk känns helt samtida! Jag tänker också på vår tids stora El Greco-uttolkare, Francis Bacon.

De två känns mycket besläktade, även om det är högts oklart om Bacon var bekant med Schjerfbecks måleri. Helene Schjerfbeck var före sin tid. På något sätt kommer hon alltid att vara det.

6 Comment

  • HANS J. Gate Grönpatinerad brons, höjd 42 cm. Litteratur: Jmf. Akvarell på papper, 47 x 32,5 cm.
  • Det var då borden splittrades, runt Glasögon för dykning och snorkling. Soppslev av Carl Gustaf Herpel, Stockholm Övrig sport Fiske. Total carat weight of diamonds ca 5. Tempera på pannå, 80,5 x 50 cm.
  • A circa 2. Idag uppvärms de allra flesta rubiner som vi ser på marknaden. Height 9 cm, weight g. Signerat Cartier. Gouache på papper, 32 x 38 cm. Höjd 6 cm.
  • Cylindrisk, slät, runt livet räfflade tunnband. Weight 75 g. Som nämndes var Moderna Museet knappt ett museum i början av sextiotalet. Nr Bladet med graverad béraindekor mot mattpunsad fond. RING med tanzanit

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google