Amateur

Mormorsficka enkel

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

kvinnor stora naturliga bröst
enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

enkel mormorsficka

Jobbar som frilansskribent, 45 år, tre barn, en fru och har fyra Vätterrundor under hjulen. Bästa tid 7, Tränar just nu hårt inför den femte rundan och en hel del andra lopp. Har annars ett långt förflutet inom svensk skate- och snowboard på och talet. Bor i Huskvarna, nästan på toppen av Hakarpsbacken södra Klevaliden. Bästa träningsform: cykelpendling! Inte lätt men kul I de långa skuggornas timme? Gran Fondo - lite bättre, fast sämre också. Gran Fondo Eslöv — första racet Vätternrundan — även en språkfråga.

Sportsönerna körde ett kvällspass. En hel månad kvar! Ära vare farten från höjden Uppläxning i ur och grus. Full fart mot 70! Upptäckte häromdagen att det kraskade o högg i mina lager i framhjulen, otäckt. Detta är inget ovanligt i cykelbranschen, även rätt dyra hjul gör det - även när de är nya.

Håll hjulet i axlarna och veva i gång  så känner man i fingertopparna att det inte rullar rent. Kanske inte spelar någon roll för hastigheten, när det kommer belastning på.

Men orsaken tror jag är alla dessa öppna lösa lagerbanor som ska smörjas och dras exakt. Kanske är jag lager-hypokondriker sedan min skateboardtid.

Får utslag när jag hör rasslande skateboards fortfarande. Har gett grannungarna gamla SKF för få att tyst på gatan. Det här är jag en vacker dag i Tranås i början av talet.

Foto: Martin Willners I skatebranschen övergav man öppna lösa kulor någon gång på talet. Men i den konservativa cykelbranschen omhuldas denna lösning fortfarande. Viktskäl anges ofta, men det köper jag inte på standard-cyklar. I mina tunga hjul sitter riktiga förseglade maskinkullager som när de är friska rullar helt utan några kraskande hugg.

Till för ett par dagar sedan Har aldrig bytt dem, men det gick lätt som en plätt med lite hjälp av Berner på Sportson i Jönköping. Det var egentligen bara ett som var kass, men båda byttes - kostade bara en hundring styck. Nu sitter det dessutom SKF i framhjulet. Känns tryggt Nu kan jag inte skylla på lagren om jag inte klara mig under 8 timmar på VR om  tre veckor.

Men hittar nog något annat i så fall. Både igår och idag morse hoppade jag i cykelbrallorna klockan kvart i sex och petade i mig en banan och ett glas vatten, innan det bar i väg. Morgonträning på lätt mage är perfekt.

Har missat det lite nu när jag jobbar hemma mycket. Igår slog jag faktiskt nytt rekord runt Landsjön, putsning med 2 minuter - en timme o två minuter från Hakarps-rondellen o tillbaka.

Adjunkt Henrik ringde förra veckan o sa att han gjort det på 57 minuter - sadist - så jag måste under timmen detta år. Om du inte har riktigt så bråttom förbi så kan jag rekommendera ett besök i Hakarps kyrka för att kollla in de fantastiska takmålningarna, ska ta en bild en dag. Idag på morgonen körde jag över Lekeryd, Svarttorp, Ramsjöholm vacker namn , Hakarp igen o så hem till Jöransberg; går på strax under timmen. Tog det väldigt lugnt i början för att väcka min lekamen lite försiktigt, pratade både med kossor och dansande älvor.

Men sedan körde jag långa intervaller - fullt ös - på rakorna och vilade mig i uppförsbackarna. Precis tvärt emot vad jag brukar göra. Blir lite  längre intervaller så. Kanske 6 tunga drag på en knapp timme. Lite längre kanske hade varit bra, men jag skulle ju hem o väcka kidsen till skolan före sju.

Det hann jag. Utan mat i magen är en timmes hårdkörning ganska lagom, sedan behöver det fyllas på. Och det är gjort nu - müssli med extra russin, riven eco-cocos och en skivad banan - med mellanmjölk så klart. Nu kan jag ju köra ett backpass till lunch också, eller i kväll Eller bara klappa mina ömmande cykelfiléer o säga: bra gjort Nicke! Så kom resultaten från lördagens vadkramning runt Eslöv.

Att döma av mina plågade ben så tyckte jag att det gick fort och det stämde. Faktiskt det snabbaste loppet av de 8 som körts. Tydligen det bästa vädret osså. Till det positiva: två minuter närmare täten faktiskt, trots solokörningen på slutet; så vansinnigt fort gick det alltså inte längst fram. Allt hänger på backarna. Och totalt ca 10 minuter bättre tid än förra året, 3,34 3, Men som sagt, det kännns i benen, och det gjorde det inte förra året.

Eller glömmer man snabbt Håller jag och klungan samma fart runt Vättern kommer det gå undan. Förresten: undra hur jag kom i trebarnsklassen?

Tar väl en liten lunchrunda i backarna i dag för att få igång maskineriet igen. Än är det inte försent att vässa formen ytterligare. Fler race av den här kalibern är inte dumt, men tyvärr blir det nog inte så, för min del, kanske ett till. Men det kan starkt rekommenderas. Backar lär det väl finnas. Helgen därpå blir det spinningutbildning med Friskis i Malmö, tre pass per dag är påannonserat, men det är ju inte riktigt samma sak.

Sen är det väl bara en helg kvar tror jag. Ta vara på tiden, cykla så mycket som går, men tänk på vilodagen så att du helgar den. Gran Fondo Eslöv — första racet Premiär i den stora klungan för säsongen. Helt obeskrivlig känsla, tickandet från flera hundra frihjulsnav, puffarna av bränt bromsgummi, igångdragen, trängseln, ryckigheten och den totala kontrollen i kaos.

Men mest av allt känslan av FART!! Att svagt utför upptäcka att man inte har fler växlar att lira med, för det går så fort, är fantastiskt jag har ändå 53 tänder fram på stora. Och man behöver inte vara rädd för att man tar ut sig, det kostar inte mycket energi att åka "kollektivt" men sticker man ut näsan utanför så märker man skillnaden. Och hamnar man i kantvind och det inte finns mer än diket att köra i för att få lä, då blir det snabbt tungt.

Jag satte mig i bilen kl 5 o körde ner till Eslöv på 2,5 timmar, och hann i god tid till starten som gick klockan 9. Åt en 2:a frukost i bilen innan uppsittning. Cykelcitys Gran Fondo-tåg styrs o körs av en blandning av mycket vältränade elitmotionärer, före detta tävlingsåkare och veteranproffs med flera. Därefter följer en stor skara entusiaster som jag, som gärna vill känna på fartens tjusning, men som inte hjälper till speciellt mycket för att att dra loket framåt.

Storleken på klungan känns igen från VR, men här går det mycket ryckigare, tempot växlar hela tiden, och det körs hårt på vissa partier. Att lära sig läsa klungans vågrörelse sparar mycket kraft - och bromsgummi. Se vad som händer led längre fram istället för att blint stirra på första bakhjulet framför. På VR vill alla köra fort och jämt, här vill många komma först. Inget märkvärdigt för oss som bor i Jönköping.

Men backar är aldrig några problem i sig när man har växlar, frågan är bara hur fort det ska gå upp? Första stigningen gick relativ lugnt, med mina ben mätt, men det hyvlades säkert av ett stort gäng redan där. Väl uppe åker man fram bland lummig bokskog och öppna ängar. Rapsen ångade i den fuktiga luften. Vädret var mulet men temperaturen perfekt på °. Många hade både lång-ärmat och ben på, men det var för varmt. Själv hade jag bara dubbla underställ under cykeltröjan.

Uppför andra stigningen, skulle det åkas fortare tydligen, och jag fick grisa på med det mesta jag hade. Och för att grilla oss ordenligt så körde pöjkarna på hårt även uppe på åsen. Svårt att hämta andan i det läget. Nu skulle dom vara sociala en stund igen med motionärerna.

Snällt, artigt och bra för dramaturgin.

7 Comment

  • Sedan steker du pannkakor som vanligt och fyller dem med mandelmassa och grädde. Katten jamar högt på bron när jag står i köket och kokar min frukostgröt. Det hann jag. Marginalerna är små efter tretton mil. Den här gången hittade jag ett par påsar prettomjöler i form av svedjeråg och enkorn infogar guldstjärna från Sébastien Boudet
  • Pudra över florsocker, gärna blandat med flingsalt. Vinnare dras på söndag och meddelas per e-post. Utan mat i magen är en timmes hårdkörning ganska lagom, sedan behöver det fyllas på. Grovt rågmjöl förknippar jag med surdegsbröd och inte alls med små söta bakverk. Håll fingrarna i styr,  för dom blir goda som godis, så det är lätt att okynnesäta även "off the bike".
  • Sedan kom någon på att man kan kunde pigga upp en torr vetebulle med mandelmassa och grädde — och så blev det semmeldagen för hela slanten. Brukar försöka äta en varannan mil på Vätterrundan. Jag har av en vän fått tips på en blogg - Stenbullar. Den här rätten skulle jag egentligen lagat i tisdags men av olika skäl blev det inte så. Och det är charmen med cykling. Leave a Reply Cancel E-postadressen publiceras inte.

Leave a Comment

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google